بابک رضیمنش، مدیرکل دفتر فنی، حملونقل و ترافیک استانداری آذربایجانشرقی امروز در جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان اظهار کرد: طرح جامع حملونقل تبریز یکی از پروژههای راهبردی مدیریت شهری است که با هدف تحلیل وضعیت موجود، پیشبینی تقاضای سفر و تدوین چشمانداز ترافیکی شهر در افقهای مختلف برنامهریزی در حال اجراست.
وی افزود: این مطالعات در قالب قرارداد میان شهرداری تبریز و دانشگاه تربیت مدرس تهران انجام میشود و تاکنون دو فصل نخست آن شامل گردآوری دادههای پایه، بررسی اطلاعات فرادست و اجرای آماربرداریهای مبدا ـ مقصد، شمارش حجم ترافیک، سرنشینسنجی و پایش عملکرد حملونقل همگانی به پایان رسیده است.هر شهروند تبریزی ۱.۹۲ سفر در روز داردمدیرکل دفتر فنی، حملونقل و ترافیک استانداری آذربایجان شرقی تصریح کرد: بهطور متوسط هر شهروند تبریزی ۱.۹۲ سفر در روز دارد که بخش قابل توجهی از سفرهای درونشهری خودرومحور بوده و نتایج اولیه مطالعات نشان میدهد سهم سواری شخصی بیشترین سهم از سفرهای شهری در تبریز است.وی تصریح کرد: ۵۶ درصد خودروهای شخصی بهصورت تک سرنشین، ۳۲ درصد دو سرنشین و ۱۲ درصد با سه سرنشین یا بیشتر تردد میکنند.رضیمنش ادامه داد: با تأیید مرحله دوم مطالعات از سوی شورای هماهنگی ترافیک استان، وارد مرحله سوم طرح یعنی فاز مدلسازی کلان ترافیکی و انتخاب نرمافزار شبیهسازی شدهایم.وی خاطرنشان کرد: در این مرحله، دادههای میدانی شامل ماتریسهای مبدأ–مقصد، اهداف سفر و الگوهای انتخاب وسیله نقلیه و مسیرهای حرکتی شهروندان در نرمافزارهای تخصصی مدلسازی از جمله VISUM وارد میشود تا جریان واقعی ترافیک در شبکه معابر شبیهسازی شود.
مدیرکل دفتر فنی، حملونقل و ترافیک استانداری آذربایجانشرقی با اشاره به دستاوردهای فاز مدلسازی یادآور شد: با اجرای مدل پایه، شاخصهای کلیدی از جمله حجم عبور، تاخیر مسیر و تقاطع، سرعت متوسط شبکه و میزان مصرف سوخت در سطح شهر تحلیل میشود که این دادهها مبنای شناسایی گلوگاهها و نارساییهای عملکردی سیستم حملونقل خواهد بود.وی افزود: همچنین نتایج مدل، امکان ارزیابی سناریوهای مختلف توسعه حملونقل عمومی و اصلاح هندسی معابر را در افقهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت فراهم میکند.رضیمنش با اشاره به برنامه زمانبندی اجرای طرح بیان داشت: در فصول بعدی، تحلیل دقیق مشکلات شبکه ترافیکی و در فصل پنجم، ارائه مجموعهای از راهکارها و گزینههای اجرایی برای بهبود شرایط ترافیک، ارتقای سهم حملونقل همگانی و کاهش وابستگی به خودروی شخصی انجام خواهد شد.وی ابراز امیدواری کرد که نتایج این مطالعات به عنوان پشتوانهای علمی و تصمیمساز، مبنای برنامهریزیهای مدیریت شهری در مسیر حل چالشهای ترافیکی و افزایش رضایتمندی شهروندان تبریزی قرار گیرد.
پست های مرتبط
افزایش ۲۵ درصدی کرایه اتوبوسهای خصوصی در تبریز تصویب شد
قتل زن ۱۶ ساله به دست همسرش در عجبشیر
راه نجات کشور اصلاح طلبی است