این مجلس، توان استیضاح ندارد

به گزارش ساقی آذربایجان، مجلس یازدهم به نیمه عمر خود رسید، این مجلس با وجود انتقادهای زیاد به عملکرد سال پایانی به کلیت دولت حسن روحانی و حتی برخی وزرای دولت سیدابراهیم رئیسی در ۲ سال گذشته نتوانست حتی یک وزیر را استیضاح کند. اخیرا احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس از انتظار نمایندگان برای ترمیم کابینه توسط رئیس جمهور سخن گفت که شاید پیش درآمدی برای کلیدخوردن استیضاح وزرا در مجلس باشد.

جبار کوچکی نژاد درباره رایزنی بین دولت و مجلس برای اصلاح و ترمیم کابینه به نامه‌نیوز گفت: انتظاراتی جامعه و مجلس از دولت دارد که یک سال عملکرد خودش را مورد ارزیابی قرار دهد و در مقام ارتقا نقاط قوت و جبران نقاط ضعف برآید. امروز دولت در میان اجرای برنامه تحول اقتصادی قرار دارد و کسانی باید مجری این برنامه باشند که کاملا به حوزه اجتماعی و اقتصادی اشراف دارند.

وی افزود: انتظار داریم دولت تیم اقتصادی خودش را قوی تر، شجاع‌تر، محکم تر، هوشیارتر و هماهنگ‌تر کند تا احتمال بروز خطا در اجرای برنامه های اقتصادی به حداقل برسد. بر کسی پوشیده نیست که در زمان جنگ، کوچکترین خطا می تواند بزرگترین آسیب را در پی داشته باشد. امروز در جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم بنابراین ضمن اعمال یکسری تحولاتی در حوزه اقتصادی کشور، باید ضریب خطا و اشتباه را به کمترین حالت ممکن برسانیم.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: اخیرا شاهد بودیم وقتی آمار و اطلاعات دولت در حوزه دهک بندی درآمدی جامعه اشتباه بود این مسئله یکسری تنش های اجتماعی را به وجود آورد و مردم معترض شدند بنابراین دولت وقتی می خواهد یک تصمیم اقتصادی را به اجرا درآورد باید به همه ابعاد آن توجه کند.

وی درباره چرایی ضعف و ناتوانی مجلس یازدهم برای استیضاح وزرا بیان کرد: چهار دوره در مجلس بودم، این مجلس روحیه انقلابی و پرتلاش دارد اما انسجام داخلی مجلس به شدت ضعیف است. مجلس زمانی به سمت استیضاح می رود که فراکسیون قدرتمندی داشته باشد. این مجلس فقر فراکسیون دارد.

عضو فراکسیون اکثریت مجلس توضیح داد: فراکسیون زمانی می تواند قوی باشد که اعضای آن به لحاظ فکری به هم نزدیک باشند تا بتوانند معادلات داخل مجلس را انسجام دهند چون این انسجام فراکسیونی وجود ندارد کسی که وارد استیضاح می شود تنها می ماند. امروز طرح های استیضاح در مجلس نهایتا ۲۰ یا ۳۰ امضا دارند.

وی ادامه داد: وقتی استیضاح می خواهد انجام شود حداقل ۱۵۰ نماینده باید با هم هماهنگ عمل کنند وگرنه آن استیضاح به نتیجه نمی رسد، به همین دلیل من پای هیچ طرح استیضاحی را در این مجلس امضا نکردم چون به انسجام لازم برای موفقیت استیضاح اعتماد نداشتم.

کوچکی نژاد درباره موفقیت مجلس دهم به استیضاح چندین وزیر دولت روحانی و اجرای سئوال از رئیس جمهور گفت: مجلس دهم سه فراکسیون سیاسی داشت، یک فراکسیون وکیل الدوله ها شامل ۱۰۰ نماینده بودند، یک فراکسیون نیز با ۶۰ عضو تابع رئیس مجلس عمل می کرد و فراکسیون اصولگرایان نیز حدود ۹۰ عضو داشت. این سه فراکسیون واقعا مراقب هم بودند و روی طرح ها و لوایح کار می کردند و زمان رأی گیری ائتلاف فراکسیونی شکل می گرفت.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم فراکسیون منسجم ندارد، به همین دلیل انجام استیضاح در این مجلس مشکل است، به همین دلیل دیدیم موضوع شفاف سازی رأی نمایندگان یکدفعه به شفاف سازی کل قوای نظام تبدیل شد چون وقتی موضوع از اکثریت افتاد رئیس مجلس مسئله را فرماندهی کرد و به اصل موضوع انحراف و آن را در مسیرهای دیگری قرار داد.

About Author