برخی مسئولان خودشان را خلاصه نظام می‌دانند

رسول منتجب‌نیا می‌گوید: مسئولانی خودشان را خلاصه نظام می‌دانند و به همین دلیل جمله «حفظ نظام اوجب واجبات است» را حفظ خودشان در قدرت می‌دانند!

رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در واکنش به بیانیه‌های میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی اظهار داشت: با احترام به همه صاحب‌‌نظران و شخصیت‌هایی که برای نظام استخوان خٌرد کرده‌اند، معتقدم باید بین ساختار نظام و قانون اساسی و بین نگاه و عمکرد مسئولان و تفسیری که بعضی از نظام دارند، تفاوت قائل شویم. در واقع رفتار‌های غلط و ندانم‌کاری‌هایِ عده‌ای تندرو موجب تضعیف چهره قانون اساسی و تخریب چهره نظام نزد مردم شده است که باید در اسرع وقت برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کرد.

برخی مسئولان خودشان را خلاصه نظام می‌دانند

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: در دوره اصلاحات برخی از اصلاح‌طلبان معتقد بودند، قانون اساسی و ساختار نظام مشکل دارد، اما بنده تاکید داشتم باید حسابِ مسئولان را از قانون اساسی و نظام جدا ببینیم. یادم می‌آید در یکی از سخنرانی‌ها که در دانشگاه شاهرود داشتم، تعدادی از دانشجویان «تلاش برای تغییر نظام» را طلب کردند که در پاسخ گفتم چنین اعتقادی اشتباه است و به جای لودر زدن، باید ترک‌های نظام را بازسازی کنیم. در واقع باید گفت مسئولانی که خودشان را خلاصه نظام می‌دانند و به همین دلیل «حفظ نظام اوجب واجبات است» را حفظ خودشان در قدرت می‌دانند که این رویکرد ظلمِ به نظام و قانون اساسی است؛ که با اصرار به همین عملکرد مملو از خطا مسبب شرایط بد هستند. پس نمی‌توانیم دشواری‌های این روز‌ها را به حساب نظام و قانون اساسی بگذاریم. البته قانون اساسی باید اصلاح شود.


 

ممنوعیت اظهار نظر افراد به عنوان جنایتی بزرگ روی مجلس یازدهم می‌ماند

او می‌گوید: شنیده‌ام در مجلس تلاش می‌کنند قانونی را برای ممنوعیت اظهارنظر تصویب کنند و دهان مردم را ببندند تا مثلاً فلان شخص در صورت اظهارنظر دادگاهی شود. کجای قانون اساسی چنین اجازه‌ای به مجلس داده است؟ اگر نمایندگان به سوءاستفاده از جایگاه‌شان چنین موضوعی را نهایی کنند، این قانون به عنوان «جنایتی بزرگ» روی پیشانی مجلس یازدهم می‌ماند. ان‌شاءالله که این کار عملی نشود.

منتجب نیا می‌گوید: گاه بدعت‌های گذاشته شد که ماندگار شدند و دامان همه را گرفتند؛ مثلا شورای نگهبان در آخرین ماه‌های مجلس سوم در حالی «نظارت استصوابی» را مصوب کرد که هیچ کدام از حقوقدانان از آن دفاع نکرده بودند. یادم می‌آید یکی از اعضا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت از رهبری نقل کرده بودند که «شورای نگهبان در طول دوره نمایندگی هر زمان که بخواهد می‌تواند گوش نماینده را بگیرد و از مجلس اخراج کند.»

این سخن را آقای کروبی گفت و همچنین گفتند، من از رهبری سوال کردم و ایشان تعجب کرده و به کل موضوع را تکذیب کرده بودند. کلا آن اعضایی که به افراد تهمت زدند، باید روز قیامت پاسخگو باشند.

نظر یک اقلیت غیرمنطقی به همه مردم تحمیل می‌شود

او توضیح داد: یکی از ظرفیت‌های قانون اساسی برای رفع مشکلات، رفراندوم است. مگر در قانون اساسی به صراحت نیامده است، در موضوع‌های مهم با رفراندوم از مردم نظرخواهی شود؟ چرا اجازه برگزاری رفراندوم را نمی‌دهند؟ اصلاً چطور به خود اجازه می‌دهند قانون را به حاشیه ببرند و با برگزاری یکی از مفاد قانون مخالفت کنند؟ چرا نظر یک اقلیت غیرمنطقی و افراطی را به همهِ مردم تحمیل می‌کنند؟ در همین اتفاقات اخیر می‌شد، به راحتی مساله حل شود و کشور با این همه بحران‌ها روبرو نشود.

افرادی که از نظر امام مضر بودند، حالا تئوریسین شده‌اند

منتجب‌نیا در پایان گفت: رئیس جمهوری که مسئول اجرای قانون اساسی است، چرا هر زمان که می‌خواهد، قانون را نادیده نمی‌گیرد. در پایان لازم به تاکید می‌دانم، این روز‌ها نخبگان خانه‌نشین و مردم از دایره نظام خارج شده‌اند تا متحجران، عقده‌ای‌ها و حتی بعضی از اعضای انجمن حجتیه وسط کار باشند. متاًسفانه افرادی که امام (ره) حضورشان در کار‌ها را عامل ضرر و زیان می‌دانستند، حالا تئوریسین شده و شاگردان‌شان هم مسئولیت گرفته‌اند.

About Author