بسیاری از مشکلات را حل کردیم

رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه پدرانه رهبر انقلاب اسلامی در دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌شود، گفت: دولت با نگاه کریمانه آغوش را برای پذیرش فریب خوردگان باز می‌کند و خود را مکلف می‌داند در این مسیر حرکت کند.

سیدابراهیم رئیسی در جمع راهپیمایان چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی تهران اظهار داشت: این حضور و حماسه آفرینی پیام امیدآفرینی برای ملت ایران و پیام ناامیدی برای دشمنان انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به حوادث امسال خطاب به مردم گفت: کسانی که در این اغتشاشات فریب دشمن را خوردند، بدانند آغوش ملت برای پذیرش آن‌ها باز است؛ با نگاه پدرانه و حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی با و بخششی که ایشان فرمودند امروز آغوش ملت باز است و ما در دولت همین نگاه را نگاه پدرانه که رهبری فرمودند را امتدادش را در دولت و دستگاه‌های اداری دنبال خواهیم کرد. این آغوش باز باید برای همه آن‌ها که دچار فریب شده و پشیمان شدند، باز باشد، زیرا آن‌ها فهمیده‌اند که دشمن دنبال شیطنت بوده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه مردم فهمیده‌اند که مساله دشمن زن، آزادی، زندگی و حقوق بشر نبوده است؛ افزود: دشمن به دنبال گرفتن استقلال ملت ایران، سلب آزادی و زندگی ملت ایران است و ملت ما این را فهمیده اند؛ ملت ما خوب می‌دانند که آن‌ها به کسی زندگی نداده‌اند که بخواهند به ما زندگی بدهند.  عزیزان ما باید با همان نگاهی که رهبری داشته‌اند و فرموده اند با نگاه کریمانه، آغوش را برای پذیرش فریب خوردگان باید باز کنند؛ راه برای توبه و بازگشت باقی است و دولت را خود را مکلف می‌داند در همین مسیر حرکت کند.

رئیس جمهور در ابتدای سخنانش اظهار داشت: ۲۲ بهمن، انفجار نور، تحقق معجزه قرن و تحقق خواسته مجاهدان خاص خدا علما و صلحا و شهدا و کسانی که در طول تاریخ امید بر پایه نظامی به نام دین همواره در دل آن‌ها بود و در این راه تلاش بسیاری کردند.

رئیسی این روز را روز پایان استبداد و وابستگی و روز آغاز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و روز تحقق خواست و اراده ملت بزرگ ایران دانست و افزود: این روز، روز به ثمر نشستن روشنگری‌ها و هدایت‌های امام راحل و روز پایان سلطه سلطه‌گران بر ایران عزیز روز بسیار مبارکی است.

وی با بیان اینکه امروز، روز جلوه انسجام ملی و وحدت و یکپارچگی و حضور حماسه فریاد است، تاکید کرد: امروز روز حضور مردمی است که در هر کوی و برزن و یا صد‌ها شهر هزاران روستا در میدان حاضر شدند، که نه فقط رای که بالاتر از رای، با امام و رهبری معظم انقلاب اسلامی و شهدا و آرمان‌های بلند انقلاب شکوهمند اسلامی عهد ببندند.  این عهد و میثاق بسیار بالاتر از رای است؛ در نگاه دینی ما کسانی که عهد می‌بندند فقط رای نمی‌دهند بلکه پایین رای و پایین عهد و پیمان شان همواره هستند. ما امروز فقط جمع نشدیم که ۲۲ بهمن ۵۷ را گرامی بداریم و از مقام شهدا، صلحا مجاهدان و کسانی که حماسه ۲۲ بهمن ۵۷ را آفریدند، تجلیل کنیم؛ آن حرکت عظیم قابل تجلیل است، اما علاوه بر تجلیل و تکریم نسبت به فجر آفرینان ۵۷ آمده ایم تا بگوییم ۲۲بهمن ۱۴۰۱ با حضور مردم با شکسته دشمنان و با پیروزی جبهه انقلاب یک بار دیگر رقم خورده است.

وی با بیان اینکه امسال یک ۲۲ بهمن دیگری در تاریخ انقلاب انقلاب اسلامی رقم خورده است، اظهار داشت: ببینید در این یکسال دشمنان چه کرده‌اند و توطئه‌هایی که انجام داده‌اند، اما ملت سرفراز ایران زنان و مردان تاریخ ساز ما چگونه دشمن را شناختند دسته پلید دشمن را شناختند و در صحنه خوب ظاهر شدند و خشک درخشیدند به نحوی که یک بار دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی مردم عزیز و سرافراز و انقلابی ما دشمن را ناکام گذاشتند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه هم ایجاد حکومت پهلوی برخلاف خواست ملت و با کودتا بود، هم ادامه آن، افزود: آن‌ها در دوران حاکمیت خود جنایت و خیانت کردند و به ظرفیت‌های عظیم بی توجه بودند و فقط به خشنودی نظام سلطه و آمریکا می‌اندیشیدند. حکومت ستمشاهی پهلوی فقط عقب‌ماندگی را برای این ملت و کشور به بار آورد؛ آن‌ها برخلاف اصول مشروطه و کودتا روی کار آمدند. برخی دنبال تطهیر چهره رژیم دست‌نشانده پهلوی هستند، اما باید در اجرای فرمان رهبری برای جهاد تبیین باید برای مردم عزیز به‌ویژه جوانان ما روشن شود که این رژیم چه زشتی‌ها و پلیدی‌ها و ذلت و عقب‌ماندگی را برای ملت ایران آورد و انقلاب اسلامی پایان این ذلت و آغاز عزتمندی ملت ما بود.

رئیس جمهور در ادامه به دستاورد‌های انقلاب اسلامی برای ملت ایران اشاره کرد و گفت: اولین نکته اعتماد به نفس، اعتماد به داشته‌ها و تکیه بر فرهنگ «ما می‌توانیم» بود؛ معلوم شد در این ۴۴ سال ملت ایران بسیار توانمند است و ظرفیت زیادی دارد و آثار و برکت «ما می‌توانیم» و استقلال و شعار نه شرقی و غربی برکات بسیاری داشته است و دلیل عصبانیت دشمن هم کار‌های بسیاری است که در این کشور به دست جوانان عزیز ما انجام شده است.

دشمن پیشرفت ایران را بر نمی‌تابد

رئیسی با اشاره به دستاورد‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری، اقتصادی و دفاعی در سلامت و پزشکی، اظهار داشت: امروز در منطقه در حوزه‌های بسیار حرف اول را می‌زنیم و در جهان مقام چهارم و پنجم و ششم را داریم در بسیاری از عرصه هااین برای آن خود یابی و اعتماد به نفس و اتکا به خدا است عرصه‌های بسیاری را ملت عزیز ما فتح کردند و قله‌های بسیاری را کردن، اما دشمن بر نمی‌تابد؛ از اول پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان دشمنی‌های خود را در راه انداختن هشت سال جنگ تحمیلی ملت ایران پیروز و سرافراز در دفاع مقدس بیرون آمد.

وی با اشاره به دنباله روی آمریکا از منافقان که ۱۷ هزار نفر از مردم ایران را به شهادت رسانده اند، خروج نام آن‌ها از فهرست تروریست‌ها از سوی کنگره آمریکا را باعث شگفتی دانست و گفت: کنگره آمریکا روز گذشته جریان تروریستی منافقین را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد. این باعث ننگ آمریکاست. امروز ایران اسلامی به‌رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها از رشد سرمایه ثابت، رشد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و رشد در دیگر شاخصه‌ها برخوردار است. دشمنان وقتی دیدند کشور در همه عرصه‌ها رو به پیشرفت است و متوقف نشده، دست به توطئه دیگری زدند و تصور کردند می‌توانند کشور را با آشوب و اغتشاش متوقف کنند.

رئیسی با بیان اینکه امروز تولید و صادرات نفت و محصولات غیرنفتی متوقف نشده، تراز تجاری مثبت کشورمان را نشانه دیگر از شکست تحریم‌ها دانست و گفت: کشور با وجود تحریم‌ها از رشد اقتصادی و رشد سرمایه ثابت بهره‌مند است و حتی در تولید تجهیزات نیز روندی رو به رشد دارد.

وی با بیان اینکه وقتی دشنان دیدند کشور در حال رشد و توسعه مشارکت اجتماعی است، گفت: آن‌ها پروژه آشوب و اغتشاش را کلید زدند و تصور کردند با پروژه آشوب و اغتشاش می‌توانند کشور را دچار توقف کنند و به همین دلیل در این عرصه یک جنگ ترکیبی به راه انداختند. آن‌ها در یک جنگ سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای، روانی و ادراکی یک کار ترکیبی را شکل دادند؛ غافل از اینکه ملت ایران آن‌ها و ترفند‌های آن‌ها را می‌شناسد. وقتی آن‌ها از زندگی سخن می‌گویند، مردم نگاه می‌کنند ببینند آیا حضور آمریکایی‌ها در افغانستان زندگی بخش بود؟ در عراق، لبنان و سوریه زندگی بخش بود؟ کجای عالم شما زندگی را به مردم آنجا هدیه کردی که امروز دلسوز مردم ایران شده اید؟  شما می‌خواهید انسجام مردم و انسجام ملی ما را هدف قرار دهید؛ به دشمنان می‌گویم اگر می‌خواهید از ملت سخن بگویید و به دنبال حرف این ملت هستید، ملت بزرگ ایران این‌ها هستند.

وی ادامه داد: شما از حقوق زن سخن می‌گویید؛ به برکت انقلاب اسلامی شاهد حضور زنان در دانشگاه‌ها، هیأت‌های علمی به‌عنوان استاد و دانشجو و فعالیت آنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستیم و امروز زنان در همه عرصه‌ها به برکت انقلاب اسلامی حضور بسیار پر رنگی دارند.  ما در ارتباط با حقوق زنان و جایگاه خانواده در جریان در جایگاه مدعی هستیم و به شما می‌گوییم که در جایگاه متهم هستید؛ زن را تبدیل به ابزار کرده اید و برای رسیدن به سود بیشتر از آن علیه خانواده استفاده ابزاری می‌کنید. امروز می‌خواهید برای تمدن بشری شاخص تعیین کنید در حالی که با اقدامات ضداخلاقی همچون همجنسبازی نسل انسان را منقرض می‌کنید.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای نیز ایران در جایگاه مدعی قرار دارد، اظهار داشت: ما نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قبول کرده‌ایم و این نظارت‌ها وجود دارد؛ ۱۵ بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ندارد، اما شما کلاهک هسته‌ای دارید شما بمب هسته‌ای دارید و در جایگاه متهم قرار دارید.

وی همچنین با یادآوری اینکه در موضوع مبارزه با تروریسم نیز ایران در جایگاه مدعیست، خطاب به دشمنان گفت: داعش را شما تشکیل دادید؛ حمایت و مسلح کردید و به جان مردم مسلمان انداختید، اما جمهوری اسلامی سردار سلیمانی عزیز را در راه مبارزه با داعش فدا کرد. شما در جایگاه متهم هستید و باید به تاریخ دنیا و انسانیت جواب بدهید.

رئیسی به ظلم دشمنان به مردم منطقه و جهان از جمله مردم فلسطین و افغانستان اشاره کرد و افزود: هفتادسال ظلم مردم فلسطین و ۳۵ هزار کودک معلول نتیجه حضور شما در افغانستان است، علاوه بر ویرانی‌های بسیاری از حضور شما در منطقه وجود دارد، جنایات و کار‌های ضد حقوق بشری حتی نسبت به ملت خودتان انجام دادید و باید جواب بدهید که چرا اینقدر حقوق انسان را پایمال کردید.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز جنگ اراده‌ها جریان دارد، اظهار داشت: اراده ملت بزرگ ایران در امتداد اراده رهبر انقلاب و اراده بصیرت آفرین ایران اسلامی و جهان اسلام است.

رئیسی با بیان اینکه نیرو‌های مسلح همراه با زنان و مردان ایران اسلامی با همه وجود «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را پاس داشته و پرچم ایران را برافراشته اند، افزود: ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و روز به روز بر اقتدار ملت و پرچم ایران به عنوان عناصر اصلی در انقلاب اسلامی افزوده می‌شود.

وی استقلال خواهی، عدالت‌خواهی، معنویت خواهی، دین مداری، حق خواهی را عناصر اصلی انقلاب اسلامی دانست و با بیان اینکه این عناصر همواره مورد تاکید ملت ایران است، اظهار داشت: «نه شرقی نه غربی» همچنان شعار ما است. برخی از انقلاب‌ها با گذشت زمان از مسیر خود منحرف می‌شود، اما این میدان، هوا و فضای این ملت نشان می‌دهد همان شعار‌هایی که در خیابان انقلاب سال ۵۷ در زبان مردم جاری بود، امروز هم بر زبان مردم ما جاری است.  «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» همان اشعاری که دیروز بر لسان مردم از زنان ایران بود و امروز هم بر زبانشان جاری است.

رئیس جمهور در ادامه پیام حضور مردم در راهپیمایی امسال را «امیدآفرینی برای ملت ایران» و «ناامیدی دشمنان انقلاب اسلامی» دانست و گفت: عده قلیلی که در این اغتشاشات فریب دشمن را خوردند، بدانند که آغوش ملت برای پذیرش آن‌ها باز است؛ با نگاه پدرانه و حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی و بخششی که ایشان فرمودند، امروز آغوش ملت باز است و ما در دولت همین نگاه را نگاه پدرانه که رهبری فرمودند را امتدادش را در دولت و دستگاه‌های اداری دنبال خواهیم کرد.  کسانی که دچار فریب شدند، امروز فهمیده‌اند که دشمن دنبال شیطنت و سلب آزادی استقلال، آزادی و زندگی ملت ایران بوده است. ملت ما این را فهمیده و خوب می‌داند که آن‌ها به کسی زندگی نداده‌اند که بخواهند به ما زندگی بدهند. دولت با همان نگاهی که رهبر معظم انقلاب داشتند، نگاه کریمانه و آغوش خود را برای پذیرش فریب خوردگان باز کرده است؛ راه برای توبه و بازگشت باقی است و دولت را خود را مکلف می‌داند در همین مسیر حرکت کند.

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران گفت: مردم عزیز بدانید ما با آغاز به کار دولت مواجه بودیم با مشکلاتی مواجه بودیم؛ من روز هم بیان کردم که کرونا روزی ۷۰۰ خانواده را داغدار می‌کرد؛ با مشارکت مردم، لطف خدا و کمک کادر درمانیسبب شد تا امروز ملت امروز به شرایطی برسد که تلفات ناشی از کرونا به حداقل برسد. دولت سیزدهم در ابتدای کار خود با کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی مواجه بود. با لطف خدا و تلاش مردم و دولت و تولید بیشتر و تحقق رشد اقتصادی این وضعیت پشت سر گذاشته شد.  در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی نیز در ابتدای دولت با مشکلاتی روبرو بودیم، اما امروز تولید و صادرات در وضعیت و شرایط مناسبی قرار دارد.ما در شرایط بودیم که برخی با تردید می‌گفتند مگر ممکن است این مشکلات حل شود، اما ما گفتیم ما از امام و رهبری آموختیم که ما می‌توانیم با مدد خداوند با کمک و مشارکت مردم بر مشکلات فائق آییم امروز هم به شما عرض می‌کنم به لطف خداوند متعال بسیاری از مسائل و مشکلات حل شده است و من یقین دارم با توکل به خدا مشارکت مردم خدمت گذاری دولت خدمتگزار همه این گره‌ها گشوده خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه با ابراز همدردی با مردم زلزله زده سوریه و ترکیه بر مساعدت ایران برای کمک به زلزله زدگان تاکید کرد و گفت: ما یار روز‌های سخت هستیم؛ همنطور که برخی کشور‌های همسایه گفته اند، اگر نیرو‌های مسلح ایران و سپاه قدس و نیرو‌های ایران نبود، امروز در کشورشان امنیت نداشتند. دشمن بداند اگر فکر کند با حضورش در منطقه می‌تواند جای پایی پیدا کند، سخت در اشتباه است؛ ما امنیت منطقه را امنیت خلیج فارس را در عدم حضور آمریکایی‌ها و بیگانگان می‌دانیم.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود صاحبان فکر و قلم را مورد خطاب قرار داد و گفت: آن‌هایی که با قلم و قدم خود برای ایجاد امید در بین مردم تلاش می‌کنند، در جهت راهبر جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده اند و کسانی که با بیان خود در بین مردم نا امیدی ایجاد می‌کنند، بدانند که چه بخواهند و چه نخواهند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده اند. به عنوان یک خدمتگزار ظرفیت‌های کشور اعم از ظرفیت‌های مادی، معنوی، ذخایر نیروی انسانی کارآمد را می‌شناسم؛ بدانید که آینده ایران اسلامی بسیار درخشان است.

رئیس قوه مجریه یاد امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام و همه شهدا و کسانی که برای پایداری انقلاب اسلامی تلاش کرده اند، گرامی داشت و بای دولتمردان و همه کسانی که در کسوت خدمتگزاری به مردم هستند، توفیق گره گشایی از مشکلات مردم و خدمت خدمتگزاری خالصانه به مردم مسئلت کرد.

وی همچنین از نیرو‌های مسلح که در عرصه‌های دفاعی تولید قدرت می‌کنند و نیز فعالان اقتصادی بخاطر تلاش برای رشد اقتصادی کشور قدردانی کرد.

About Author