انتقاد از اُفت شدید مهارت آموزی در مدارس

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اولویت مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان در بین مسئولان نظام آموزشی کشور، گفت: بی تردید مسیر توسعه و نجات هر کشوری از تقویت نظام آموزشی آن کشور می‌گذرد.

مهدی اسماعیلی در مورد مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، اظهار کرد: متولیان نظام آموزشی کشور باید سند محتواهای آموزشی را به گونه‌ای طراحی کنند که بعد از فارغ‌التحصیلی دانش آموزان و دانشجویان از مدارس و دانشگاه‌ها منجر به ایجاد یک مهارت و تخصص بین آنها شود.

مهارت آموزی با اُفت چشم گیری روبه‌رو بوده است

 نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم مدارس و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان، ‌تاکید کرد: مهارت آموزی در مدارس فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها سهم بسیاری در پیشرفت کشور خواهد داشت، طبق برنامه ۵ ساله ششم توسعه مقرر شد سهم رشته‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی در آموزش و پرورش  به ۵۰ درصد برسد که متاسفانه این رقم در ۳۶ درصد متوقف ماند و همچنین این رقم در دانشگاه‌ها با نرخ ۳۰ درصد در نظر گرفته شده بود که در میزان ۲۰ درصد باقی ماند.

وی تصریح کرد: مهارت آموزی دانش آموزان و دانشجویان متاسفانه جزو اولویت‌های اول مسئولان نظام آموزشی کشور نیست، مسئولان هر چه زودتر باید سمت و سوی تحصیلات دانش آموزان را تعیین کنند که بعد از فارغ التحصیلی آنان دارای یک مهارت بوده و به عنوان کارآفرین در جامعه ظهور کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای در خصوص تجدید نظر در نظام نامه آموزشی و ایجاد توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای،گفت: مسئولان هرچه زودتر باید در نظام نامه آموزشی کشور تجدید نظر داشته باشند، تا دانش آموزان و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی جویای کار و یا بیکار نباشند.

اسماعیلی با بیان اینکه مه و دانشجویان اقدام موثری است، یادآور شد: ایجاد توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در فارغ التحصیلان  باید از بالاترین اهداف دانشگاه‌ها و مدارس کشور، باشد؛ البته رسیدن به این هدف چندان اقدام ساده‌ای نیست و امکانات، تجهیزات و محتواهای آموزشی متناسب با این رویکرد باید در اختیار متولیان امر قرار گیرد.

وی در خصوص خلاء‌های مهارت آموزی در مراکز آموزشی، یادآور شد: تقویت جایگاه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در آموزش و پرورش از رویکرد و اولویت‌های اصلی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در سال ۱۴۰۲ است، حتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به بررسی این مسئله تاکید ویژه‌ای شد اما با تمام این تفاسیر دولت باید توجه اساسی به مسئله مهارت آموزی دانش آموزان داشته باشد.

پایان پیام/

About Author