تنش در مجلس؛ ماجرا چه بود؟

در آغاز نشست علنی امروز (سه شنبه ۲ خرداد)، انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم برگزار شد. در جریان انتخابات هیات رئیسه محمدباقر قالیباف با ۲۱۰ رای به عنوان رئیس مجلس ابقا شد.

خبرگزاری تسنیم نوشت: شنیده‌ها حاکی از این است که عبدالرضا مصری با کسب اکثریت آرا به عنوان نائب رئیس اول انتخاب شده، اما آرای مجتبی ذوالنور و علی نیکزاد برای نائب رئیسی دوم برابر بوده و همین مسئله باعث شده تا چندین بار آرا شمارش شود. اختلاف بر سر شمارش آرا در حدی است که حتی منجر به درگیری بین مرتضی محمود وند نماینده خرم آباد و مهدی عیسی زاده نماینده میاندوآب شد.

خبرگزاری ایلنا نیز نوشت: پس تساوی آرا و مخالفت قالیباف با انتخاب نفر دوم از طریق قرعه‌کشی مقرر شد که آرا بازشماری شود همین مساله موجب تنش میان دوتن از نمایندگان مجلس و همهمه در صحن شد. در حالیکه بیش از یک ساعت از رأی‌گیری و شمارش آرا برای جایگاه نواب رئیس گذشته، بازشماری آراء همچنان ادامه دارد. این در حالی است که تکلیف اولین نایب رئیس مجلس بدون هیچ‌حاشیه‌ای مشخص شد و مصری موفق به کسب حداکثر آرا از همکاران خود شد، اما در آن سوی ماجرا رقابت بر سر جایگاه دومین نایب رئیس مجلس با حواشی فراوان ادامه‌دار شد. بر اساس شنیده‌ها پس تساوی آرا و مخالفت قالیباف با انتخاب نفر دوم از طریق قرعه‌کشی مقرر شد که آرا بازشماری شود.

از سوی دیگر مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد با حضور در محل شمارش آرا ظاهراً نسبت به نحوه عملکرد ناظرین شمارش اعتراض کرد که این اعتراض موجب تنش میان او با مهدی عیسی زاده نماینده میاندوآب شد.

در این میان به نظر می‌رسید محمودوند با حرکت به سمت عیسی زاده ظاهراً قصد برخورد فیزیکی با وی را داشت که سایر نمایندگان مانع از نزدیک شدن آن‌ها شدند.

محمودوند در پایان تنش ایجاد شده با صدای بلند خطاب به جایگاه خبرنگاران گفت: آقای ذوالنوری در شمارش آرا جلو است، اما می‌گویند دوباره بشمارید.

گفتنی است که محمد باقر قالیباف در جریان این انتخابات با ۲۱۰ رای برای چهارمین سال به عنوان رئیس مجلس یازدهم انتخاب شد. همچنین الیاس نادران ۴۷ رأی و فریدون عباسی دوانی ۷ رأی از مجموع ۲۶۴ رای را کسب کردند.

نواب رئیس

به نوشته فارس، همچنین عبدالرضا مصری ۱۵۸ رای کسب کرد و بر این اساس، به عنوان نایب رئیس اول مجلس یازدهم در اجلاسیه چهارم، انتخاب شد. با توجه به تساوی آرای ذوالنور و نیکزاد در شمارش ابتدایی، آرای این دو نماینده حدود ۷ تا ۸ بار بازشماری شد و در نهایت، پس از تساوی آراء، مطابق تبصره ۱ ماده ۱۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بین دو نامزد فوق، قرعه کشی شد و در نتیجه مجتبی ذوالنور به عنوان نایب رئیس دوم مجلس یازدهم در اجلاسیه چهارم، انتخاب شد.

انتخاب دبیران

در ادامه، احمد نادری نماینده تهران، محمد رشیدی نماینده کرمانشاه، سید محسن دهنوی نماینده تهران، روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز، علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل و مجتبی یوسفی نماینده اهواز به عنوان دبیران هیات رئیسه اجلاسیه چهارم انتخاب شدند.

انتخاب ناظران

همچنین در ادامه با رای نمایندگان، سیدنظام‌الدین موسوی با ۱۸۵ رای، محسن پیرهادی با ۱۸۳ رای و علیرضا سلیمی با ۱۸۱ رای به عنوان ناظران هیات رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم انتخاب شدند.

About Author