تیک آبی‌تان مبارک آقای رئیسی!

وب سایت عصر ایران در یادداشتی کنایه‌آمیز به ماجرای «تیک آبی» اینستاگرام رئیسی پرداخته است.

در این یادداشت آمده:

سید ابراهیم رئیسی نیز همانند بسیاری از روسای دولت در جهان، “تیک آبی” اینستاگرام گرفت. این بدان معناست که اینستاگرام صفحه او را به عنوان صفحه یک چهره معروف و رئیس جمهور ایران به رسمیت می شناسد و بعد از این، صفحات “فیک”ی که با نام او در این فضا فعالیت می کنند، به دلیل فقدان این تیک اعتبارزا، تمییز داده می شوند.

حلال یا حرام؟ تیک آبی‌تان مبارک آقای رئیسی!

در این باره نکات زیر قابل ذکر است:

۱ – قبل از هر چیز به جناب رئیس جمهور تبریک می گوییم که توانسته است این تیک را برای پیج اش بگیرد؛ رئیس جمهوری که گویا ریاست جمهوری اش با این شبکه اجتماعی گره خورده است، چه پیش از انتخابات که می گفت من خودم صفحه اینستاگرام دارم و می دانم مردم هم در این شبکه کسب و کار دارند و هرگز آن را نخواهم بست؛ چه بعد از ریاست جمهوری اش که اینستاگرام، تنها یک سال دوام آورد و دولت او، آن را بست و چه الان که بعد از فیلترینگ اینستاگرام در ایران، رئیس جمهور ایران، تیک آبی اینستاگرام را گرفته است!

۲ – ادبیات اطلاع رسانی دولت هم در این باره جالب و تأمل برانگیز است و یادآور ضرب المثل “خودشو بیار، اسمشو نیار” است به گونه ای که در خبر گرفتن تیک آبی از اینستاگرام برای صفحه رئیس جمهور، اسمی از اینستاگرام نیاورده اند و  صرفاً نوشته اند: “یکی از شبکه ها” ؛ بخوانید:

“با توجه به صفحات متعدد منسوب به رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی خارجی و انتساب مطالب مخدوش، اقداماتی به منظور تشخیص اصالت برای کاربران از ماهها قبل انجام شد که اخیراً یکی از شبکه‌ها به آن ترتیب اثر داد.”

جا دارد از دولتی ها بپرسیم اینستاگرامی که دنبال تیک آبی اش بودید و گرفتید، آیا واقعاً این قدر بد و قبیح است که حتی اسمش را هم نباید آورد؟ اگر این گونه است اساساً چرا اصرار بر حضور در آن دارید؟!

این شیوه اطلاع رسانی، البته منحصر به این ماجرا نیست و صرفاً بروز و ظهوری است از روش اداره کشور که ملغمه ای است از تناقضات تو در تو؛ کما این که مدت ها مذاکرات برجام را دنبال می کردند ولی اسم ها و تعابیر دیگری برایش به کار می بردند و قس علیهذا در سایر امور و شؤون دولتی و پناه بر خدا از این یک بام و دو هوا و بلکه صد هوا!

۳ – اینستاگرام را فیلتر کردند چون می گویند این پلتفرم بیگانه بر آتش اعتراضات اخیر دمیده است. اگر واقعاً چنین است چرا رئیس جمهور باید در شبکه اجتماعی حامی بلوا در ایران عضو باشد و تازه از آن تیک آبی هم بطلبد؟

اگر واقعاً اینستاگرام باعث ناامنی در ایران است، چرا شخص رئیس جمهور با عضویت در آن، بدان رونق می دهد؟ و اگر هم نیست چرا بسته اند و خلقی را اززندگی و کسب و کار و نان خوردن انداخته اند؟

نمی شود که برای “جمهور”، زهر و حرام باشد و برای “رئیس جمهور”، شهد و حلال!

About Author