تبریزکلانشهر ویژه در فراری دادن سرمایه گذاران

ساقی آذربایجان/

شهر تبریز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای شمال‌غرب کشور در بخش‌های مختلفی مانند خدمات و گردشگری نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است، اما اقدامات در این زمینه در هزار توی موانع ناشی از ضعف قوانین شهرداری‌ها و کاغذبازی های اداری گیر می‌کند.
مهر ماه امسال همایشی یکروزه در تبریز به منظور جلب و جذب سرمایه گذاران در زمینه های مختلف مسکونی، تجاری، خدماتی، تفریحی و گردشگری، صنعتی و کارگاهی و رفاهی و ورزشی با شرکت سرمایه گذاران و شرکت های بخش خصوصی برگزار شد.
مجریان این همایش اعلام کردند که هم اکنون زمینه سرمایه گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان در استان مهیاست و شهرداران و مسئولان امیدوارند با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد بستر و زمینه و حمایت از آنان ضمن ایجاد درآمد پایدار برای شهرها، چهره شهرها را نیز نوسازی کرده و جلوه ای تازه از زیبایی، تکنولوژی و اشتغال به شهر و در راس آن شهروندان ببخشند.
اما به نظر می رسد پیش از هر چیز شهرداران باید اعتماد سرمایه گذاران را با کاهش خطر ریسک پذیری جلب کنند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به ریسک پذیر نبودن شهرداران در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، معتقد است: مشارکت سرمایه گذاران در شهرها نیازمند همراهی و تعامل شهرداران است.
مرتضی موحدنیا با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرها از قبیل کاربری اراضی، می گوید: بسته‌های سرمایه گذاری شهری آماده شده باید با مشاوره کارشناسان حقوقی تبدیل به قرارداد شود تا در آینده دچار مشکل نشویم.
وی با اشاره به چند پروژه ناقص سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر تبریز تاکید می کند: اهلیت سرمایه گذار موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

موانع سرمایه گذاری در تبریز خاص این شهر است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر لزوم انجام اصلاحاتی جهت بهبود وضعیت فعلی شهر به شکل همه جانبه، اظهار می کند: سرمایه گذاران تبریزی با یکسری موانع مواجه هستند که خاص این شهر بوده و در دیگر شهرهای کشور وجود ندارد .
یونس ژائله با بیان اینکه وضعیت ترافیک، حمل و نقل و فضای سبز شهر نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد، تاکید می کند: باید بررسی شود که هم اکنون در داخل شهر چند رستوران در سطح بین المللی و مناسب برای پذیرایی میهمانان خارجی ایجاد شده است.
وی از شهرداری تبریز می خواهد تا پیشنهادات مناسب برای سرمایه گذاری در پروژه های مختلف شهری را ارایه کند تا برای جذب سرمایه گذاران داخل استان و دیگر استان ها و حتی سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این پروژه ها اقدام شود.
ژائله، با تاکید بر وجود نقشه راه برای امور شهری تبریز، ادامه می دهد: تمامی پروژه های شهری باید به صورت علمی بررسی شود و ایجاد کمیته مشترک در این حوزه راه‌گشا است.

ارزش سرمایه گذاری در تبریز بیشتر از سایر شهرهای کشور است

شهردار تبریز با بیان اینکه ارزش سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در این شهر بیشتر از دیگر شهرهای کشور است، عنوان می کند: نباید همواره به بیان نقاط ضعف شهر تبریز پرداخت بلکه باید ظرفیت های بزرگ این شهر را نیز یادآوری و بزرگنمایی کرد.
یعقوب هوشیار، چالش اصلی شهرداران در جذب سرمایه گذار را وجود قرائت های مختلف دانسته و اظهار می کند: ما در حوزه سرمایه گذاری با چالش های بزرگی مواجه هستیم و هنوز به فهم مشترکی از سرمایه گذاری نرسیده ایم.
وی توسعه روابط بین الملل و حضور موثر در بازارهای بین المللی را زمینه اصلی جذب سرمایه گذار اعلام و خاطرنشان می کند: ما شهرداران در حوزه سرمایه گذاری ریسک های بزرگی انجام می دهیم و وارد عرصه ای می شویم که هیچ حمایت حقوقی و قانونی وجود ندارد.
شهردار تبریز با بیان اینکه باید با رفع موانع قانونی بتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم، می افزاید: بخش عمده‌ای از نقدینگی سرمایه‌گذاری که وارد کشور می‌شود، پشتوانه بانکی ندارد و در کنار آن عدم فروش محصولات سرمایه‌گذار موجب عدم ریسک وی برای سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی با اشاره به ضرورت احداث زیرساخت‌های هوشمندسازی، عنوان می کند: تا زمانی که زیرساخت‌های هوشمندسازی در شهر فراهم نباشد، حوزه سرمایه‌گذاری موفق نخواهد شد.
رضا خلیلی مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تبریز با اعلام اینکه ۵۰ فرصت سرمایه گذاری جدید در سطح مناطق دهگانه و سازمان های تابعه شهرداری تبریز احصا شده است، اظهار می کند: تلاش می‌شود با شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و فعال کردن پروژه راکد شاهد توسعه همه جانبه این شهر باشیم.
با توجه به برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری در اردیبهشت ۱۴۰۲ در تبریز، امید می رود از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه خارجی برای حضور در این همایش و انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف شهری استفاده شود.

About Author