افزایش صدور مجوز‌های آبزی پروری در آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش صدور مجوز‌های آبزی پروری در استان خبر داد.
به گزارش ساقی آذربایجان جعفروند گفت: تعداد پروانه‌های تاسیس صادر شده در بخش شیلات و آبزیان استان آذربایجان شرقی در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر تعداد سه برابر و از لحاظ ظرفیت تولید پنج برابر افزایش داشت.
بیش از ۵۰ متقاضی برای اخذ مجوز تولید آبزی در ۹ ماهه نخست امسال موفق به اخذ موافقت اصولی، تاسیس و بهره‌برداری شدند که از این میزان ۱۵ مزرعه با ظرفیت تولید ۲۵۰ تن ماهیان سرد آبی و یک متقاضی موفق به اخذ پروانه‌ تاسیس یک میلیون قطعه‌ای مزرعه حد واسط شد که در مدت مشابه پارسال تنها چهار فقره پروانه تاسیس با ظرفیت کل ۵۲ تن صادر شده بود.
آمار و ارقام نشان دهنده‌ افزایش سرعت روند سرمایه‌گذاری در بخش شیلات استان است.
با توجه به اینکه ۱۸ مزرعه پرورش ماهیان خوراکی به ظرفیت ۶۴۸ تن امسال اقدام به تمدید پروانه‌ بهره برداری خود کردند لذا نشان می‌دهد که تمایل بهره‌برداران و تولید کنندگان این بخش به پایداری تولید افزایش یافته است.
آذربایجان شرقی با داشتن تعداد ۱۵۰ باب سد خاکی کوچک و بزرگ، ۶۶ رشته رودخانه فصلی و دائمی و ۳ هزار و ۶۰۰ دهنه چشمه و قنات دارای پتانسیل‌های آبی مناسبی برای توسعه‌ آبزی پروری است.
طبق بررسی‌های کارشناسی به‌عمل آمده و با توجه به خشکسالی‌های اخیر و پتانسیل‌های موجود، سیاست شیلات استان با حمایت از استفاده حداکثری آب‌های سطحی از جمله تاکید بر مگاپروژه‌های آبزی پروری با اولویت صدور مجوز‌های تولید در مخزن و پایاب سد‌ها و در حاشیه‌ رودخانه‌های دائمی و پرآب استان بوده تا در حد امکان از سفره‌های زیرزمینی کمترین بهره برداری انجام شود.

About Author