اعطای اولین دوره جایزه طراحی به ۳ ایده برتر/نمایش ۱۵ دستاورد جدید در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی

همزمان با برگزاری نهمین دوره از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت علائه بر ارائه ۱۵ محصول برای اولین بار، به ۳ طراحی برتر از تجهیزات آزمایشگاهی، جوایزی اعطا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین بهشتی، رییس نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت در نشست خبری امروز که در محل معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به برگزاری نهمین دوره از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت همزمان با بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، افزود: در گذشته این نمایشگاه‌ها به صورت جداگانه توسط وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شد، ولی در سال‌های اخیر برگزاری همزمان این دو نمایشگاه در دستور کار دو نهاد قرار گرفت و این امر نشاندهنده تعامل خوب میان وزارت علوم و معاونت علمی است.

وی برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت را از سال ۹۲ دانست و یادآور شد: در طی این مدت تقریبا ۳۵۰ شرکت حضور داشتند و طی آن بیش از ۹هزار مدل محصول ارائه شده است.

بهشتی، خاطر نشان کرد: فروش قطعی ۸ دوره قبلی این نمایشگاه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان با ۳۵ درصد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استفاده اثر اهرمی خریدها دولتی بوده است.

به گفته وی در هشتمین دوره این نمایشگاه فروش قطعی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه ایران ساخت بالغ بر ۳۲۵ میلیارد تومان با حمایت ۱۱۶ میلیارد تومانی معاونت علمی بوده است.

بهشتی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه تجهیزات ایران ساخت، اضافه کرد: حمایت‌های معاونت علمی در نمایشگاه نهم همانند دوره‌های قبل است، به گونه‌ای که سطح حمایتی معاونت علمی ریاست جمهوری از محصولات سطح یک ۴۰ تا ۵۰ درصد (تخفیف ۴۰ تا ۵۰ درصدی)، محصولات سطح دو ۲۵ درصد و محصولات سطح سوم نیز ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از محصولات جدیدی که در این نمایشگاه عرضه شده از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند، یادآور شد: سطح بندی محصولات بر اساس سطح ذاتی فناوری و میزان داخلی سازی محصولات انجام شده است.

رییس نهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت گفت: مدارس و پژوهش‌سراهای دانش آموزی در این دوره از نمایشگاه از حمایت ۴۰درصدی برخوردار می‌شوند و بر این اساس پژوهش‌سراهای دانش آموزی با تایید ستادهای توسعه فناوری راهبردی می‌توانند از ۷۰ درصد حمایت معاونت علمی برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه تسهیلات لیزینگ همانند دوره‌های قبل در این دوره نیز ارائه می‌شود، اظهار کرد: در نمایشگاه نهم، ۸ تا ۱۰ درصد تسهیلات لیزینگ برای خریداران بخش خصوصی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان اعطا خواهد شد. این تسهیلات توسط خط اعتباری ۲۰ میلیون تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی از طریق صندوق توسعه فناوری نانو پرداخت خواهد شد.

بهشتی از اعطای اولین دوره جایزه طراحی در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت خبر داد و در این باره توضیح داد: به منظور توسعه طراحی و بسته بندی و پکینگ محصولات دانش‌بنیان ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرکزی به نام “مرکز طراحی ایران” راه اندازی شده است و در این دوره از نمایشگاه به همت این مرکز جایزه طراحی به برترین طراحی‌ها اعطا خواهد شد.

وی هدف از اعطای این جایزه را توسعه صادرات محصولات دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: فراخوان این جایزه منتشر شده است و تا کنون ۸۰ شرکت طرح‌های خود را در زمینه طراحی تجهیزات، طراحی خدمات و طراحی بسته‌بندی ارائه کرده‌اند.

وی یادآور شد: بعد از ارزیابی طرح‌های ارائه شده، ۳ طرح برتر توسط مرکز طراحی ایران معرفی خواهند شد.

About Author