توافق سوم در راه است؟

گفت‌وگوی نمازی با سی‌ان‌ان با یک علامت سوال بزرگ انجام شد و آن اینکه چگونه یک زندانی توانسته از داخل اوین با یک رسانه خارجی مصاحبه کند؟ حال المانیتور به نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی نوشته که خود مقامات ایرانی به نمازی اجازه این مصاحبه را داده‌اند

به گزارش روزنامه توسعه ایرانی: کمتر از یک ماه پیش شبکه ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از چهار منبع نوشت که دولت بایدن در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران برای تبادل زندانی است؛ این مذاکرات پیشرفت داشته اما مشخص نیست که توافق نهایی به دست آید.

ان‌بی‌سی در گزارش خود افزوده بود که قرار است ایران در ازای انتقال پول‌های بلوکه شده‌اش در کره جنوبی برای خرید مواد غذایی، دارو و سایر اقلام بشردوستانه، پروژه آزادی زندانی‌های آمریکایی را کلید بزند.

این شبکه همچنین تاکید کرده بود که دیپلمات‌های ایران و آمریکا ترتیبات احتمالی برای چگونگی انتقال پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و وجود کشور ثالثی مثل قطر برای نظارت بر این روند را بررسی کرده‌اند.

محتوای گفت‌وگوی تلفنی دو روز وزرای خارجه ایران و قطر موید نقش دوحه در این میان است. روز جمعه پس از خبر ناگهانی توافق ایران و عربستان، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در تماسی تلفنی تحول جدید در روابط ایران و عربستان را به وزیر خارجه ایران تبریک گفت.

همزمان دو طرف درباره لغو تحریم‌ها و ضرورت توجه انسانی به تبادل زندانیان نیز به گفت‌وگو پرداختند و امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد که دیگر طرف‌های این گفت‌وگو واقع‌بینانه رفتار کنند.

در حقیقت، ایران در پرونده تبادل زندانیان همواره اعلام آمادگی کرده و اکنون توپ را در زمین آمریکا می‌داند.

 پرونده تبادل زندانیان؛ از بسته شدن تا گشایش دوباره

تابستان پارسال، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: «ایران بر سر تبادل چهار زندانی ایرانی در برابر چهار زندانی آمریکایی به علاوه پرداخت ۷ میلیارد دلار از مطالبات بلوکه شده ایران در سایر کشورها با آمریکا به توافق رسیده بود، اما آمریکا پس از توقف مذاکرات وین در پایان دور ششم، توافق شکل گرفته را بر هم زد.»

نورنیوز با این توضیح و از سوی منابع مطلع، اعلام کرد که ایران موضوع تبادل زندانی با آمریکا را از دستور کار خارج می‌کند و دیگر انگیزه‌ای برای تداوم این روند، ندارد.

اکنون اما با خبرهایی که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از تلاش‌ها برای استارت زدن تبادل زندانیان منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد که نه تنها این مذاکرات با جدیت دنبال می‌شود، بلکه ایران قصد دارد هرچه زودتر این توافق را حاصل کند؛ قصدی که مصاحبه سیامک نمازی از داخل اوین با سی‌ان‌ان را می‌توان در قالب آن تعریف کرد.

المانیتور دیروز نوشت که «این مصاحبه می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که مبادله زندانیان با ایالات متحده، معامله‌ای که احتمالاً شامل آزادی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده از کره جنوبی می‌شود، ممکن است نزدیک‌تر از همیشه باشد.»

گفت‌وگوی نمازی با سی‌ان‌ان با یک علامت سوال بزرگ انجام شد و آن اینکه چگونه یک زندانی توانسته از داخل اوین با یک رسانه خارجی مصاحبه کند؟

حال المانیتور به نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی که به گفته این رسانه حاضر به افشای نامش نبوده، نوشته که خود مقامات ایرانی به نمازی اجازه این مصاحبه را داده‌اند؛ البته نه به دلایل سیاسی، بلکه به عنوان مسئله‌ای بشردوستانه.

About Author