دلیل بودار بودن آب شرب در برخی از مناطق تبریز مشخص شد!

گزارش: وحید خدادادی

آخر سال جاری مصادف با برگزاری نشست های خبری مدیران کل ادارات استان و گزارش عملکرد سالیانه آنهاست. از موضوعات مهم و حیاتی این مرز و بوم موضوع خشکسالی، بحران آب و یا به تعبیر دقیق تر جنگ آب است که متاسفانه می تواند روابط ما با برخی از کشورهای منطقه را نیز در ادامه، تحت الشعاع خود قرار دهد. هنوز مشکلات ما با ترکیه بر سر سدسازی های پی در پی روی منابع آبی و افغانستان بر سر مسئله هیرمند چندان که باید حل و فصل نشده و از سویی زمستان امسال یکی از کم بارش ترین سال ها بود و کاهش منابع آبی سدهای مختلف نشان می دهد که با وضعیت فعلی اگر پیش رویم، قطعی های گسترده و ابرچالش کمبود آب می تواند تابستان های غمگینی را پیش روی مان قرار دهد. از ایراداتی که نه صرفا برای مدیرعامل محترم آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی که برای همه نهادهای دخیل در امر آب شرب و تامین آن در کل کشوروارد است، برخورد تعارف گونه و نشان دادن فضای گل و بلبل است. کمبود و قطعی آب به جهت مخاطرات احتمالی آن در سطح جامعه ناخواسته به موضوعی امنیتی در فضای اجتماعی و سیاسی ایران تبدیل شده و عمده مدیران به جهت بیم از این مسئله از بیان همه واقعیت های ممکن طفره می روند. طبق اظهارات خانی مدیرعامل آب و فاضلاب استان ، میزان مصرف هر شهروند تبریزی دقیقا دو برابر استاندارد جهانی است و ضمیمه کنید به این واقعیت این نکته را که به جهت خشکسالی باید میزان مصرف هر ایرانی در بهترین حالت نصف استاندارد جهانی باشد و از سویی میزان آب ورودی سدها دقیقا نصف خروجی آن است.
ضمن ارج نهادن به تلاش های مجموعه آب و فاضلاب استان به جهت تلاش های حداکثری در تامین آب شرب مردم، اینکه ما تابستان سال گذشته را بدون قطعی آب سپری کردیم علی رغم محسنات اش به جهت تامین امنیت روانی مردم، مخاطرات جدی در دراز مدت به دنبال خواهد داشت.
در این سال ها ما مردم تمام تلاش مان بر این امر استوار بوده تا تمام منابع آبی زیرزمینی و رو زمینی خود را مصرف نماییم و چنانچه اگر وضعیت اقلیمی منطقه و کشورمان برای مدت طولانی به این سبک و سیاق ادامه یابد، نسل های بعدی و اقلیم ایران با بحرانی روبروست که حتی تصورش هم انسان را به وحشت می افکند. لیکن سیستم مدیریتی کشور در تفهیم همه واقعیت های موجود به افکار عمومی به دلایلی چند با مشکل روبروست و هنوز خیل کثیری از مردم چنین واقعیت خطرناکی را چندان که باید قبول ندارند. هر چند خانه تکانی یک سنت ایرانی و امر مبارکی است اما در شرایط فعلی شستن فرش با آب شرب در منازل چیزی کمتر از جنایت نیست و به نظر می رسد همانطورکه در قالب این نشست به مدیرعامل محترم هم پیشنهاد شد، بعضا برخوردهای قهری در این فقره خالی از لطف نخواهد بود.
اما در باب بودار بودن و طعم دار بودن آب شرب و مسئله وجود جلبک که از سوالات ما در این جلسه بود نیز اعلام شد که اولا وجود جلبک در آب امری طبیعی و اصلا محل زیست جلبک در آب است و بودار بودن آب در برخی مناطق شهر هم به جهت پایین آمدن سطح آب سدهای تامین آب استان است ولی آب شرب تبریز به گفته جنابشان با کوچکترین مورد بهداشتی روبرو نیست و استاندارد های لازم برای مصرف را داراست.
از مسائلی که در این نشست مورد غفلت واقع شد موضوع فاضلاب شهر تبریز بود که از چندین دهه قبل شروع شده و تاریخ پایان آن هنوز معلوم نیست.
در آخر امیدواریم مسئولان استانی با درک شرایط اضطراری اقدامات فرهنگی و آموزشی مصرف را جزو اولویت های خود قرار دهند و از طرفی پیشنهاد می شود تا بسان شرکت برق که در یکدوره با توزیع لامپ های کم مصرف تا حد بسیاری میزان مصرف برق خانوار را کاهش داد، با توزیع شیرهای الکترونیکی برای منازل در مقام کنترل مصرف برآیند و استفاده از این شیرآلات را به یک ضرورت تبدیل نمایند. از ما گفتن !

About Author