بیله سوار گرفتار بحران خشکسالی است

منطقه بیله سوار به دلایل متعدد از جمله مدیریت نادرست در سال‌های اخیر دچار بحران‌های آبی در تامین آب اراضی کشاورزی در این منطقه شده است.
به گزارش ساقی آذربایجان حجت‌الاسلام جابر عزیزی بالا بیگلو، امام جمعه شهرستان بیله سوار استان اردبیل در گفت وگو با ایسنا در خصوص مشکلات آبی این شهرستان و دیدار با مدیرعامل جدید سازمان آب این منطقه گفت: در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در بیله‌سوار، بحث آب می‌باشد که از چند جهت تبدیل به یک بحران در شهرستان شده است.
حجت‌الاسلام عزیزی در ادامه به بیان چالش‌های موجود در این منطقه پرداخت و گفت: یکی از این موارد، خشکسالی می‌باشد که چند سالی است دست به گریبان شمال استان اردبیل شده و به نوعی می‌توان گفت در این سال‌ها چرخه آب در این منطقه کم شده است، مورد بعدی که بسیار هم حائز اهمیت است، بحث مدیریت درست آب موجود در بیله‌سوار است که از سمت سد ارس و خود آفرین است که به سوی این منطقه واقع در شمال استان اردبیل هدایت می‌شود.
وی افزود: آب هدایت شده به وسیله کانال‌های بهره‌برداری که در ۵۰ سال گذشته تعبیه شده بودند از سدها وارد اراضی کشاورزی در چهار شهرستان واقع در شمال استان اردبیل از جمله بیله‌سوار می‌شوند.
امام جمعه بیله‌سوار با بیان این موضوع که تاکنون در طول این سال‌ها مشکل خاصی در خصوص هدایت آب به تمام زمین‌های کشاورزی منطقه ایجاد نشده بوده است، گفت: اخیرا با ظهور تنش‌های در منطقه، با مسئله‌ای مهم به نام قاچاق آب مواجه هستیم به این معنا که آب تعریف شده برای هر یک از ۴ شهرستان شمال اردبیل، در شهرستان‌های بالادست مورد دست‌درازی و قاچاق قرار گرفته‌اند و بیله‌سوار که در اتنهای کانال و همچنین در پایین‌دست به لحاظ موقعیت جغرافیایی به نسبت سایرین قرار دارد، دچار بحران های شدید آبی قرار گرفته است به گونه‌ای که فقط در تابستان گذشته ۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در این منطقه (بیله سوار) به دلیل آب‌رسانی دیرهنگام یک ماهه وارد بحران خشکسالی و کاهش راندمان شد و فاجعه‌ای دلخراش را برای کشاورزان رقم زد.
حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: بخشی از بحران بوجود آمده در بیله‌سوار مبنی بر کمبود آب ناشی از در اختیار قرار دادان آب مورد تعریف به غیر از ۴ شهرستان مشخص، از جمله شهرستان دی به صورت خارج از شبکه می‌باشد.
امام جمعه بیله‌سوار با عنوان این که در پشت پرده این دست‌درازی‌ها، سودهای کلان برخی شرکت‌ها مطرح بوده است، گفت: هدایت آب از سدها به مناطق خارج از تعریف در شبکه آبی و ایجاد بحران‌های شدید خشکسالی در بیله‌سوار نشات گرفته از برنامه‌ریزی است که سوی برخی شرکت‌ها با همکاری و هم دستی برخی مدیران متصدی این امر در منطقه جهت سودسازی کلان خودشان، تعبیه شده بوده است که از دزدی آب این منطقه و فروش آن به سایر مناطق، بدست آورده‌اند لذا اولین مدیری که در منطقه جابجا شده است، مدیریت آب و فاضلاب است تا از این دزدی‌ها جلوگیری شود.
امام جمعه بیله‌سوار در ادامه با اشاره به مدیریت ضعیف آب در این منطقه گفت: علاوه بر دست‌درازی و دزدی آب در منطقه با چالش دیگری به نام قاچاق آب در مسیر نیز اخیرا مواجه بودیم به طوری که در مسیر کانال تعدادی از افراد با تعبیه پمپ مسیر هدایت تعریفی در کانال‌ها را تغییر و به سمت اراضی خود، می‌کشاندند که این خود ناشی از مدیریت ضعیف مسئولان متصدی امر در این حوزه بوده است.

فاجعه آب در مغان نزدیک است
حجت‌الاسلام جابر عزیزی با اشاره به فاجعه آب در مغان نیز گفت: آب در مغان به دلیل سدسازی‌های غیرقانونی در ترکیه دچار بحران‌های جدی شده است و نیاز فوری به چاره‌اندیشی و جلوگیری از رهاسازی آب مناطق شمال اردبیل، به دیگر مناطق دارد.
وی افزود: ورودی آب به منطقه به دلیل چپاول آب در بالادست و سدسازی‌های غیر از چارچوب در ترکیه برای هدایت آب به مناطق غیر به دلیل عدم مدیریت و سازمان‌دهی درست آب در این حوزه است که نهایتا بحران‌های آبی و خشکسالی را برای مناطق ذکر شده رقم زده‌اند و در آینده‌ای نزدیک با رسیدگی نکردن به وضعیت مغان نیز با اراضی گسترده این منطقه هم همانند بیله سوار دچار خشکسالی خواهد شد.
امام جمعه بیله‌سوار در پایان با ارائه ۳ پیشنهاد برای جلوگیری از خروج آب و بحران آب در منطقه مغان در آینده‌ای نزدیک، گفت: با ۳ راهکار می‌توان از این بحران تا حدی عبور کرد که عبارت هستند از؛ آب رزروی برای منطقه، مدیریت صحیح آب موجود با رویکرد تعبیه سیستم آبیاری هوشمند در منطقه و آب زهکشی مرزی که برای آبیاری جدا می‌شود با تدابیری به چرخه آبی منطقه برگردد و احیا شود.
حجت‌الاسلام عزیزی با اشاره به اهمیت دشت مغان، گفت: صنعت کشاورزی در این ناحیه مبتلا به یک بحران جدی شده است که در آینده‌ای نه چندان دور با عدم برسی و رسیدگی به موقع، با مشکلات سختی مواجه خواهد بود.
پایاب خودآفرین یک پروژه آبی بسیار عظیم ملی است
امام جمعه بیله‌سوار با بیان این که پایاب خودآفرین یک پروژه آبی بسیار عظیم ملی است که برای آن قریب به ۳ هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی از دفتر مقام معظم رهبری گرفته شده است، گفت: متاسفانه علی‌رغم هزینه زیاد گرفته شده ۳ هزار میلیارد تومان بدون بهره‌برداری و استفاده به صورت راکد در زمین رها مانده است که نگاه ویژه‌ای از سوی دفتر حضرت آقا جهت احیاءسازی این پروژه را می‌طلبد.

About Author