تابستان‌ها برق می‌رود؛ زمستان‌ها گاز

درحالی که وزارت نیرو شهرک‌های صنعتی را ملزم به تعطیلی یک روزه در هفته و جایگزینی آن با روز جمعه کرده است که بعضی فعالان این شهرک‌ها از قطعی‌های مکرر برق و نوسانات مکرر آن در طول هفته گلایه دارند.

قطعی‌های برق تنها مختص امسال نیست و طی سال‌های اخیر نیز تولیدکنندگان صنعتی و غیرصنعتی از نبود برق در ساعات مختلف شبانه روز به ستوه آمده بودند.

صابر پرنیان مدیرعامل پیشین شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران درباره این موضوع به خبرنگار «تیتر کوتاه» گفت: قطعی برق باعث کاهش تولید و عقب افتادن سفارشات مشتریان در شهرک‌های صنعتی می‌شود و همچنین تعطیلی و عدم کارکرد کارگران و در نهایت آسیب به واحدهای تولیدی را به همراه دارد.

وی افزود: در بعضی موارد برق بدون اطلاع قبلی قطع می‌شود و در صورت وصل بودن نیز با نوساناتی همراه است که این نوسانات باعث آسیب به خطوط تولیدی می‌شود.

 مدیرعامل پیشین شهرک‌های صنعتی تهران ادامه داد: شهرک‌های صنعتی در زمستان هم با مشکل و چالش قطعی گاز مواجه بودند و این موضوعات باعث کاهش تولید واحدهای صنعتی می‌شود. این اتفاق قیمت تمام شده محصولات تولیدی را بالا می‌برد و باعث عدم رقابت‌پذیری تولیدات می‌شود. متاسفانه دو سه سالی است که قطعی برق، گاز و حتی آب به شدت به معضل بزرگ تولیدکنندگان تبدیل شده است.

637974481143342246

پرنیان با اشاره به اینکه رقم مشخصی از میزان ضرر واحدهای تولیدی از قطعی‌های برق و گاز موجود نیست، اظهار کرد: با از بین رفتن مواد اولیه و محصولات و آسیب دیدن ماشین‌آلات تولیدی که منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت‌های تمام شده می‌شود که بدون شک رقم بسیار بزرگی از میزان ضرر به واحدها و شهرک‌های صنعتی به‌دست خواهد آمد که غیرقابل جبران است.

 حوزه برق در دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفت

مدیرکل سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اظهار امیدواری از توسعه زیرساخت‌ها برای واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: دولت باید همراه با افزایش ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی و تجاری زیرساخت‌های آن را نیز تامین کند، متاسفانه کشور تقریبا در ۱۰ سال گذشته در زمینه حوزه برق مورد غفلت قرار گرفته است و این موضوع در حوزه گاز نیز قابل لمس است و سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت نگرفته است.

وی افزود: درحال‌حاضر واحدهایی در سراسر کشور وجود دارد که در آن‌ها ماشین‌آلات قرار گرفته و آماده شروع فعالیت هستند؛ اما در بخش برق‌رسانی با مشکل مواجه هستند همین موضوع باعث عقب افتادن شروع فعالیت آنها شده است و امیدواریم وزارت نیرو با دیگر نهادهای دولتی این مشکل را برطرف کنند و شاهد تکمیل زیرساخت‌ها برای تامین کامل انرژی برای واحدهای تولیدی کشور باشیم.

قول مساعدت از سوی سازمان بازرسی

اما به نظر می‌رسد صدای اعتراض واحدهای تولیدی به گوش سازمان بازرسی کشور رسیده است و رئیس این سازمان قول مساعدت داده است.

چندی پیش ذبیح‌الله خدائیان رئییس سازمان بازرسی گفته بود: مسائل و مشکلات طرح شده از سوی مسئولان در جلسه شورای قضایی با حضور رئیس قوه قضاییه مطرح خواهد شد.

وی در باره قطع برق شهرک‌ها و واحدهای صنعتی و خسارت‌های وارده به تولید، اظهار کرد: متاسفانه در فصل تابستان به دلیل کمبود تولید انرژی، شاهد قطعی برق در واحدهای تولیدی هستیم و بعضا واحدهای انرژی بر با مشکلات عدیده‌ای روبه رو می‌شوند که در این راستا ضرورت دارد مسئولان امر تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه برق در واحدهای تولیدی نقش مهمی دارد از مسئولان امر خواست با برنامه‌ریزی از ورود خسارت ناشی از قطعی برق جلوگیری کنند.

خدائیان قول مساعد داد که جمع بندی تمام مسائل و مشکلات را در جلسه آتی قوه قضاییه طرح و برای پیگیری رفع آن‌ها براساس وظیفه ذاتی سازمان بازرسی اقدام کند.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور یک دستگاه نظارتی است، یادآور شد: این سازمان صلاحیت ورود به موضوعات مختلف برای رفع مسائل و مشکلات را دارد و از هیچگونه تلاشی برای حمایت از تولید دریغ نخواهد کرد.

About Author