اتحادیه اروپا ایران را تهدید کرد؛ تحریم‌های جدید در راه است؟

به گزارش ساقی آذربایجان،جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنج‌شنبه) گفت که این نهاد در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آن‌چه «سرکوب اعتراضات و دستگیری‌ها» خواند، است.

او گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست آتی خود، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی خواهند کرد.

سخن بورل در حالی است که حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران روز گذشته در گفت‌و‌گوی تلفنی با وی گفته بود که اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی اساس و در جهت ترغیب آشوبگران و تروریست‌هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده‌اند، اقدام سیاسی شتاب زده‌ای کند، بداند پاسخ متقابل می‌دهیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به امیر عبداللهیان گفته بود: «می‌پذیرم که آشوب و تروریسم موضوعی است که با اعتراضات مسالمت آمیز که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود، تفاوت دارد و درصدد نیستیم روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شود».

به نوشته فارس؛ جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه شب از بررسی اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران خبر داد و گفت: «ما به بررسی همه گزینه‌های در اختیارمان از جمله اقدامات محدود کننده برای رسیدگی به قتل “مهسا امینی” و نحوه واکنش نیرو‌های امنیتی ایران به تظاهرات ادامه خواهیم داد.»

پارلمان اروپا خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره مرگ مهسا امینی و تحریم ایران شد

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای در واکنش به مرگ مهسا امینی، خواستار تحقیقات مستقل در خصوص چگونگی مرگ این دختر ۲۲ ساله شد.

به نوشته یورونیوز؛ پارلمان اروپا در این قطعنامه همچنین خواستار تحریم و مجازات عاملان مرگ مهسا امینی و همه افرادی شده است که در برخورد با اعتراضات اخیر در ایران دست داشته‌اند.

این قطعنامه در جریان نشستی ویژه در پارلمان اروپا به تصویب رسید که به بررسی آخرین تحولات ایران پرداخت.

نمایندگان پارلمان اروپا ضمن ابراز همبستگی با زنان ایرانی از اعتراض‌ها در ایران حمایت کردند.

اعضای پارلمان اروپا همچنین ضمن محکوم کردن مرگ مهسا امینی خواستار «تحقیقات بی‌طرفانه، مؤثر و مهم‌تر از همه مستقل» درباره مرگ این دختر جوان ۲۲ ساله شدند.

در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است: «نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از مقامات ایرانی می خواهند که فورا و بدون قید و شرط همه کسانی را که به دلیل مطالبه آزادی بیان و حضور در تشکل یا اجتماعات مسالمت آمیز دستگیر شده‌اند، آزاد و همه اتهامات علیه آنها را لغو کنند. نمایندگان همچنین خواستار آزادی سایر مدافعان حقوق بشر هستند.»

About Author