آقای مسئول! گره کور ترافیک تبریز با بنر معذرت خواهی باز نمی شود

ترافیک تبریز در روزهای اخیر به شدت بغرنج شده و طرح های مقطعی شهرداری تبریز و سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری نه تنها نتوانسته مشکلی از این ترافیک رفع کند بلکه در بسیاری از مواقع، اجرای خود این طرح ها نیز به کورتر شدن گره ترافیک در این شهر انجامیده است.

خیابان ها و معابر شهری دارای ظرفیت مشخصی هستند که در صورت ورود خودروهای بیشتر، رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و البته اصولی نبودن خیابان ها، قطع یقین ترافیک شدیدتر و شدیدتر می شود و مسیرگشایی ها، ساخت تقاطع های غیرهمسطح، اصلاح هندسی و غیره نیز چاره ساز نخواهند شد.

گاهی اجرای طرح ترافیکی، بجای اینکه مشکل ترافیک را رفع کند آن را ۲ یا چند برابر می کند که در سال های گذشته این موضوع به کرار در تبریز دیده شده اما مسئولان شهری و مجریان، همچنان در اجرای طرح های این چنینی اصرار داشته و حاضر به قبول اشتباه خود و تغییر رویه نیستند.

از جمله طرح هایی که در سال های گذشته در تبریز از سوی شهرداری اجرا شده می توان به طرح بزرگ میدان آذربایجان اشاره کرد که نه تنها مشکلی از ترافیک این میدان را برطرف نکرد بلکه زیبایی میدان را نیز برهم زد و همچنان عبور از این میدان با خطرات بسیار جانی و مالی همراه است و هر لحطه امکان تصادف در این میدان به دلیل ضربدری بودن ورودی و خروجی ها در آن بسیار است.

یکی دیگر از طرح هایی که گرهی از ترافیک تبریز باز نکرد و آن را بیشتر کرد تقاطع غیرهمسطح خیابان ارتش بود که با افتتاح آن، شاید تردد در یک سمت تسهیل شد اما ترافیک امتداد ارتش جنوبی به سمت شهدای ارتش و بزرگراه سردار سلیمانی را بیشتر کرد و عبور از این مسیر در هر ساعتی از شبانه روز سخت و دشوار شده و مردم ناگزیر برای فرار از ترافیک به کوچه و معابر فرعی روی می آورند که این موضوع نیز به شلوغ شدن کوچه ها می انجامد.

البته اجرای همزمان و مطالعه نشده طرح های ترافیکی نیز به شلوغ تر شدن خیابان های تبریز در این روزها دامن زده که می توان به طرح تعریض اتوبان شهید کسایی در جنوب و اصلاح آسفالت و زیرسازی اتوبان پاسداران در شمال این شهر اشاره کرد که به دلیل ترافیک سنگین در این ۲ شریان اصلی تبریز، رانندگان به ناچار برای رسیدن به مقصد وارد خیابان های داخل شهر و در نتیجه شلوغی و ترافیک می شوند.

اجرای طرح های چندین میلیاردی که کار کارشناسی روی آنها انجام نگرفته یا کمتر بوده خسارات جبران ناپذیری به بودجه شهری و بیت المال وارد می کند، بدون مطالعه دور برگردانی یا تقاطی زده می شود اما مدتی بعد، معلوم می شود که اجرای آن غلط بوده یا ضرورت نداشته است.

خیابان علامه طباطبایی یا در زبان عامه مردم چایکنار یکی از شریان های اصلی و مهم تبریز در مرکز این شهر است و بسیاری از مردم برای رسیدن به خانه و محل کار خود این گذرگاه را انتخاب می کنند، زمانی عبور از این خیابان چند دقیقه بیشتر زمان نیاز نداشت اما با اجرای چند مسیرگشایی و اطراف این خیابان و ایجاد دوربرگردان هایی که جانمایی آنها غلط بود، رفته رفته ترافیک در این مسیر را چند برابر کرد و اکنون برای عبور از این خیابان و رسیدن به مقصد، حداقل نیم ساعت باید در ترافیک انتظار کشید.

جالب اینجاست که بیشتر راه بندان های طولانی در نتیجه اقدامات عمرانی شهرداری ایجاد می شود که بدون اطلاع قبلی اجرای عملیات یا اصلاح هندسی را در نقطه از شهر آغاز می کند و مردم از طریق بنری که در محل طرح نصب شده متوجه دلیل راه بندان می شوند.

آقای مسئول، با بنر معذرت خواهی، نه مشکل ترافیک رفع می شود نه وقت هدر رفته مردم برمی گردد پس بهتر است قبل از اجرای طرح، مطالعات لازم انجام شود و مزایا و معایب طرح به اطلاع عموم برسد.

در روزهای اخیر ترافیک و راهبندان در چایکنار تبریز به دلیل اجرای طرح هندسی در دوربرگردان رضانژاد به طور بی سابقه ای بیشتر شده و به چند کیلومتر رسیده است، با طرحی که اکنون از سوی سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز در دست اجراست رانندگانی که قصد دسترسی به خیابان رضانژاد دارند برای رسیدن به این خیابان باید مسیر خود را طولانی کرده و از طریق دوربرگردان قاری کورپوسی یا خروجی دمشقیه استفاده کنند که این موضوع نیز به کشیده شدن ترافیک به این خیابان و نقاط شده است.

هر چند مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز اجرای این طرح را در راستای اصلاح شبکه پیرامونی دوربرگردان خیابان شهید رضانژاد و تسهیل تردد اعلام می کند اما در عمل چنین نبوده و ترافیک این نقطه و اطراف آن به مراتب بیشتر از گذشته شده است.

محبوب عبداله پور در گفت و گو با رسانه شهرداری تبریز چنین اظهار کرده است که با توجه به رویکرد سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل نقل در خصوص اولویت بخشیدن به حل گره های ترافیکی شهر و آغاز مطالعات ترافیکی مرتبط، با همکاری و هماهنگی این سازمان با شهرداری منطقه ۸ تبریز، طرح مصوب دسترسی دوربرگردان شهیدرضانژاد و اصلاح شبکه معابر پیرامونی توسط معاونت حمل و نقل شهرداری منطقه ۸ و با هماهنگی پلیس راهور آغاز شده است.

وی ادامه داده است که با اجرای این طرح انتظار می رود ضمن روانسازی ترافیک در محدوده ضلع جنوبی خیابان علامه طباطبائی(چایکنار) ظرفیت شبکه معابر پیرامونی نیز مورد بهره برداری متناسب قرار گرفته و توزیع متوازن بار ترافیکی در معابر مذکور باعث روان سازی یکی از گره های اصلی ترافیکی شهر شود.

وی مدعی شده که نتایج مدل سازی های صورت پذیرفته در فرآیند مطالعات بیانگر بهبود قابل توجه ترافیک در محدوده مورد نظر بوده و امید است نتایج آن بعد از اجرای پروژه به طور عملی مشخص شود که امیدواریم گفته های این مدیر در عمل ترافیک خیابان های تبریز را کاهش دهد.

مسئولان ذیربط تکلیف ترافیک تبریز را روشن کنند

امام جمعه تبریز نیز بارها در خطبه های نماز جمعه این شهر از مسئولان ذیربط در سازمان‌های مختلف خواسته است که تکلیف ترافیک این شهر را روشن کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد علی آل هاشم با بیان این‌که ترافیک شهری مقوله‌ای حائز اهمیت است، گفت: مشکل ترافیک تبریز را یک بار تذکر دادم اما اثری نمی‌بینم، ترافیک تاثیر مستقیم در جسم و روان مردم می‌گذارد.

وی افزود: امروزه مدیریت ترافیک یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری است چون که با توسعه شهرها و افزایش جمعیت شهرنشینان، تعداد خودروها افزایش یافته و موجب ایجاد ترافیک، مشکلات آلودگی زیست محیطی و هدر رفت زمان شده است.

البته شهردار تبریز نیز رفع مشکل ترافیک این شهر را منوط به نصب دوربین ها و گسترش فیبر نوری و کنترل هوشمند ترافیک کرد که به نظر این اقدام، شاید بخشی از مشکل ترافیک در هم پیچیده تبریز را رفع کند و مشکل اصلی همچنان پابرجا خواهد بود.

راهکارهای بسیاری برای حل این مشکل در تبریز وجود دارد، استفاده از تجارب شهرهای بزرگ که زمانی با چنین مشکلی مواجه بودند، مطالعه دقیق طرح ها قبل از اجرا و زمان و مکان یابی مناسب برای اجرای آنها، بسط دادن فرهنگ درست رانندگی، کنترل فیزیکی و هوشمند خیابان ها، جلوگیری از پارک های دوبله حاشیه خیابان ها و سد معبر، زوج و فرد کردن خودروها، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و بالا بردن کیفیت خدمات در این زمینه و تشویق مردم به رعایت قوانین رانندگی می تواند مشکل ترافیک در تبریز را کاهش داده اعصاب و روان مردم را کمی راحت تر کند.

About Author