اینستاگرام کودکان از دور خارج شد

فیس‌بوک یک هفته گذشته را به رفع و رجوع ترکش‌های چاپ یک مقاله در روزنامه وال‌استریت ژورنال گذراند که با ارائه مدارک متقن نشان داده بود این شرکت به مشکلات بزرگی چون اشاعه اطلاعات غلط درباره ویروس کرونا و تبعیض بین کاربران رسیدگی نمی‌کند. این مقاله همچنین با استناد به نتایج به دست آمده از تحقیقات درون سازمانی فیس‌بوک نشان داد، استفاده از اینستاگرام برای برخی از کاربران به ویژه دختران نوجوان مضر است و تصور منفی آنها درباره خودشان را تشدید می‌کند.
در یک سند داخلی که به دست وال استریت ژورنال رسیده، در این باره اینطور آمده است: ۳۲ درصد دختران نوجوان می‌گویند وقتی از ظاهر خود راضی نیستند اینستاگرام باعث می‌شود حس بدتری داشته باشند. مقایسه‌هایی که در فضای اینستاگرام صورت می‌گیرد می‌تواند دیدگاه زنان جوان را نسبت به خودشان تغییر دهد.
پس از تمام حرف و حدیث‌ها و ابراز نگرانی‌هایی که به دنبال انتشار این گزارش به گوش رسید، حالا این غول فناوری رونمایی از نسخه اینستاگرام برای کودکان زیر ۱۳ سال را متوقف کرده است. آدام موسری رئیس اینستاگرام ) گفت کار روی این سرویس متوقف شده تا نگرانی‌ها شنیده شوند و کارهای بیشتری برای نشان دادن ارزش نسخه کودکان اینستاگرام انجام شود. نسخه‌ای که به گفته وی بدون تبلیغات خواهد بود و والدین می‌توانند در آن بر فعالیت فرزندانشان نظارت کنند.
موسری در برنامه تودی/Today شبکه ان بی سی در این باره گفت: هنوز قویا معتقدم ساخت نسخه‌ای از اینستاگرام که برای کودکان امن باشد کار خوبی است اما می‌خواهیم وقت بگذاریم، با والدین، محققان و کارشناسان صحبت کنیم و در مورد ادامه راه به اجماع برسیم.
موسری در بخشی از اظهاراتش درباره این که اینستاگرام تصور منفی یک سوم دختران نوجوان را از خودشان تشدید کرده‌ است، حاشا کرد و گفت: فکر نمی‌کنم این چیزی باشد که نتایج آن تحقیقات می‌گفت.
اظهارنظر موسری با بیانیه‌هایی که فیس‌بوک تاکنون درباره رسانه‌ای شدن تحقیقات داخلی خود توسط روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کرده است، هم سو بود. اگرچه این تحقیقات از داخل خود فیس‌بوک بیرون آمده، این کمپانی تاکنون دستکم دو تکذیبیه بلندبالا در این باره منتشر کرده است.
اولین تکذیبیه در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) و از طرف نیک کلگ از مدیران ارشد روابط عمومی فیس‌بوک منتشر شد. وی در این بیانیه گزارش وال استریت ژورنال درباره تحقیقات فیس‌بوک را برچسب زنی تعمدی و غلط به فعالیت این کمپانی دانست و گفت این گزارش انگیزه‌های اشتباه را به مدیران و کارکنان فیسبوک نسبت داد.
دومین تکذیبیه هم روز یکشنبه (۴ مهر) توسط پراتیتی رایچدوری نایب رئیس و سرپرست تحقیقات فیسبوک منتشر شد که می‌گفت این طور نبود که این تحقیقات نشان دهند اینستاگرام برای دختران نوجوان مضر است. اینستاگرام بیشتر از این که این دوران سخت را بدتر کرده باشد تحمل آن را راحت‌تر کرده است!
با وجود انتشار این تکذیبیه‌ها، مثل روز روشن است کمپانی فیس‌بوک قصد دارد با توقف رونمایی از اینستاگرام کودکان کابوسی را که این رسوایی برایش ایجاد کرده است، رفع و رجوع کند.

About Author