افزایش ۷۰ درصدی تسهیلات برای خرید تراکتور

به گزارش ساقی آذربایجان، اکبر فتحی صبح امروز در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میانه که با حضور نمایندگان مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به خشکسالی گسترده و جنگ کشورهای تولیدکننده غلات، امسال امنیت غذایی در سطح بین‌الملل با تهدید مواجه شده است.

وی افزود: افزایش جهانی قیمت محصولات استراتژیک کشاورزی، باعث شده تولید این محصولات بیش از پیش اهمیت پیدا کند که دولت و مجلس از زمان استقرار به این موضوع دقت کافی و وافی داشته و اقدامات کم نظیری از جمله قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی را انجام داده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی آزادسازی نرخ ارز، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کشاورزی را جزو اقدامات مهم دولت و مجلس در زمینه ارتقای سطح امنیت غذایی کشور دانست و گفت: با هماهنگی و تلاش همه قوا و دستگاه‌ها در سطح ملی و استانی اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها که بیشترین سنگینی آن بر روی بخش کشاورزی بود با کمترین تبعات در حال سپری شدن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه هیچ محدودیتی برای تامین آرد شهرستان‌های استان وجود ندارد، یادآور شد: با توجه به سرریز جمعیتی استان به شهرستان‌ها در فصل تابستان و فصل برداشت محصول، با مصوبه کارگروه آرد و نان شهرستان و استان، آماده تامین هر میزان آرد مورد نیاز شهرستان‌ها هستیم و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.

فتحی با اشاره به رتبه اول شهرستان میانه در تولید گوشت مرغ استان و افزایش ۳۰ درصدی جوجه.ریزی در سطح این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت نهاده‌های دامی و حذف ارز ترجیحی و نواقص موجود در زمینه تامین تسهیلات سرمایه در گردش، جوجه‌ریزی در سطح شهرستان میانه افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد که جا دارد از تلاش‌های مرغدار فعال در این حوزه تقدیر و تشکر شود.

وی با اعلام اینکه دامداران برای دریافت نهاده‌های دامی باید دام‌های خود را پلاک‌گذاری کرده و در سامانه‌های مربوطه ثبت کنند، بیان داشت: اعتبارات مربوط به تامین تراکتور در سطح استان نسبت به سال قبل ۷۰ درصد افزایش داشته است و با توجه به ظرفیت‌های شهرستان میانه، اعتبارات این شهرستان ۸۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در مورد تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز برای کشاورزان شهرستان میانه نیز متذکر شد: با تلاشهای و تدابیر دولت و وزارت جهاد کشاورزی کود فسفاته نسبت به سال قبل کاهش قیمت بسیاری داشته و به تبع آن افزایش تقاضا برای کودها رخ داده است اما با این حال هیچ محدودیتی برای تامین این کود وجود ندارد.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان میانه برای توسعه کشت گلخانه‌ای و بازار بزرگ و مناسب کشور روسیه برای محصولات گلخانه‌ای ایران  افزود: متاسفانه شهرستان میانه با وجود ظرفیت‌های بسیار در زمینه توسعه گلخانه‌ها عملکرد مناسبی نداشته و در رتبه‌بندی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی پائین‌ترین رتبه را در زمینه کشت گلخانه‌ای دارد و ضرورت دارد با توجه به تخصیص اعتبارات مناسب در بخش توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای سریعا نسبت به بهبود این حوزه اقدام شود.

وی، احداث چند واحد سردخانه‌ای برای نگهداری محصولات باغی شهرستان میانه با توجه به رتبه دوم این شهرستان در تولید سیب استان را ضروری دانسته و گفت: تامین تسهیلات برای صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه‌های که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند  مورد تصویب قرار گرفت.

فتحی با بیان اینکه در حوزه تغییر الگوی کشت با توجه به محترم بودن مالکیت اراضی کشاورزی ابزاری برای الزام در این امر وجود ندارد، ادامه داد: اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در این حوزه صرفا توصیه‌ای بوده اما تلاش می‌شود با افزایش دانش و ارتقای سطح آموزش‌ها در اصلاح الگوی کشت بهتر عمل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت آبی شهرستان میانه مقرر گردید از محل اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری شبکه‌های اصلی و فرعی اراضی پایاب سدهای این شهرستان اجرایی شوند، خاطرنشان کرد: باتوجه به تقاضامحور بودن آبیاری تحت فشار و کم فشار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان میانه نسبت به تشکیل پرونده برای متقاضیان سامانه‌های نوین آبیاری اقدام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باتوجه به شرایط آب وهوایی این شهرستان انجام مطالعات احداث شهرک گلخانه ای مصوب شد، اذعان داشت: همچنین مقرر شد صدور حواله کود شیمیایی برای کشت پائیزه قبل از فصل کشت انجام گیرد.

 فتحی،  پیگیری برای افزایش سهمیه آرد روستایی با توجه به افزایش جمعیت به‌ویژه در تابستان را اولویت خواند و با اشاره به اختصاص ۲۸۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان در سفر هیئت دولت اضافه کرد: سهم شهرستان میانه از این اعتبارات چشمگیر بوده و در زمینه‌های مورد نظر هزینه می‌شود.

About Author