شاهکار چالهکاری شهرداری در پروژههای آسفالتی یک سال اخیر به گونهای است که اگر در هر یک از آنها نهالی کاشته شود، بدون شک تبریز میتواند شکوه روزگار باغ شهری خود را بازیابد.
مردم تبریز دیگر خسته شدهاند، از دست چاله چاههایی که هر روز در گوشه و کنار خیابانهای اصلی و فرعی این شهر ظاهر می شوند و تقریبا هیچ.گاه هم خبری از پر شدن آنها نیست، پدیدهای که میتوان آن را یکی از عوامل اصلی در مهارت بالای رانندگان تبریزی در ویراژ دادن و حرکات موزون با خودرو دانست، چرا که نمی شود شما در خیابانهای این شهر رانندگی کنید و برای حفظ جان و مال خود از خطر سقوط در چاله ها و گودال های پر تعداد این خیابان ها به هنر رد کردن این موانع ریز و درشت مسلط نباشید.راستش را بخواهید ما رسانه ایها هم از پرداختن به این معضل تکراری زیست شهری تبریز خسته شدهایم اما وقتی با اخباری از این دست روبهرو میشویم که شهرداری از آسفالتریزی ۱۳ هزار و ۹۳۱ تنی در ۶۶ محله و معبر شهری طی هفته گذشته خبر می دهد و آن را به عنوان دستاوردی مهم در راستای پاسخ به مطالبات شهروندان اعلام می کند، به حکم رسالت کاری و نمایندگی از افکار عمومی برای پیگیری تحقق مطالبات شهروندان در مقام نقد بر می آییم.در همین خصوص معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در حالی کیفیت و ماندگاری را اصلیترین شاخص در تولید و توزیع این حجم از آسفالت برشمرده و از راهاندازی سومین کارخانه آسفالت برای تحقق این هدف در سال گذشته خبر داده که گشتی کوتاه در معابر و خیابان های اصلی تبریز نشان می دهد که حتی پروژه های آسفالت ریزی که در یک سال گذشته در مناطق مختلف اجرا شده، نه به لحاظ کیفی و نه کمی به هیچ وجه گرهی از کلاف سردرگم خیابان های ناهموار و پر چاله شهر نگشوده است.
دستاندرکاران شهرداری برای لمس و درک عینی این ادعا کافی است پروژه آسفالتریزی اتوبان پاسداران را به عنوان یکی از شریان های اصلی ترافیکی تبریز مورد بررسی قرار دهند تا متوجه شاهکار پیمانکار خود در اجرای این پروژه و البته مشقات و مصائب شهروندان تبریزی به دلیل وضعیت وحشتناک آسفالت جدید این مسیر شوند، آسفالتی که علاوه بر ناهمواری در خطوط متفاوت آسفالت ریزی، در برخی محدوده ها تنها در یک یا ۲ لاین اجرا شده و مابقی مسیر مدت هاست که به امان الهی رها شده و در بسیاری موارد همان آسفالت های جدید نیز با کوچکترین بارش ها و در کمترین زمان پس از رفتن زیر بار ترافیکی به دلیل کیفیت پایین آسفالت مجددا پر از چاله و گودال شده اند.همه این مصائب آسفالتی در خیابان های تبریز و هزینه های مادی، جانی و معنوی آنها در حالی به شهروندان تبریزی تحمیل می شود که شهرداری بهمن ۱۴۰۱ وعده پر شدن چاله های معابر و خیابان های بالای شش متری را تا خرداد ۱۴۰۲ داده بود و اکنون پس از بیش از یک سال از اعلام این وعده و تمدید چند باره آن و سرانجام موکول شدن به موعدی نامعلوم در ۱۴۰۳ از سوی معاون فنی و عمرانی شهرداری، نه تنها وضعیت خیابان ها و معابر اصلی نسبت به قبل بهتر نشده بلکه کیفیت نامناسب آسفالت های جدید و ظهور دوباره چاله های پرتعداد در مسیرهای ناهموار با آسفالت های بالا و پایین جدید گلایه و انتقاد شدید شهروندان تبریزی را با عباراتی چون «شاهکار چاله کاری شهرداری» به دنبال داشته است.
هر چند وضعیت نامطلوب آسفالتی خیابان ها و معابر تبریز مرتبط به دوره فعلی شهرداری نیست و از قدیم الایام همین خیابان های پر چاله و گودال یکی از مشخصه های شهر اولین ها بوده اما در دوره فعلی این وضعیت نامطلوب به حدی تشدید شده که نه تنها فرجی در وضعیت خیابان های اصلی حاصل نشده بلکه عملا کوچه ها و معابر فرعی دیگر به حال خود رها شده و در بسیاری از مناطق تبریز آسفالت این مسیرهای غیراصلی حتی در حد یک راه روستایی هم نیست.در این میان آنچه این شرایط را برای شهروندان ناخوشایندتر می کند، انتشار اخبار و ادعایی از این دست از سوی شهرداری تبریز است که تصریح می کند «طبق نتایج نظرسنجی واحد پژوهش و افکارسنجی اداره کل ارتباطات و امور بین الملل این مجموعه ۵۲ درصد از شهروندان تبریزی خواستار اولویتدهی اساسی به پروژه آسفالتریزی معابر در بودجه سال ۱۴۰۳ بوده اند و بر همین اساس شهرداری با تمام توان خود در صدد پاسخ به این مطالبه شهروندی و عمل به رسالت عمرانی پای کار است»، اما آنچه شهروندان در واقعیت با آن روبرو هستند چاله کاری شهرداری در همین پروژه های آسفالتی یک سال اخیر است که اگر در هر یک از آنها نهال و درختی کاشته شود، بدون شک تبریز در اندک زمانی شکوه روزگار باغ شهری خود را بازخواهد یافت.
پست های مرتبط
آخرین روند طرح سهمیهبندی بنزین و ارز تکنرخی از زبان نوین/ثبات قیمت ارز در بازار تا عید، قطعی است
میزان تحصیلات و درآمد دستفروشان در تبریز!
خودروهای تک سرنشین، بلای جان تبریز