امام جمعه ای که اسباب زحمت برخی مسئولان است!

روزنامه ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

این روزها و هفته های اخیر نماز جمعه تبریز بوی انتقادات صریح به خود گرفته و به تعبیر و باور بسیاری از مومنین ومومنات اساسا یکی از کارکردهای اصلی این تریبون، نقد و پاسخگو کردن مسئولان است. در این بین نماز جمعه تبریز که بعد از حضور آقای آل هاشم، رویکردهای جدید کم نداشته این بار نیز به تریبونی برای طرح مشکلات و مطرح کردن حرف دل مردم و البته اسباب زحمت برخی مسئولان شده است. یک بار در جریان قطعی های بدون اطلاع و بی برنامه آب و برق در تابستان نیز نماینده محترم ولی فقیه در استان در خطابه ای تند به مسئولان دولتی از باب چنین ضعفی عتاب کرد و چنین مدیریتی را برازنده دولت و نظام ندانست. در هفته های اخیر با حاد شدن برخی مشکلات مدیریت شهری از جمله وضعیت ترافیک تبریز و آلودگی هوا که اسباب کلافگی مردم را فراهم آورده و مسئولان ذیربط هم به دنبال بزبلاگردان هستند و در آخرین واکنش تعمیر اتوبان پاسداران را بهانه قرار دادند وکاسه کوزه ها را سر این اتوبان شکستند، باز خطبه های نماز جمعه رنگ و بوی نقد به خود گرفت و امام جمعه محترم شهر مسئولان را به باد انتقاد گرفت. قاعدتا رسم بر این بوده که هر گاه موضوعی به نماز جمعه و خطبه های آن کشیده می شد مدیران مربوطه دستپاچه و نگران از کرسی عمارت شان دست می جنباندند و سریعا در مقام حل مشکل بر می آمدند. این فقره اما با دیگر موضوعات متفاوت بود و اینبار نه تنها هیچ مدیری از بابت مشکلات موجود عذرخواهی نکرد و دستپاچه نشد، در طول این دو هفته هیچ واکنشی حتی شده تلویحی نیز در این رابطه نداشتیم. استاندار و فرماندار درگیر پروسه درمانی خود هستند، مشاهدات میدانی حاکی از آن است که یا پلیس راهور منحل شده و یا نیروی کافی برای حل بخشی از مشکل ندارد و شهرداری تبریز هم بطور شبانه روزی عمدتا در حال نصب انبوه بنر به مناسبت های مختلف در سطح شهر هستند و دیگر دوستان دخیل در حل این دو مشکل هم احتمالا یا نماز جمعه نمی روند و یا حل این دو مشکل در اولویت کاری شان نیست! روی همین اصل خطبه های اول دی ماه ۱۴۰۲ تبریز ادامه روند انتقادی هفته های گذشته با چاشنی گلایه بود. بی توجهی مسئولان باعث شد تا آل هاشم ضمن گلایه از آقایان رسما اعلام کند که در باب آلودگی هوا تذکر دادم ولی توجهی نشد!
آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم در ارتباط به وضعیت آلودگی هوای شهر تبریز اظهار کرد: آلودگی هوا به یک داستان تکراری در شهر تبریز تبدیل شده و در ایام پاییز و زمستان هر سال باید شاهد افزایش آلاینده‌ها در این شهر باشیم بنده سه ماه پیش به مسوولان امر بابت فکر عاجل برای جلوگیری از آلودگی هوا تذکر دادم. با وجود آن تذکرات، هنوز تبریز از آلودگی رنج می‌برد، باید در این باره فکر اساسی شود با تعطیلی مدارس کار درست نمی‌شود این پاک کردن صورت مساله است نه حل مساله ، منشاء آلودگی هوا در تبریز مشخص است باید روی رفع زمینه‌های آلودگی کار شود اما متاسفانه هر سال دریغ از پارسال!
وی همچنین صراحتا از مدیران دولتی خواست تا به مردم گزارش دهند که نسبت به سال گذشته در خصوص کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی داشته‌اند و تریبون نماز جمعه در اختیار آنهاست تا در این خصوص به مردم گزارش دهند!
پرداختن به مشکلات ریز و درشت این شهر صرفا در فقره آلودگی هوا و ترافیک خلاصه نمی شود و گویا این سید بزرگوار در روزهایی که مسئولان حال و حوصله کار کردن ندارند به طرز عجیبی آستین همت را بالا زده تا خود به تنهایی مشکلات را حل و فصل نماید و در اظهاراتی بجا و منطقی از مسئولان ورزشی شهر خواست تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تعویض یا ترمیم چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز همت کنند. اظهارات بعدی او نشان داد که بیگانه با ورزش نیست و مستحضر است که یکی از راه های پیاده سازی کامل تاکتیک های سرمربی و بروز و ظهور قابلیت های فردی یک بازیکن داشتن یک زمین چمن مناسب است و تبریز به عنوان مهد فوتبال کشور یک زمین چمن درست و حسابی ندارد. البته این اظهارات تکانی به مدیران تیم و آقای مدیر کل داد و اقلا شده به صورت تلفنی و رسانه ای از این بابت و حسن توجه وی تشکر و از تلاش خود در این رابطه خبر دهند، کمترین کاری که متاسفانه مدیران دولتی از این هم سرباز می زنند و خود را موظف به آن نمی دانند و این در حالی است که یکی از بدیهی ترین قواعد ولایت پذیری احترام و تمکین از منویات نماینده ولی فقیه است و گویا بخش خصوصی و کسانی که ادعایی هم در این رابطه ندارند، ملتزم تر از کسانی هستند که در این باب رگ گردنشان در میدان ادعا تیر می کشد. در مجموع امام جمعه تبریز این روزها زیاد به پروپای مسئولان می پیچد و در حالی که آلودگی هوا و ترافیک مردم را کلافه کرده، او نیز مسئولان را کلافه کرده است چون برخی از همین حضرات می گویند: گویا این سید شریف کار و زندگی ندارد و دست بردار قضیه هم نیست و این کارها و رفتارها نباید از او سر بزند! ایشان خواب خوش زمستانی برخی مدیران را تلخ کرده است . خوبی این قضیه آن است که اقلا جایگاه شرعی و قانونی ایشان باعث شده تا نتوانند رودررو چیزی بگویند و یا از پاسخگویی به او طفره روند، کاری که با ما اصحاب بخت برگشته رسانه خوب بلدند انجام دهند و از هر صد تماس یکی را جواب می دهند و درآن یکی هم اصطلاحا می پیچانند. مسئولان ! این دیگر خبرنگار فلان رسانه نیست که روزها پشت خطش نگه دارید یا باید پاسخگو باشید و یا…..

 

 

About Author