ادامه حواشی مدیریتی در منطقه آزاد ارس

در حالی نهادهای نظارتی اواخر سال ۹۷ بر بازنشستگی محسن نریمان تاکید کرده‌اند که وی در سال ۱۴۰۰ همچنان و تاکنون مدیرعامل منطقه آزاد ارس است.
به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد ماجرای علاقمندی بازنشستگان برای تداوم تکیه بر رده‌های مدیریتی بالای دولتی همچنان ادامه دارد. مرتضی بانک دبیر بازنشسته شورایعالی مناطق آزاد نمونه ای بود که بهمن پارسال حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده بود اما با بیش از یکماه پیگیری رسانه‌ها سرانجام طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور استعفای خود را از این سمت اعلام کرد.
در منطقه آزاد ارس نیز این وضعیت به مراتب با روند بغرنج‌تری در حال تکرار است. اوایل سال ۹۷ محسن نریمان در نامه‌ای به دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد خواستار انتقال به منطقه آزاد ارس با توجه به حکم صادر به‌عنوان مدیرعامل و رئیس‌ هیئت مدیره منطقه آزاد ارس شده بود.
این اتفاق در حالی روی داده که اواخر سال ۹۷ بنابر اعلام نهادهای نظارتی نریمان قبل از مهرماه سال ۹۲ بازنشسته شده بود. وی در سال مورد اشاره معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران بود.

یکی از نهادهای نظارتی طی نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد درباره محسن نریمان تاکید کرده است: ۵ اسفند سال ۹۶، حکم بازنشستگی وی با ۳۱ سال خدمت توسط شرکت عمران شهرهای جدید ایران صادر شده است….. نامبرده ۱۷ بهمن ۹۶ به‌عنوان عضو موظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ارس برای سه سال انتخاب شده است. … با توجه به لازم‌الاجرا بودن قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان وی مشمول احکام است.»
به گزارش تسنیم، حدود ۳ سال از مکاتبه نهاد نظارتی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد می‌گذرد، اما محسن نریمان همچنان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس است. نکته جالب توجه این‌که جانشین مرتضی بانک یعنی حمیدرضا مومنی اوایل ادریبهشت ماه امسال طی حکمی به شرح زیر حکم مسئولیت مدیرعامل منطقه آزاد ارس را برای ۳ سال تمدید کرد؛
« با عنایت به پیشنهاد دبیرخانه و تصویب شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۵۳۵/ت ۵۸۷۰۳ ک مورخ ۲۸/۰۱/۱۴۰۰ کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی، به موجب این ابلاغ عضویت جنابعالی به‌عنوان «عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس» به مدت سه سال تمدید می‌شود.»
مدیر عامل ۶۹ ساله منطقه آزاد ارس متولد ۱۳۳۱ شهر بابل که پیش از این در سمت های نمایندگی مردم بابل در چهار دوره مجلس شورای اسلامی در دوره های سوم، چهارم، ششم و هشتم، معاون عمرانی استانداری مازندران، استاندار خراسان شمالی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران فعالیت کرده است.
مشاور وزرای نیرو و کشور و ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رییس هیئت مدیره شرکت سازمان توسعه مسکن ایران، عضو هیئت موسس و رئیس هیئت امنای دانشگاه علوم و فنون مازندران و عضو اصلی هیئت مدیره شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی (هما) از دیگر سوابق و مسئولیت‌های محسن نریمان بوده است.
پس از اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی، نریمان با بهانه اینکه مجموع سنواتش به ۳۰ سال نرسیده و یا با مدرک فوق لیسانس امکان ادامه فعالیت تا ۳۵ سال را دارد، به مدیرعاملی منطقه آزاد ارس منصوب شد این در حالی است که اولا مجموع سوابق وی بیش از ۳۱ سال است، ثانیا مدرک رسمی ثبت شده در سامانه‌های وزارتی لیسانس است و تنها در سامانه صندوق بازنشستگی کشور به عنوان فوق لیسانس ثبت شده است. آخرین مدرک تحصیلی وی در زمان بازگشت به کار لیسانس بوده و فعالیت بیش از ۳۰ سال برای وی ممنوع بوده ولی با تخلف آشکار، همچنان بر مسند مدیرعاملی منطقه آزاد ارس فعالیت دارد.
در رابطه با محاسبه حقوق هم در ابتدا (سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷) یک مصوبه از هیئت مدیره برای تعیین حقوق گرفتند که با توجه به قوانین مناطق آزاد و بخشنامه های ابلاغی حقوق از طرح طبقه بندی با توجه به شرایط فردی و پست تبعیت می کند که در مورد ایشان رعایت نشده است (برای مدیر عامل با مدرک تحصیلی لیسانس و ۱۰ سال سابقه باید باشد که با توجه به رتبه تخصیصی (۷) که برای هر چهارسال است ایشان باید سابقه ۳۸ ساله می بودند این حکم بعلت عدم رعایت در خارج سیستم ثبت و توسط معاون وقت توسعه مدیریت بطور فیزیکی امضا گردیده و سپس در سیستم طبق همین حکم جاری گردید (تمامی احکام در سیستم صادر می شود).
به گزارش تسنیم، با وجود این مدارک، چرا نهادهای نظارتی حساسیتی نسبت به این موضوع نشان نداده اند و همچنان نریمان بر مسند مدیرعاملی منطقه آزاد ارس فعالیت دارد، فعالیتی که باید همزمان با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، متوقف شده و با سن ۶۹ سال اکنون به استراحت می پرداختند و یک نیروی تازه نفس و جوان تر از خود آذربایجان شرقی در این مسئولیت حضور داشت، اکنون با آمارسازی ها فعالیت منطقه آزاد ارس چنین و چنان نشان داده می شود ولی واقعیت میدانی چیز دیگری است و تحرک جدی که از این منطقه آزاد به عنوان موتور محرکه صنعت استان در تولید، اشتغال و صادرات مدنظر بود، محقق نشده و همچنان درجا می زنیم.
اخبار رسیده اخیر حکایت از برخی اقدامات نامناسب در منطقه آزاد ارس از جمله پرداخت برخی حقوق های غیرمتعارف و افزایش فوق العاده جذب برخی افراد نزدیک به مدیرعامل و تغییرات مدیریتی در برخی بخشهای این مجموعه اقتصادی دارد. ظاهرا در روزهایی که با تغییر دولت و دبیر مناطق آزاد ، زمزمه تغییرات در مدیریت های مناطق آزاد کشور به گوش می رسد ، برخی اقدامات عجولانه در ادامه اقدامات قبلی در حال انجام است که عدم جلوگیری از این اقدامات می تواند برای مدیر عامل آینده این منطقه مشکلاتی ایجاد نموده و یا بدعتهای نادرست و نامعقول بوجود آورد که با اهداف عدالت طلبانه دولت سیزدهم منافات دارد.

About Author