جاجیم خلخال ثبت ملی می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از بررسی آخرین شرایط کارگاه‌های جاجیم‌بافی خلخال با هدف تلاش برای ثبت ملی جاجیم‌بافی این شهرستان خبر داد.
توحید دلاور قوام اظهار کرد: در تلاش هستیم تا خلخال را به عنوان شهر ملی جاجیم معرفی و با ثبت خلخال به عنوان شهر ملی جاجیم، گام اساسی در ایجاد اشتغال روستایی این شهرستان برداریم.
وی گفت: همچنین علاوه بر حفظ و احیای این دل‌بافته اصیل مردمان استان، شاهد تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی بویژه در مناطق روستایی این شهرستان خواهیم بود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به اینکه جاجیم خلخال از صنایع‌دستی شناخته شده در جهان است، ضمن حمایت، ترویج و آموزش صنعتگران و هنرمندان جاجیم‌باف برای تحقق اهداف تعیین‌شده در این حوزه و ساماندهی اساتید مجرب جاجیم‌بافی نیز تلاش می‌شود.
وی ادامه داد: احیا و توسعه آموزش در این هنر و صنعت از جمله اهدافی است که در خلخال با جدیت پیگیری می‌شود.
دلاورقوام با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحدهای متقاضی در حوزه صنایع دستی، بیان کرد: واحدهای جاجیم‌بافی متقاضی تسهیلات بررسی شدند تا پرداخت تسهیلات به واحدهایی که واجد شرایط هستند را در دستور کار قرار بگیرد.
اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کند.
بیش از ۹۰ هزار نفر در استان اردبیل در رشته‌های متنوع صنایع دستی مشغول به کار هستند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، جاجیم ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال و گلیم عنبران از جمله صنایع دستی استان اردبیل است.

About Author