امور مهم استان اغلب دست افراد کار بلد نبوده و نیست!/ کشور با برنامه اداره می شود نه سفر استانی

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

در ادامه گفتگو با چهره های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی استان هر کدام موضوعات مختلفی را به عنوان ابرچالش های استان و کلانشهر تبریز مطرح کرده اند. دکتر شکور اکبرنژاد نماینده اسبق مجلس و شورای شهر تبریز ، دریاچه ارومیه، آلودگی های زیست محیطی و بیکاری را از عمده چالش های اساسی استان و تبریز می داند. در ادامه ، گفتگوی ساقی آذربایجان با ایشان از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: نماینده اسبق مجلس و شورای اسلامی تبریز چه موضوعاتی را به عنوان ابرچالش های استان می بیند؟
اکبرنژاد: اگر بخواهم به صورت تیتر وار اشاره کنم باید بگویم که برخی از این چالش ها مربوط به کل کشور است که از جمله آن می توان به معضلاتی مانند بیکاری؛ سوء مدیریت؛ گرانی؛ گسترش فقر و افزایش دهک های نیازمند؛ دارو؛ درمان و… اشاره کرد. اما برخی مسائل نیز مانند بحران دریاچه ارومیه و آلودگی های زیست محیطی ناشی از کارخانجات؛ مدیریت پسماندها و پساب های شهرها و روستاها از مواردی هستند که اختصاص به استان ما دارند. البته ناگفته نماند که استان آذربایجان شرقی یا به تعبیری شمالغرب کشور ، دارای پتانسیل های خوب برای رشد و توسعه هستند اما بدلایل مختلف کمتر استفاده شده از جمله همسایگی با چندین کشور، مراکز دانشگاهی فعال، جوانان نوآور و خلاق، سابقه دیرینه در تجارت و بازرگانی، فرش، چرم، کفش … پتروشیمی، ماشین سازی، قطعه سازی های قدرتمندو …

ساقی آذربایجان: اخیرا مرکز پژوهش های مجلس آماری منتشر کرده و استان ما در رتبه ۲۶ از نظر امنیت سرمایه گذاری و رتبه آخر را در سلامت اداری دارد، به نظرتان چرایی این جایگاه پایین در چیست؟
اکبرنژاد: نمی دانم این آمار دقیق هست یا نه، چون این مسایل در همه جای کشور به چشم می خورد.بجز چند استان که بدلایل غیر علمی مورد توجه مرکز نشینان قرار دارند و سرمایه گذاری در آن ها کمی بهتر از مناطق دیگر است، به دلیل سیاست دولت و نظام در تمرکز قدرت؛ عدم درک درست از ظرفیت های آمایش سرزمینی، فوبیای کاذب از مسائل امنیتی …سبب شده به آذربایجانی ها یا بهتر بگویم شمال غرب کشور بی مهری شود و این مهم نه تنها ضرر وزیان به این استانها می رساند بلکه در دراز مدت تهدید کننده کل کشور است. البته نقش منفی مدیریت ضعیف استان و نمایندگان مجلس و شهرداریها و شوراها هم حتما قابل توجه است. امور مهم استان اغلب دست افراد کار بلد و کار کشته نبوده و نیست!

ساقی آذربایجان: سفر اخیر رییس جمهور به استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
اکبرنژاد: کشورداری با سفرهای استانی نشانه خوبی نیست. کشور با برنامه و مصوبات مجلس قانون گذار اداره می شود نه با سفر استانی و ملاقات مردمی…! این مسایل بیشتر برای جلب رضایت عوام است. این سفرها فقط ایجاد هزینه بیشتر برای ملت است و اوضاع اجتماعی و اقتصادی و عمرانی نامناسب مثلا راه آهن تبریز-میانه که چندین دهه است هنوز تمام نشده؛ کمر بند جنوبی تبریز بی تکلیف مانده ومواردی از این دست وتجربه چندین دهه گذشته ، میوه نارس حاصل از این سفرها را نشان می دهد.

ساقی آذربایجان: مجموعه شورا و شهرداری تبریز چگونه می تواند در توسعه استان ایفای نقش نماید؟
اکبرنژاد: شهر تبریز دارای انسان های توانمند از نظر قدرت سرمایه است و اگر شهرداری و شورا بتوانند از روزمرگی یا بحث های انتزاعی در آیند و مسئولین رده اول استان موضوع را عمیقا درک کنند حتما فضا بهتر از این هم می تواند باشد. اما سیاست کلی کشور در ایجاد روابط با دنیا حرف اول را در توسعه اقتصادی و اجتماعی خواهد زد. با تحریم وتهدید فضا برای سرمایه گذاری هرگز مساعد نمی شود/

About Author