تداوم خشکسالی در پاییز، زنگ خطر حوزه آب زنجان

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: تداوم خشکسالی با کاهش بارش‌های پاییزه، زنگ خطر بزرگی برای حوزه آب است.
به گزارش ساقی آذربایجان اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه در پاییز امسال با کاهش بارندگی‌ها مواجه خواهیم شد و تداوم خشکسالی زنگ خطر بزرگی برای حوزه آب است.
وی با اشاره به کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان زنجان، افزود: امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است. توان آبی استان ۱.۵ میلیارد مترمکعب است که ۷۷۰ میلیون مترمکعب آن آب سطحی بوده و ۷۳۰ میلیون مترمکعب نیز آب زیرزمینی است.
این مسئول با بیان اینکه میزان مصرف آب‌های زیرزمینی در استان زنجان بالا است، ادامه داد: ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی، ۶ درصد شرب و ۴ درصد در صنایع مصرف می‌شود و کاهش بارندگی به ذخیره آب پشت سدها تاثیر گذاشته، به طوری که کاهش بارندگی موجب کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب به سدهای استان زنجان شده است.
افشاری با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: توسعه کشت محصولات کم آب ‌بر در کاهش کشت محصولات کشاورزی استان تاثیرگذار است. کشاورزان با کاشت محصولات کم آب‌بر و زودبازده به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کنند و این روند قطعاً بازگشت سرمایه خوبی به همراه خواهد داشت، همچنین در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، امسال در فصل پاییز میزان بارش‌ها کمتر از سال گذشته خواهد بود، یادآور شد: بر اساس این پیش‌بینی‌ها امسال نیز پاییز خشکی خواهیم داشت و این موضوع زنگ خطری برای استان است و باید در مصرف منابع آبی بیشتر صرفه‌جویی شود.
این مسئول با اشاره به لایروبی رودخانه‌های پرخطر در استان زنجان، خاطرنشان کرد: بیشتر رودخانه‌های پرخطر در استان زنجان لایروبی شده است که این روند کماکان در استان ادامه دارد تا از خطرات احتمالی وقوع سیل جلوگیری شود.

About Author