برای هر سناریویی درباره ایران آماده شوید!

به گزارش ساقی آذربایجان،نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی در صفحه توییترش از برگزاری نشستی مطبوعاتی درباره توافق هسته‌ای ایران خبر داده و نوشت: این توافق، توافقی بد است. وقتی در سال ۲۰۱۵ امضا شد هم توافق خوبی نبود. امروز خطراتی که در بر دارد بزرگ‌ترند. این توافق به تاریخ پایانش نزدیک‌تر است و ایران در زمینه فناوری در جایگاه متفاوتی قرار دارد.

لاپید ادامه داد: دستورالعمل ما از روز اول مبارزه با این توافق با تمام توان ولی بدون آسیب رساندن به روابط راهبردی‌مان با آمریکا و بدون خدشه وارد کردن به توجه آن‌ها نسبت به استدلال‌ها و بحث‌هایمان[در این باره] بوده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین نوشت: ما نباید به وضعیتی برگردیم که در سال ۲۰۱۵ در آن قرار داشتیم. هنوز در حال خسارت دادن بابت سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا هستیم که در نتیجه آن، دولت آمریکا گفتمان با ما را متوقف کرد و به اسراییل اجازه نداد پیشنهادات اصلاحی‌اش را برای توافق ارائه کند.

او گفت: ارتش اسراییل و موساد از ما دستور گرفته‌اند که خود را برای هرگونه سناریویی آماده کنند. ما در اقدام برای حفظ امنیت اسراییل آماده خواهیم بود. آمریکایی‌ها این موضوع را درک می‌کنند، جهان این موضوع را درک می‌کند و جامعه اسراییل باید این را بداند.

این ادعاهای لاپید در بحبوحه تلاش طرفین مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای و پیشرفت‌های اخیر در این زمینه مطرح می‌شود.

آمریکا و ایران در مدت اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

این پیش‌رفت‌ها در مدت اخیر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی را به واکنش واداشته و درباره انجام شدن توافق احتمالی ابزار نگرانی کرده‌اند.

علاوه بر این، پایگاه خبری صدی البلد، با استناد به اظهارات برخی منابع رسانه‌ای در گزارشی نوشته بود، مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ در مراحل نهایی خود است و رژیم صهیونیستی تلاش می کند که واشنگتن را قانع کند تا مواضع خود در پرونده توافق هسته‌ای را تشدید کند.

طبق این گزارش، این منابع می‌گویند، درحالی که واشنگتن و تهران درحال بررسی پیشنهادات اتحادیه اروپا و نقطه نظرات یکدیگر برای احیای برجام هستند، دولت رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می کند که بر موضع آمریکا در این پرونده تاثیر بگذارد.

در بخشی از گزارش این رسانه عربی آمده است که واشنگتن قرار است در مقابل امضای توافق هسته ای با ایران و بازگشت به برجام، امتیازات و بسته جبرانی امنیتی در اختیار تل آویو قرار بدهد و تاکید می‌کند گفت‌وگوها درخصوص این بسته هنوز رسمی نشده است اما به محض امضای توافق هسته‌ای، این “امتیازات جبرانی” هم علنی خواهد شد.

پیش از این شبکه۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی و شبکه کان گزارش دادند که یائیر لاپید نخست وزیر این رژیم به سختی تلاش می‌کند با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره توافق درحال شکل‌گیری بر سر احیای برجام گفت‌وگو کند.

اورشلیم پست در این باره نوشته بود: همزمان با افزایش نگرانی‌های اسرائیل نسبت به توافق احیای برجام نخست وزیر لاپید درخواست دیدار با بایدن را مطرح کرده و امیدوار است که روز ۲۰ سپتامبر این ملاقات برگزار شود تا بتواند موضع خود را اعلام کند.

بنابر گزارش این رسانه‌ها، لاپید همچنین در روزهای آتی ممکن است گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن داشته باشد، هرچند پیشتر درخواست او برای برقراری این تماس تلفنی از سوی کاخ سفید رد شده بود.

About Author