حمید حاج اسماعیلی

بازارهای مالی فعلا امنیتی است، مردم فعلا وارد معامله نشوند

از ابتدای هفته جاری، شاهد نوسان و افزایش قیمت در بازار‌های سکه، طلا و ارز بودیم که نگرانی‌های متعدد مردم و کارشناسان را به همراه داشت. دلار در بازار آزاد رقم بی‌سابقه ۳۶ هزار تومان را دید و سکه نیز تا مرز ۱۷ میلیون تومان رفت. حاج اسماعیلی کارشناس بازار ارز درباره شرایط اقتصادی کشور به رویداد۲۴ می‌گوید: این اتفاق به دلیل شرایط منفی سیاسی و اعتراضات اخیر در درون ایران است و به دلیل کنترل‌های امنتیی روی بازار فعلی، بهتر است مردم وارد این بازار نشوند و صبوری کنند.

او می‌گوید: متاسفانه بازار‌های سیاسی و اقتصادی کشور ما متاثر از مسائل سیاسی است و از گذشته همین روال بوده، اما در سال‌های اخیر این مسئله تشدید شده است. مسائل سیاسی روی بازار ارز و سایر حوزه‌های اقتصادی ما تاثیر می‌گذارد و از آنجایی که ما تنش‌های سیاسی را با برخی از کشور‌ها داریم، هرگونه تعامل با کشور‌های اروپایی و غربی، می‌تواند اقتصاد ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

حاج اسماعیلی می‌گوید: به دلیل مسائل سیاسی چند سالی است که تحریم‌های آمریکایی علیه کشورمان تشدید شده است و اتفاقات اخیر اجتماعی در کشور نیز مزید بر علت شده و شرایط را بدتر کرده است و همه اینها روی بازار ارز هم تاثیر خود را گذاشته است. وقتی بازار ارز دچار تنش می‌شود، همه بازاراها از آن متاثر می‌شود. اقتصاد ما همواره وابسته به نفت بوده و ارز در کشور ما محوریت شرایط اقتصادی را تعیین می‌کند. مادامی که به درآمدهای ارزی وابسته باشیم، شرایط همین است و به تبع آن دچار تورم و بحران اقتصادی می‌شویماین کارشناس با بیان اینکه افزایش قیمت ارز به دلیل التهابات سیاسی است، گفت: تا زمانی که ثبات سیاسی پیدا نکنیم، شرایط اقتصادی نیز ثبات نخواهد داشت و یک واقعیت انکارناپذیر است.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه روند افزایشی که در قیمت ارز رخ داده است، تصریح کرد: از گذشته همواره مداخلات دولتی و امنیتی باعث کنترل قیمت ارز شده و هیچ وقت در ایران نرخ ارز متاثر از شرایط اقتصادی نبوده است و همواره با مداخلات و کنترل‌های امنیتی نرخ را کنترل کردند. اکنون هم که شرایط سیاسی به این وضعیت دامن می‌زند، ناچار به صورت کوتاه‌مدت مجدد باید مداخله دولتی و امنیتی داشته باشند. واقعیت این است که نه ارز معیار واقعی شرایط اقتصادی ما است و نه شرایط اقتصادی ما ناشی از تغییرات قیمت ارز در کشور است. اگر قیمت ارز شرایط طبیعی داشته باشد، ممکن است به دلیل تورمی که وجود دارد، قیمت آن بسیار بیشتر از قیمت فعلی باشد.

وی ادامه داد: اکنون نرخ تورم بیش از ۴۲ درصد است و شرایط مالی کشور اصلا با وضعیت مردم سازگار نیست و شرایط بسیار سخت است. مردم نیازهای متعددی دارند که برخی از شرایطی که برای نرخ تورم در آمارگیری محاسبه می‌شود، واقعا با مواجهات مردم با کالاها و نیازهایشان، تطابق ندارد. بنابراین طبیعی است که مداخلات دولت می‌تواند این نرخ را بالا و پایین کند. بازار ارز اکنون کاملا تحت تاثیر رصدهای امنیتی است و التهابات سیاسی هم به آن دامن زده است و چون ما پالس‌های سیاسی خوبی را دریافت نمی‌کنیم، بازار ارز کاملا نگران و دچار نوسان شده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کسری بودجه کشور، گفت: اگر دولت نتواند درآمدهای کشور را افزایش دهد، افزایش نقدینگی و افزایش کالاها خود به خود به افزایش نرخ ارز دامن می‌زند. از سوی دیگر مردم هم نباید به این شرایط دامن بزنند. تا افزایش قیمتی رخ می‌دهد نباید سریع صف‌های خرید تشکیل بدهند، البته نگرانی‌هایشان را درک می‌کنم اما تجربه سه چهار دهه گذشته نشان می‌دهد که هر زمان خود مردم وارد این جریان‌های التهابی مالی شدند، شرایط بدتر شده است. مردم خونسرد باشند چراکه اگر مردم هم دامن بزنند و وارد این التهابات شوند و برای تهیه ارز و سکه هجوم ببرند، نه تنها سود نمی‌کنند بلکه باعث افزایش قیمت هم می‌شوند.

وی ادامه داد: اصلا توصیه نمی‌کنم که مردم فعلا خرید کنند. چرا که دچار مشکلات زیادی مانند سوءاستفاده، تقلب و قیمت‌های تحمیلی می‌شوند. ما در بورس دیدیم که دام و تله برای مردم ایجاد شد و باید مراقب باشیم در سایر بازارها این اتفاق رخ ندهد. در شرایط فعلی نباید مردم را تشویق به خرید کرد. می‌دانم شرایط مردم بسیار سخت و شکننده است ولی باید صبوری کنند و معتقدم حضورشان به صورت گسترده در بازار سکه و ارز و طلا، باعث بدتر شدن شرایط می‌شود.

About Author