کوبیدن دولت بر طبل توخالی کنترل قیمت مرغ

از مردم اصرار از دولت انکار؛ این روزها قیمت مرغ علی رغم وعده‌های مکرر دولت مبنی بر توجه بیشتر به وضعیت معیشت مردم، روند افزایش قیمت گرفته است.

کمبود و گرانی مرغ در سطح شهر، تأمین این محصول را برای شهروندان سخت کرده است. در حال حاضر خبری از توزیع مرغ در میادین میوه و تره بار نیست و واحدهای صنفی سطح شهر نیز خالی از مرغ هستند و اگر هم مغازه‌ای اقدام به فروش مرغ کند با کیلویی حدود ۱۰۰ هزار تومان از مشتریان استقبال می‌کند.

امروز یک خانوار ۴ نفره برای سیر کردن شکم خودشان باید یک مرغ را به بهای ۳۰۰ هزار تومان خریداری کنند، یعنی اگر قرار باشد در هفته دو وعده مرغ به سر سفره این خانوارها بیاید، ۶۰۰ هزار تومان هزینه بر می‌دارد که در ماه به رقمی معادل دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. به نظر نمی‌رسد خانوارها با توجه به درآمدهای ثابت و کم، توان چنین ولخرجی‌هایی را داشته باشند.

قیمت مرغ با وجود تعیین نرخ مصوب در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، مجددا گران شده است. این شورا در جلسه روز ۱۰ اردیبهشت سال جاری، نرخ مرغ را کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین و اعلام کرده بود، اما طی هفته‌های گذشته بازار برای چندمین بار شاهد افزایش قیمت این محصول پروتئینی شد و از قیمت مصوب پیروی نکرده است.

نمایش جدید برای کنترل قیمت مرغ

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز از برخورد قانونی با عرضه کنندگان مرغ با نرخ بالاتر از قیمت مصوب خبر داده و گفته است: با هر کشتارگاه، فروشگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب عرضه مرغ داشته باشد برخورد قانونی شدید خواهد شد.

اما وضعیت قیمت مرغ در بازار نشان می‌دهد که باز هم برای سرکوب گلایه‌ها و انتقادات مردم بر سر گرانی کالای اساسی، دولت روش اجرای «نمایش» را در نظر گرفته است.

 

هرچند پیش از این مرغداران بارها درباره کمبود مرغ و احتمال افزایش قیمت آن هشدار داده بودند، اما تحمیل گرانی به مردم آن هم دقیقاً چند روز پس از افزایش و تصویب قیمت مرغ، وضعیت تأمین این محصول را برای شهروندان سخت‌تر کرده است تا جایی که کمتر خانواده‌ای توان خرید مرغ آن هم با کیلویی حدود ۱۰۰ هزار تومان را دارد.

About Author