بهره برداری از ۸۳ پروژه کشاورزی در هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ از افتتاح و بهره برداری از ۸۳ پروژه بخش کشاورزی استان با اعتبار حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت جاری خبر داد.

اکبر فتحی در نشست خبری با اصحاب به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: بخش کشاورزی در راستای امنیت غذایی تلاش می‌کند و قطعا قدر آب را بیشتر از همه می‌دانند، به گفته سازمان آب منطقه‌ای بیشتر از ۷۰ درصد آب را تخصیص کشاورزی ندادند و کشاورز با ۳۰ درصد تولید کرده است.

وی با اعلام اینکه در حوزه دریاچه ارومیه کشاورزی نباشد یک امر محال است، خاطر نشان کرد: در حوزه دریاچه ارومیه باید به سمت مصرف بهینه بروند تا امنیت غذایی و منابعی ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ افزود: وضعیت فعلی بازار مرغ پایدار است و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ این وضعیت نرمال ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه عمدتا مصرف گوشت قرمز و هم گوشت ماهی کمتر شده است، اما مصرف گوشت مرغ زیاد شده است، خاطر نشان کرد: از این‌رو باید قدرت خرید مردم افزایش یابد هرچند با وجود افزایش گوشت ماهی، با اینکه قبلا مازاد تولید داشتیم ولی الان مازد تولید وجود ندارد و مصرف سرانه به ۹ کیلو گرم رسیده است و سال به سال در حال افزایش می‌باشد.

فتحی گفت : از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری در هر شهرستان سه الی پنج قنات شناسایی شد و اقدامات بی‌سابقه‌ای در این حوزه انجام شد به صورتی که حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در این دو سال در حوزه احیا و مرمت قنوات هزینه شد.

وی اظهار داشت: ۱۸۷ دستگاه کمباین طی یک سال گذشته به ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی استان افزوده شده است، که در این راستا ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان نیز از متوسط کشوری بالاتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ یا اعلام اینکه در حوزه صدور سند اراضی کشاورزی به صورت مطلوبی عمل شده است، خاطر نشان کرد: کل اراضی سنددار استان که تا اوایل دولت سیزدهم تنها حدود ۲۸ هزار هکتار، طی این دو سال گذشته به ۴۵۶ هزار هکتار رسیده است.

وی در پایان گفت: در حوزه صنایع تبدیلی برخی محصولات چون انگور و خرما پیشتاز هستیم و سرمایه گذاری‌های بسیاری نیز در حوزه نگهداری، بسته بندی محصولات و ذخیره سازی و فراوری آن‌ها طی سال‌های اخیر انجام گرفته است.

 

About Author