اراده ای برای تشکیل شرکت مس آذربایجان وجود ندارد

دستور فیلترینگ در شورای عالی امنیت ملی گرفته شدکه ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است

گفتگواز: وحید خدادادی

مقدمه:
نماینده دو دوره مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی طرح های اقتصادی اخیر نظیر مولد سازی و فروش اموال مازاد دولت در کنار مالیات بر عایدی سرمایه را از تصمیمات شرایط بحران می داند که در حالت عادی امکان طرح و اجرا ندارد. از سویی وی معتقد است که امکان استقلال مس سونگون علی رغم دستور اکید رئیس جمهور وجود ندارد. احمد علیرضا بیگی مهمان برنامه تخته سیاه در دفتر روزنامه ساقی آذربایجان بود و با وی در رابطه با موضوعات مختلف ملی و استانی به گفتگو نشستیم که قسمت دوم و پایانی این گفتگو از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: مطالعه اجمالی لایحه بودجه ۱۴۰۲ حکایت از وضعیت نه چندان مطلوب بودجه ای استان دارد تا جایی که سهم بودجه ای آذربایجان شرقی و سه استان اردبیل، آذربایجانغربی و زنجان به اندازه بودجه اصفهان نیست! در این مورد چه نظری دارید؟ آیا رایزنی در این باب با دولت از طرف نمایندگان استان صورت گرفته است؟
بیگی: سهم ما از بودجه کشور باید همان ۵ درصد باشد از آن جهت که سهم جمعیتی ما از کل کشور هم حدودا همان ۵ درصد است. لیکن فاکتورهای دیگری نظیر توازن، توسعه و پیشرفت هم در کاهش سهم ما دخالت دارند. منتظر پایان کار کمیسیون تلفیق در رابطه با لایحه هستیم اما باید این نکته مهم را نیز یادآور شوم که بودجه سال ۱۴۰۲ صرفا حالت نگهداشتی دارد و در حوزه زیرساخت ها و توسعه و پیشرفت ارقام قابل توجهی نمی بینیم.

ساقی آذربایجان: از مصوبات مهم سفر آقای رئیسی به استان بحث استقلال مس آذربایجان و بحث تشکیل شرکت مس آذربایجان بود. اظهار نظر برخی از نمایندگان استان و مسئولان اجرایی حکایت جالبی نیست و خبر از به بن بست رسیدن اجرایی شدن این مصوبه و یا حرکت لاک پشتی آن دارد. موانع استقلال مس آذربایجان از نگاه شما چیست و چرا این مصوبه بطورکامل اجرایی و نهایی نمی شود؟
بیگی: عدم توفیق در این رابطه به این دلیل است که اراده ای برای این کاروجود ندارد. از دولت اول آقای روحانی که نعمت زاده وزیر صمت بود پیگیر این قضیه هستیم و مشخص است که یک مقاومت جدی در رابطه با تحقق آن وجود دارد. تلاش و خواسته آذربایجان برای گرفتن یک هویت حقوقی برای مجموعه مس سونگون و اطلاع از آورده های مالی آن تقاضا وخواسته بزرگی نیست. با اینکه رئیس جمهور دستور این کار را صادر کرده و قبل از ایشان هم وزیر صمت چنین دستوری را داده است، اما متاسفانه باید بگویم که هیچ گاه چنین اتفاقی نخواهد افتاد و به تعبیری این کار را انجام نمی دهند، چون از امکان حساب کشی دادن به نمایندگان آذربایجان واهمه دارند! نتیجه کار هم این می شود که برای ساکت کردن مسئولان و نمایندگان استان وعدم مطالبه این خواسته به برادر و داماد این افراد پست هایی را می دهند تا مانع از مطالبه موضوع توسط آنان شوند و آن ها نیز به جهت یک پست گرفتن برای بستگان خود از این مطالبه مهم چشم پوشی می کنند و حقوق مردم این منطقه را فدای مصالح خانوادگی خویش می نمایند. لذا با این وضعیت امکان تحقق وعده تشکیل شرکت مس محال است از این رو که از حساب وکتابشان سردرنیاوریم. الان شما ببینید احداث راه خواجه – ورزقان را ده بار به حساب ما نوشته اند! برخوردی که با ما در این رابطه صورت می گیرد، برخوردی مزورانه است!

ساقی آذربایجان: مگر در این ارتباط شخص رئیس جمهور دستورمستقیم نداده اند؟
بیگی: بله دستور داده اند، ولی رئیس جمهور در خیلی از موارد هم دستور داده اند و کسی به آن عمل نکرده است و مهم عمل به دستور و اجرایی شدن آن است. شرکت ملی مس خواهان دو هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی برای انجام این دستور است که حتی اگر این مبلغ را اختصاص دهیم، باز این اتفاق نخواهد افتاد. لذا دستور رئیس جمهور در خیلی از موضوعات وجود دارد که نتیجه بخش نبوده است. مگر در رابطه با وعده ساخت ۴ میلیون مسکن که شعار اصلی انتخاباتی رئیس جمهور بود، براحتی نگفتند که شرمنده امکانپذیر نیست؟

ساقی آذربایجان: به امتیاز گیری برخی ها در استان در رابطه با عدم تشکیل شرکت مس آذربایجان اشاره کردید، این امتیازات وحق سکوت از سوی مسئولان اجرایی استان بوده و یا نمایندگان مجلس؟
بیگی: از سوی هردو! ونمایندگان به صورت برجسته! از عواملی که منجر به استیضاح وزیر صمت گردید، همین موضوع عدم تشکیل شرکت مس آذربایجان بود اما شما بروید ببینید کدامیک از نمایندگان استان در این موضوع همراهی کردند وکدامیک پشت سر وزیر ایستادند و از او حمایت کردند! متاسفم که بگویم وزیر از استیضاح عبور کرد و بعد از آن امتیازاتی که به نمایندگان استان داده بود را پس گرفت!

ساقی آذربایجان: استاندارآذربایجانشرقی بارها از دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها گلایه داشته اند، آیا این موضوع را تایید می کنید و از آن اطلاع دارید و اینکه آیا خودتان هم در این امر دخیل هستید؟
بیگی: آن که از این موضوع خبر ندارد، خواجه حافظ شیرازی است! ولی خیر بنده هیچ دخالتی نداشته ام، اگر یک مورد پیدا کردید، در بوق وکرنا کنید.

ساقی آذربایجان: با توجه به اینکه حضرتعالی در دولت احمدی نژاد استاندار آذربایجانشرقی بودید، عملکرد مدیریت ارشد استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
بیگی: مدیریت استان تابعی از عملکرد کل مجموعه دولت آقای رئیسی است و نمی توان جدا از هم مورد بررسی قرار داد. کافی است شما به روال گردش امور در سطح ملی نگاه کنید، همین روال در استان هم جاری و ساری است. همان تشتتّی که در مدیریت و عزل و نصب ها وجود دارد که هیچکدام لایق نظام نیستند، در استان هم ، ما به ازا دارد و این تشتّت و فقدان انسجام مدیریتی خود را در فقدان منابع مالی به وضوح نشان می دهد. واضح است که مدیریت ملی توان تولید قدرت ندارد و از این رو شاهد بهبود اوضاع و گشایش در امور نیستیم و این بر می گردد به نطفه اولیه شکل گیری دولت و اینکه پشتوانه لازم مردمی را ندارد از این رو در اجرای هر امری چون پیوست مردمی ندارد، با مشکل مواجه خواهد شد.

ساقی آذربایجان: شما هم با این گفته موافقید که دولت آقای رئیسی با بحران نیروی مدیریتی کارآمد روبروست؟
بیگی: دولت آقای رئیسی با بحران های زیادی روبروست این هم یکی از آنان است. دولت بایستی در برنامه ریزی های خود کار به گونه ای پیش می برد که آن پشتوانه مردمی لازم را در این ۴ سال ایجاد نماید چون بعد از این ۴ سال باز مجددا نیازمند رای مردم است. و ترمیم این پشتوانه جز با بکارگیری مدیران نخبه و کارآمد وبهبود شرایط امکانپذیر نخواهد بود که آنان نیز با حسن عملکرد خود سبب دلگرمی مردم شوند. وقتی دولت خود را از این پتانسیل های مدیریتی محروم می نماید، پس ما در تشخیص موضوع واولویت ها با مشکل مواجهیم. ما نیازمند پشتیبانی مردم هستیم اما احساس می شود که دولت آقای رئیسی یا احساس نیازی به پشتوانه مردمی ندارد و یا چهار سال دومی را برای خود متصور نیست. لذا مدیران دولت رئیسی سبب ایجاد امید و افزایش کارکرد ها نمی شوند و از سویی سهم خواهی های نمایندگان هم اجازه افزایش کارکرد دولت را نمی دهد.

بیانیه ۲۲۷ را امضا کردید؟
بیگی: خیر، ابدا چنین کاری نمی کنم.

ساقی آذربایجان: آیا اصلا چنین بیانیه ای وجود خارجی داشت؟ چون اخیرا در مصاحبه با یکی از نمایندگان مجلس ایشان نافی وجود چنین بیانیه ای بودند!
بیگی: بله این بیانیه وجود داشت و در مجلس هم قرائت شد. چون تعداد امضا بالاتر از ۲۰۰ نفر بود طبق آیین نامه داخلی مجلس در صحن علنی قرائت شد. اینکه چرا قبول نکردم امضا کنم دلایلی چند داشت از جمله اینکه ما نمایندگان مردم هستیم، امضای این بیانیه بدین می ماند که ما درخواست اشد مجازات برای موکلان خود بکنیم! ماوکیل مردمیم، حتی اگر موکل مجرم و خطاکار باشد، هیچ وکیلی در دادگاه تقاضا نمی کند که برای موکلش اشد مجازات لحاظ شود! بلکه تلاش میکند تا از احکام مخففه در این رابطه استفاده شود. از سویی این کار دخالت در امور قوای دیگر است وما علنا با این بیانیه در کار دستگاه قضایی دخالت می کنیم. نمایندگان مجلس در جلسه غیر علنی از آقای اژه ای خواستار اشد مجازات برای معترضین شدند و ایشان هم به صراحت گفتند که حداکثر اختیارات شما نمایندگان این است که از من بخواهید تا به مرّ قانون عمل کنم. نکته سوم هم آن که در این بیانیه این افراد جزو عوامل موساد و صهیونیست ها شمرده شده بودند که من به نماینده ای که بیانیه آورده بود تا امضا کنم، گفتم که اگر موساد چنین قدرتی را در ایران داراست، پس با این حساب کار ما تمام است!

ساقی آذربایجان: در ماه های اخیر و به جهت شرایط خاص سیاسی و امنیتی حاکم بر کشور وحوادث بعد از فوت خانم امینی، تصمیم بر فیلترینگ شبکه های اجتماعی گرفته شد. همانطور که مستحضرید این بستر ، فضایی برای فعالیت اقتصادی بسیاری از حرفه ها و منبع معاش خانوارهای بسیاری است. آیا اطلاعی از آخرین تصمیم گیری ها در این رابطه دارید و فیلترینگ تا کی ادامه خواهد داشت؟
بیگی: فیلترینگ حکایت از یک نوع نگاه خاص دارد. این نوع نگاه را ما در طول همه سال های پس از انقلاب در مورد مسائل مختلف تجربه کرده ایم. یک نوع نگاه سلبی که ابتدا با موضوعات مخالفت می کند و بعدها با آن کنار می آید مثل همه رفتارهایی که در رابطه با ویدئو، ماهواره و … داشته ایم. به فضای فسق و فجور و تصاویر مبتذل موجود در بستر فضای مجازی اشاره دارند و من می گویم شما فکر کنید کودکی چهار دست وپا می رود و میخی را درون پریز برق می کند و موجب برق گرفتگی می شود، آیا عقل سلیم حکم می کند که برای عدم تکرار چنین موضوعی برای همیشه در تاریکی زندگی کنیم و کلا بیخیال برق شویم؟ دنیای تکنولوژی اساسا چنین امکانی را برای ما فراهم نمی کند. الان ببینید بحث اینترنت بین المللی مطرح است و نیازی به عبور از مجاری حکومتی ندارد. ما به جای آنکه نگاه تهدید محور به این مسئله داشته باشیم می توان نگاه فرصت محور به آن داشت. مگر می شود این تلقی را داشت که همه مردم از ناهنجاری های این فضا بهره می جویند؟ این مدل تصمیمات نهایتا به سرخوردگی ملت منجر می شود و از سویی ما با این کار خود را از امکان نظارت مردم محروم میکنیم و در همه این سال ها به مدد فضای مجازی جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شده است و باز بسیاری از چپاول ها به کمک این فضا رو شده و با آن برخورد شده است. اینترنت جزو حقوق اولیه بشری در دنیای فعلی شمرده می شود و وقتی ما این حق را از آنان دریغ می کنیم، کار خبط و گارانتی برای یک سری آدمها ایجاد می کند که بتوانند از نظارت مردم در امان باشند.دستور فیلترینگ در شورای عالی امنیت ملی گرفته شده که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است و ما هم بارها از ایشان در این رابطه جویا شده ایم و رفتارهایی از این دست در تضاد با شعارهای انتخاباتی ایشان است.

ساقی آذربایجان: نظرتان راجع به روزنامه ساقی آذربایجان چیست؟
بیگی: این نشریه جزو روزنامه های با سابقه در حوزه مطبوعات است. بنده هم تا جایی که فرصت می شود از مطالبش استفاده می کنم، هر چند گهگاه سمت گیری های خاص هم دارد اما در فضای رسانه، این امری طبیعی است چون فضای سیاسی فارغ از سمت گیری سیاسی امکانپذیر نیست. البته ترجیح بنده این است که درکشور احزاب مستقل و قدرتمند تشکیل شود و این احزاب باشند که دارای رسانه باشند. در یک فضای باز سیاسی واجتماعی جریانی که در قدرت نیست از جریانی که در مصدر امور قرار دارد، انتقاد خواهد کرد. بی شک رسانه موظف است همچون نورافکنی باشد که کاستی ها را به مردم و مسئولان نشان دهد و طبیعی است که هر میزان که مطالب یک رسانه نزدیک به واقعیت باشد، مخاطب بیشتری جذب خواهد کرد. چون واقعیت که برای همیشه پشت ابر نمی ماند و بعد از مشخص شدن آن این رسانه است که به جهت عدم پوشش آن و یا وارونه جلوه دادن حقیقت آسیب خواهد دید، همان مشکلی که امروز صداوسیما با مخاطبانش دارد. در سایه همین عملکرد صداوسیماست که مخاطب رسانه های معاند خارجی که علیه نظام تبلیغ می کنند، بیشتر از رسانه های داخلی و صداوسیما باشد. حتما که روزنامه ساقی آذربایجان به اعتبار و جذب مخاطب بیشتر توجه ویژه دارد و سعی دارد تا فارغ از نگرش های سیاسی، امین مردم باشد و مومضوعات مختلف را فارغ از پیرایه به مردم نشان دهد و چنین عملکردی سبب محبوبیت و اقبال عمومی خواهد شد. در فقره نمایندگان مجلس هم همین فرمول صادق است ونماینده ای که بتواند واقعیت ها را به مردم بگوید، جایگاه بهتری نزد مردم دارد./

 

About Author