تشکیل کمیته ویژه سیب در آذربایجان غربی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته ویژه سیب برای رفع موانع صادراتی این محصول در استان خبر داد.
به گزارش ساقی آذربایجان وحید جلال زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری مشکلات سیب استان در دیدار اخیر خود با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: آذربایجان غربی با توجه به اقلیم مناسب از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است و نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.
وی ادامه داد: پس از بازدید میدانی چندماه پیش از انبوه سیب‌های صنعتی دپو شده در کنار جاده‌ها و در دیدار و مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد دادم برای حل اساسی و مبنایی مسئله سیب آذربایجان غربی کمیته ویژه ای در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود.
جلال زاده اظهار کرد: با توجه به دپوی هرساله سیب در کنار جاده‌های استان، کمیته ویژه سیب موظف است در یک اقدام ریشه‌ای در موضوعات اصلاح ارقام سیب تولیدی، فرآوری قیمت گذاری فروش داخلی و صادرات تصمیمات لازم را در زمان لازم اتخاذ کند تا شاهد هدر رفت دسترنج کشاورزان عزیز در کنار جاده‌ها نباشیم.
وی با بیان اینکه مسئله سیب صنعتی موضوع مهم دیگری است که این کمیته باید برنامه ریزی لازم را در راستای اصلاح گونه‌های کاشت سیب و کاهش آمار تولید سیب صنعتی در ارومیه که اکنون بالاتر از میانگین جهانی است انجام دهد، گفت: همچنین این کمیته رفع مشکلات موجود در خرید تضمینی سیب صنعتی را در دستور کار خود قرار دهد.
جلال زاده با بیان اینکه با دستور وزیر جهاد کشاورزی به معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی کمیته سیب تشکیل شده است، افزود: به عنوان نماینده مردم و برای ایفای نقش نظارتی مجلس گزارش عملکرد این کمیته را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری خواهیم کرد.
آذربایجان غربی با تولید یک میلیون ۲۰۰ هزار تن در سال قطب اول تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود و هر سال با مشکلات بازار پس از تولید و صادرات مواجه است.

About Author