اؤلؤم کؤلگه سی، قوری گؤلون باشی اوستون ده

معاون برنامه ریزی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: لوله‌گذاری کانال آبرسانی، تنها راه انتقال آب پایدار به تالاب قوری گل و حفظ حیات این تالاب است.
مجتبی جلیل زاده در جلسه کمیته محلی مدیریت حوضه آبریز تالاب بین المللی قوری گل، اظهار کرد: برای لوله‌گذاری این مسیر به طول ۱۳ کیلومتر، حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که باید در قالب طرح های ملی و اعتبارات ملی گنجانده شود.
فرماندار بستان‌آباد نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از آسیب‌های موجود در منطقه که حیات تالاب را تهدید می‌کند، ساخت و سازها و چاه‌های غیرمجاز در محدوده تالاب است، افزود: با اجرای طرح مقابله با چاه‌های غیرمجاز در این منطقه، از ابتدای سالجاری و با همکاری دستگاه قضایی و فرماندهی انتظامی شهرستان، بیش از ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و هشت حلقه مسدود شد.
غلامرضا توری ادامه داد: سال گذشته نیز بیش از ۸۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه تخریب و حدود ۶۰ هکتار از اراضی زراعی با جدیت دستگاه قضایی شهرستان آزادسازی شد.
به گفته وی، از ابتدای امسال هم برای بیش از ۵۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز اخطاریه صادر شد و در نوبت قلع و قمع قرار گرفت.
فرماندار بستان آباد با اشاره به وضعیت مناسب آبگیری تالاب در فصل آبی اخیر گفت: در سال آبی جاری که از مهرماه سال گذشته آغاز شده تاکنون بیش از ۲۷۹ میلی‌متر بارندگی در حوضه آبریز تالاب ثبت شده است.
وی افزود: البته در منطقه تالاب قوری گل میزان بارش‌ها کمتر بود اما روان آب‌ها و آبی که با همکاری کشاورزان منطقه از طریق کانال صبرلو چای به تالاب وارد شده وضعیت مناسبی داشته و در حال حاضر حدود ۷۵۰ هزار مترمکعب آب در تالاب وجود دارد.
توری اضافه کرد: وضعیت فعلی هر چند بهتر از سال‌های قبل است اما همچنان شکننده بوده و حیات تالاب در ماه‌های پیش رو در معرض تهدید است و خطر خشک شدن تالاب همچنان برای این تالاب بین المللی وجود دارد.
تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد؛ این پهنه آبی در ارتفاع یکهزار و ۹۱۵ متری از سطح دریا واقع شده و دارای چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت است عمق آن در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.
«قوری‌ گول» در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود؛ تالاب قوری گول در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.
تالاب «قوری گول» در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود؛ همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.
آذربایجان شرقی با داشتن تعداد ۲۷ تالاب دایمی، فصلی و اقماری یکی از مناطق مهم تالابی ایران به شمار می رود

About Author