تاسیس سرکنسولگری ارمنستان در تبریز

به گزارش ساقی آذربایجان، ایران و ارمنستان به عنوان دو کشوری که دارای اشتراکات تمدنی و فرهنگی و ذهینت مثبت تاریخی به یکدیگر می باشند، در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی زمینه‌ها و فرصت‌های مختلفی برای همکاری دارند.

ایران و ارمنستان کشورهای همسایه هستند و این یک سند جغرافیایی است و نمی‌توان آن را انکار کرد ولی ارتباط این دو کشور تنها به لحاظ جغرافیایی نیست و سابقه این ارتباط به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد. ارمنستان از میان چهار کشورهمسایه خود فقط با ایران و گرجستان مرزهای باز دارد. مقامات ایرانی از جمله به دنبال تقویت روابط تجاری و سیاسی با کشورهای اتحادیه اروپا از طریق خاک ارمنستان هستند.

در سطوح دوجانبه دو کشور همکاری‌های موفقی در زمینه‌های انتقال گاز از طریق خط لوله گاز ایران به ارمنستان، تبادل برق و همکاری های تجاری، کشاورزی، صادرات محصولات ساختمانی و صنعتی داشته‌اند اما حجم کنونی مبادلات تجاری دو کشور که در حال حاضر حدود چهارصد میلیون دلار می باشد، متناسب با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی که میان دو کشور وجود دارد، نیست.

شوت ملکونیان، رئیس آکادمی ملی علوم تاریخ ارمنستان و رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه ملی ارمنستان درباره افق روابط ایران و ارمنستان خصوصا روابط اقتصادی، گفت: هر دو کشور ارمنستان و ایران باید بازنگری عمیقی درخصوص روابط با یکدیگر داشته باشند و از سیاست محتاطانه پیشین و ۳۰‌ساله فاصله بگیرند؛ زیرا تاریخ مصرف آن به اتمام رسیده است. باید وارد فاز عمل‌گرایی شد؛ زیرا تنها در این صورت است که آینده روابط ایران و ارمنستان خصوصا موارد اقتصادی می‌تواند شکوفا شود. خوشبختانه نگاه اکثریت جامعه ارمنستان به ایران مثبت است و ارمنیان هیچ‌گاه لطفی که کنسول وقت ایران در ارمنستان بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ در حق ارمنیان روا داشت، فراموش نکرده و نخواهند کرد؛ زیرا لطف کنسول ایران بود که با در اختیار گذاشتن پاسپورت ایرانی، روشنفکران و نویسندگان ارمنی بسیاری از جهنم سیبری نجات یافتند و بعدها توانستند خدمات ارزنده‌ای در ایران از خود به جای بگذارند.

وزیرخارجه کشورمان در دیدار با آلن سیمونیان، گفت: ارمنستان دوست و همسایه مهم ایران است و ایران برای ارتقای مبادلات تجاری با ارمنستان تا سطح یک میلیارد دلار در سال آماده است. شرکت‌های ایرانی آماده هستند تا طرح های زیر بنایی ارمنستان را به ویژه در حوزه حمل و نقل تکمیل کنند.

رئیس مجلس ارمنستان هم بیان کرد: خواستار کمک ایران برای انعقاد معاهده دو جانبه صلح با جمهوری آذربایجان هستیم‌.ارمنستان برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز آمادگی دارد.

طبق آمار موجود، حجم تجارت خارجی ایران با ارمنستان در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال ۲۰۰۲، تنها ۲۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که در مدت مشابه، حجم تجارت خارجی ارمنستان با جهان است ۴ برابر افزایش یافته است. در همه سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ صادرات ایران به ارمنستان بیش از ارزش واردات ایران از ارمنستان است. حجم کل تجارت خارجی بین دو کشور ۱۴۲ میلیون دلار بوده است. تراز تجاری ۱۰۳ میلیون دلار به نفع ایران است. سهم ارمنستان در تجارت خارجی ایران کمتر از ۰.۲٪ در سال ۲۰۱۴ است. در بخش تجارت هنوز پتانسیلهایی برای همکاری وجود دارد که در شرایط پسا تحریم ایران می تواند بکاتر گرفته شود.

About Author