توافق اروپا برای ممنوع کردن نفت روسیه

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، گفت که این توافق “بخش عظیمی از منبع مالی” ماشین جنگی روسیه را از دسترس این کشور خارج می‌کند.نفت

به گزارش ساقی آذربایجان،او افزود که این گام “باعث فشار حداکثری بر روسیه برای پایان دادن به جنگ می‌شود. ”

این بخشی از ششمین مجموعه تحریم‌هایی است که در اجلاس سران در بروکسل به تصویب رسید. کلیه ۲۷ عضو باید با این طرح موافقت می‌کردند.

آقای میشل گفت که اتحادیه اروپا همچنین با تدابیری برای هدف گرفتن بزرگترین بانک روسیه و سه شبکه تلویزیونی این کشور که هزینه سنگینی برای مسکو خواهد داشت موافقت کرد.

اعضای اتحادیه اروپا برای حل اختلافات بر سر منع واردات نفت روسیه ساعت‌ها در تکاپو بودند، که عمدتا به دلیل مخالفت مجارستان بود.

منع واردات نفت روسیه را اول کمیسیون اروپایی – که قوانین اتحادیه را تنظیم می‍کند – ماه قبل پیشنهاد کرد.

سایر کشور‌هایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، مثل اسلواکی و جمهوری چک هم به دلیل وابستگی به نفت روسیه خواستار وقت بیشتر شدند. بلغارستان که شرکت نفتی گازپروم روسیه قبلا گاز آن را قطع کرده، هم می‌خواست مشمول این طرح نباشد.

بحران هزینه زندگی که در سراسر اروپا احساس می‌شود هم کمکی نکرده. جهش شدید بهای انرژی و سایر کالا‌ها اشتهای برخی کشور‌های عضو را برای تحریم‌هایی که می‌تواند به اقتصاد آن‌ها لطمه بزند کم کرده است.

پیشتر اورسولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپایی گفت که انتظارات او در مورد رسیدن به توافق “کم” است و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعضای اتحادیه را ترغیب کرد دست از نزاع بردارند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در جریان این گفتگو‌ها با اتخاذ مواضع سخت، کمیسیون اروپایی را متهم کرد که به درستی در مورد این ممنوعیت با اعضا مذاکره نکرده است.

او گفت که انرژی یک “مشکل جدی” است و “ما باید قبل از اعمال تحریم، راه حل‌ها را پیدا کرده باشیم. ”

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در تماسی تلفنی اعضای اتحادیه اروپا را ترغیب کرد دست از “جدال” داخلی بردارند، چون با این کار فقط به مسکو کمک می‌کنند.

زلنسکی گفت: “همه جدال‌ها در اروپا باید متوقف شود، نزاع‌های داخلی که فقط روسیه را تشویق می‌کند فشار بیشتری به شما بیاورد. وقت آن است که نه چند تکه، چند پاره، بلکه متحد باشید. ”

کریستیانیس کارینس، نخست وزیر لتونی، گفت که کشور‌های عضو نباید زیاد “درگیر” منافع شخصی خود شوند.

او گفت: “هزینه بیشتری برای ما خواهد داشت. اما فقط پولی. اوکراینی‌ها با جان خود این هزینه را می‌پردازند.”

سایر تحولات جنگ اوکراین:

درگیری‌های شدیدی در شرق اوکراین پیرامون شهر سِوِرودونِتسک در جریان است

به گفته سرهی هایدای فرماندار منطقه لوهانسک، “وضعیت خیلی سخت” است و آب، گاز و برق این شهر قطع شده

فدریک لکرک-ایمهوف خبرنگار فرانسوی در جریان گزارش کردن عملیات تخلیه در نزدیکی این شهر برای شبکه “بی‌اف‌ام‌تی‌وی” کشته شده است

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تلویزیون “تی‌اف‌۱” فرانسه گفت که “رهایی” منطقه شرقی دونباس برای روسیه “به طور نامشروط در اولویت” است

اوکراین در تلاشی برای آزاد کردن نواحی تصرف شده توسط روسیه در اطراف شهر جنوبی خرسون دست به ضدحمله زده است

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته که این کشور سلاح‌هایی برای اوکراین نمی‌فرستد که با آن بتوان نقاطی در داخل روسیه را هدف گرفت

About Author