*وحید خدادادی

به گزارش ساقی آذربایجان، “فرگل صحاف” در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه ساقی آذربایجان با اعلام این مطلب افزود: این میزان تسهیلات اشتغال در راستای توانمندسازی و خوداتکایی مددجویان و افراد تحت پوشش بهزیستی استان به ۳۳۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش پرداخت شده است.
وی همچنین با اشاره به آمار افراد تحت پوشش این اداره کل در سطح استان نیز گفت: کل مستمری بگیران تحت پوشش بهزیستی استان، ۸۰ هزار و ۹۰۵ نفر هستند که علاوه بر این بالغ بر ۱۶ هزار نفر نیز در مرحله تایید پرونده و یا لیست انتظار پذیرش قرار دارند که با احتساب این تعداد، افراد تحت پوشش آتی، به یکصد هزار نفر خواهد رسید.
صحاف همچنین با اشاره به مجموع خدمات ارایه شده از سوی این اداره کل گفت: خدمات ارایه شده به افراد تحت پوشش، خدمات متنوعی است و خدماتی نظیر توانبخشی، پیشگیری، خدمات غیرمستمر، خدمات خرد، خدمات اجتماعی را شامل می شود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو، اعتیاد را ابرچالش اجتماعی کشور اعلام و با اشاره به خدمات وفعالیت های این اداره کل در حوزه پیشگیری، درمان و توانمندسازی معتادان نیز گفت: بهزیستی تنها در حوزه پذیرش معتادان خودمعرفی که بعد از بازپروری در مراکز ماده ۱۶ توان مالی برای ادامه درمان و مشاوره های بعدی را ندارند، مسوولیت دارد و طی یک سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و هفتصد هزار تومان برای ۱۵۵۰ نفر خدمات رایگان مشاوره بعد از درمان اعتیاد در قالب “یاری برگ” پرداخت کرده است.
مدیرکل بهزیستی استان افزود: اداره کل بهزیستی در حوزه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، عمدتا وظیفه حمایتی و توانبخشی و توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی معرفی شده به مراکز تحت پوشش خود را دارد و ما نسبت به نوع و جمعیت آسیب دیدگان اجتماعی، مداخلات خود را اعمال می کنیم و تلاش می کنیم در حوزه توانمندسازی اقدامات و وظایف قانونی خود را به نحو درست انجام دهیم.
صحاف در ادامه با اشاره به اقدامات این اداره کل در خدمات اجتماعی نیز گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار و ۵۶۲ نفر از زنان خودسرپرست استان تحت پوشش این اداره کل قرار دارند و علاوه بر این، وظیفه نگهداری و حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نیز بر عهده بهزیستی است.
وی افزود: ۳۲۰ کودک بی سرپرست در ۲۴ مرکز نگهداری بهزیستی و ۱۶۰ کودک بدسرپرست دیگر نیز نزد خانواده های اقوام خود نگهداری می شوند و ما یارانه نگهداری به این تعدادپرداخت می کنیم.
صحاف به خدمات این اداره کل در حوزه فرزندخواندگی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث فرزندخواندگی، عمدتا کودکانی را که بعد از دو سال و با اعلام دستگاه قضایی معلوم شود که والدین یا بستگان درجه یک و موثری ندارند، به متقاضیان واگذار می کنیم که طی یک سال گذشته ۴۰ کودک به فرزندخواندگی واگذار شده اند.
مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: در موضوع حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، ما از دو طریق موظف به ارایه خدمات به نیازمندان هستیم، معرفی شدگان از طریق دادگاه یا پذیرفته شدگان از طریق اورژانس اجتماعی یا خط ۱۲۳، که در کل استان ۱۷ واحد اورژانس اجتماعی فعال داریم که همگی دولتی هستند.
وی با تاکید بر این که حوزه توانبخشی اداره کل بهزیستی استان، بزرگ ترین، پرمخاطب ترین و گسترده ترین حوزه ماموریتی ما به شمار می رود، به وظایف این اداره کل در سه حوزه مراکز شبانه روزی، مراکر روزانه و مراکز توانمندسازی، خدمات توانبخشی به مددجویان اشاره و خاطرنشان کرد: ۸۷ مرکز روزانه ۳۷۴۳ خدمت گیرنده دارند و در این مراکز خدمات توانبخشی به سالمندان، معلولان و کم توانان حرکتی ارایه می شود و طی یک سال گذشته بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.
صحاف در ادامه گفت: ۴۵ مرکز شبانه روزی نیز داریم که در مجموع به دو هزار و ۲۹۹ نفر ارایه خدمات می کنند.
وی تعداد کل افراد معلول تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان را ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان اعلام و تصریح کرد: در یک سال گذشته، یک هزار ۱۳۷ نفر معلول جدید، عمدتا در روستا ها شناسایی شده اند.
مدیرکل بهزیستی استان همچنین با اشاره به اقدام صورت گرفته در حوزه غربالگری تنبلی چشم، شنوایی سنجی و آزمایشات ژنتیکی در بخش تولد نوزادان معلول نیز گفت: در پیشگیری از تنبلی چشم، ۱۴۴ هزار و ۷۵۱ کودک غربال شده اند که از این تعداد، ۳۸۶۲ کودک برای شناسایی درمان انتخاب شده اند و مداخلات لازم برای درمان آن ها صورت گرفته است.
وی افزود: در غربال گری شنوایی کودکان نیز ۱۰۰ درصد نوزادان متولد شده، به تعداد ۵۱ هزار و ۸۹۴ نفر تحت غربالگری قرار گرفته اند که از این تعداد ۱۱ کودک برای کاشت حلزون تحت پوشش قرار گرفته اند.
مدیرکل بهزیستی استان در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اعتیاد نیز گفت: ۷۶ مرکز اعتیاد و مرکز تخصصی درمان داریم که طی یک سال گذشته به ۲۴ هزار و ۸۸۳ نفر، با ۶۵ میلیارد ریال اعتبار ارایه خدمات صورت گرفته است که یک مرکز ویژه برای بانوان معتاد نیز اختصاص دارد.
صحاف افزود: طی یک سال گذشته همچنین با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، برای ۳۲۶ نفر از معتادان بهبود یافته استان تسهیلات اشتغال و توانمندسازی پرداخت شده است که این میزان منجر به توانمندسازی و اشتغال پایدار برای این قشر شده است.
وی افزود: علاوه بر این، ۵۹ مرکز درمان اعتیاد در استان فعالیت دارند که در این مراکز، ۲۲ هزار و ۲۷۵ نفر تاکنون درمان شده اند، همچنین در ۱۵ مرکز کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد نیز، دو هزار و ۲۹۲ نفر، در مرکز توانمندسازی ۹۰ نفر و در مرکز جامع درمان و بازتوانی که سال گذشته راه اندازی شده، ۲۲۶ نفر تحت پوشش خدمات و حمایت های اداره کل بهزیستی استان قرار دارند.

صحاف در عین حال از فعالیت مراکز مشاوره و روانشناختی خانواده در طول یک سال گذشته خبر داد و افزود: فعالیت های این مرکز در مرکز استان و ۱۷ شهرستان با ارایه خدمات مشاوره به ویژه در حوزه طلاق های توافقی که سخت ترین نوع طلاق به شمار می رود، ادامه دارد و در یک سال گذشته، ۱۸ درصد پرونده ها در این مراکز، منجر به سازش شده است که رقم قابل توجهی است.
به گفته مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، ارایه آموزش های پیش و حین ازدواج در این مراکز، از دیگر خدمات اصلی این مراکز به شمار می رود که در یک سال گذشته به ۱۸ هزار نفر آموزش ارایه شده است.
صحاف در خاتمه از تداوم حمایت ها و مشارکت های مردمی در اعطای کمک های نقدی و غیرنقدی به اداره کل بهزیستی استان طی یک یال گذشته خبر داد و افزود: ۱۷۰ میلیارد تومان کمک های نقدی و غیرنقدی و خدمات از شهروندان خیر و نوع دوست تبریز و استان دریافت کرده ایم.

About Author