جنجال رائفی‌پور و ۱۴۰ سکه طلا در مجلس

باید دید پرده‌های نهایی این رویارویی میان طیف‌های مختلف اصولگرایی چه خواهد شد؟ گروه‌هایی که قرار بود با تشکیل حاکمیت یکدست به جای برخورد‌های سیاسی و جناحی بر سر قدرت، تلاش خود را معطوف تحقق توسعه و پیشرفت کشور کنند، اما به اندازه‌ای بر سر تکه‌های کیک قدرت دچار تنازع و درگیری شده‌اند که روزی نیست پرونده تازه‌ای از تخلفات هم را رو نکنند. یک روز ماجرای سیسمونی‌گیت رو می‌شود. روز دیگر ماجرای تخلفات اوقاف. یک پرونده شاسی بلندگیت‌ها را رو می‌کند و برهه دیگر رسوایی سکه‌گیت و رشوه ۱۴۰سکه توسط یک نماینده تایید صلاحیت شده. در این میان واقعیتی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، منافع مردمی است که کمر آن‌ها این روز‌ها زیر بار گرانی‌ها و نوسانات قیمتی بازار‌ها خم شده است.

روزنامه اعتماد در گفتگو با نمایندگان از ادعای رائفی‌پور در خصوص دریافت رشوه توسط نمایندگان گزارش داده اشت.

«در مجلس کنونی نماینده‌ای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته و تایید صلاحیت شده است.» این عباراتی است که علی‌اکبر رائفی‌پور که حتی چهره‌های اصولگرای مجلس یازدهم هم با طعنه او را «مرد همه‌چیزدان» خطاب می‌کنند در پخش زنده شبکه افق به عنوان ارگان رسانه‌ای جبهه پایداری در صدا و سیما مطرح کرده است.

رائفی‌پور که ظاهرا صدا و سیما او را برای رونق دادن به فضای انتخابات دعوت کرده بود به اندازه‌ای درباره تخلفات و مفاسد مجلس یازدهم سخن گفت که نهایتا از اتاق فرمان به مجری برنامه تذکر دادند که «بگویید دیگر بس است!»

رائفی‌پور، اما موضوع را فیصله نداد و در روایتی دیگر از فساد نمایندگان مجلس گفت: «رییس فراکسیون مقابله با فسادی داشتیم که تماس گرفته با جایی که تحقیق و تفحص کند، گفته دو میلیارد می‌زنی به حسابم، والا می‌آیم تحقیق و تفحص.»

و در ادامه پای نمایندگان مجلس یازدهم را هم به میانه این منازعه باز کرد و گفت: «در همین مجلس کنونی نماینده‌ای داریم که ۱۴۰ سکه گرفته است که نمی‌خواهم اسم ببرم. این‌ها را می‌خواهد بین مردم پخش کند؟ به کدام مردم بدهد؟»

مناقشه‌ای میان طیف‌های مختلف اصولگرا که برخی کاربران در فضای مجازی از آن با عنوان «زد و خورد اصولگرایی» یاد کرده و به آن واکنش نشان دادند. اما صدای دُهُلی که رائفی‌پور در برنامه جهان‌آرای شبکه افق نواخته بود ابتدا در فضای مجازی بازخورد‌های وسیعی پیدا کرد و سپس دیروز در صحن مجلس طنین‌انداز شد.

کشمکشی که یک‌بار دیگر جبهه پایداری را در برابر نواصولگرایان قرار دارد و مناقشه‌ای تمام عیار را در صحن شکل داد. زمانی که محمدرضا صباغیان‌بافقی، نماینده مهریز یزد در تذکری شفاهی خطاب به قالیباف به آن واکنش نشان داد و خواستار برخورد قانونی با او و دفاع از شأن مجلسی شد که اتهامات بسیاری علیه او مطرح شده است. تک صباغیان، اما با پاتک رائفی‌پور و همراهانش در موسسه مصاف همراه شد. دامنه وسیعی از گروهان سایبری رائفی‌پور به اظهارات صباغیان و قالیباف واکنش نشان داده و اعلام کردند به این راحتی میدان را ترک نخواهند کرد!

رائفی‌پور خودش چقدر پول می‌گیرد؟

صباغیان، اما در واکنش به این اتهامات گفت: «اخیرا فردی که خود را همه‌چیزدان می‌داند و درباره همه چیز نظر می‌دهد، در صداوسیما صحبتی را علیه نمایندگان به بهانه شفافیت کرده و گفته است یکی از نمایندگان برای آنکه درخواست یک تحقیق و تفحص را پس بگیرد، سکه دریافت کرده است. این فرد اگر خودش مدافع شفافیت است، اعلام کند که در جلسات و سخنرانی‌های خود چه مبالغی دریافت می‌کند. این فرد با این ادعای خود، شورای نگهبان را هم زیر سوال برده است. دادستانی باید به این موضوع ورود کند تا موضوع شفاف و روشن شود. اگر کسی تخلف کرده است، باید اعلام شود و اگر هم تخلفی صورت نگرفته است، باید با گوینده این اتهام برخورد شود.»

نماینده مهریز و بافق در مجلس یازدهم اظهار کرد: «نباید هر چند وقت یک‌بار مجلس را این‌گونه مورد هجمه قرار داد و باید از کیان مجلس دفاع کرد. با توجه به اینکه در برنامه زنده صداوسیما این اتهام به مجلس زده شده است، جایز نیست که مجلس سکوت کند.»

بلافاصله پس از اظهارات صباغیان، لشکر سایبری طرفدار رائفی‌پور وارد میدان شده و با هشتگ‌هایی، چون #رائفی‌پور_صدای_ماست به نقد اظهارات صباغیان پرداختند. صفحه توییتری رائفی‌پور فنز هم با انتشار سلسله توییت‌های مستمر به انتقاد از صباغیان پرداخته و سخنان او در اعتراض به مرد همه‌چیزدان جناح راست را نقد کرد.

نزدیکی فعالیت‌های موسسه مصاف با جبهه پایداری مخاطبان را به یاد منازعات قبلی جریان عدالت‌خواه با نواصولگرایان انداخت. به نظر می‌رسد، این بار نوبت موسسه مصاف است که به جای عدالت‌خواهان در شمایل افشاکننده تخلفات نواصولگرایان وارد میدان سیاست شده است. اما باید دید منابعی که یک‌بار اطلاعات پنهانی سیسمونی‌گیت را در اختیار عدالت‌خواهان قرار می‌دهند و بار دیگر اطلاعات طبقه‌بندی شده تخلفات یک نماینده را در اختیار موسسه مصاف، متعلق به کدام نهاد یا سازمان هستند؟

قالیباف: کسانی که شائبه‌ای درست می‌کنند پاسخگو باشند

تذکر صباغیان، اما جرقه‌ای بود که صدای قالیباف را هم درآورد؛ محمدباقر قالیباف که نشان داده در برابر هر نوع اتهامی به ابزار‌های حقوقی متوسل می‌شود و برگه‌های شکایت را یکی پس از دیگری امضا می‌کند در واکنش به این اتهامات از مدعی‌العمومی خواست وارد میدان شود و با اتهام‌زنندگان برخورد کند.

قالیباف در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: «قانون انتخابات درباره این موضوعات موارد لازم را پیش‌بینی کرده است و قوه قضاییه نیز در این زمینه مسوولیت دارد که به خوبی دنبال می‌کند. حتما کسانی که شائبه‌ای درست می‌کنند باید پاسخگو باشند. این موضوع در یک برنامه زنده گفته شده و به گونه‌ای مطرح شده که شورای نگهبان نیز مطلع بوده و آن نماینده را تایید کرده است. دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید این موضوع را پیگیری کند. اگر واقعا حرفی که زده شده اتفاق افتاده باشد، باید گفت فردی که سکه گرفته است نه صلاحیت حضور در این مجلس و نه صلاحیت حضور در مجلس آینده را دارد، اما اگر این حرف صحت ندارد باید با فردی که این موضوع را مطرح کرده است برخورد شود. دادستان باید به این موضوع ورود کرده و آن را پیگیری کند تا هم مردم و هم مجلس شورای اسلامی در جریان قرار گیرند.»

رائفی‌پور، اما در برابر اظهارات قالیباف هم ساکت نماند و با انتشار توییتی خطاب به رییس مجلس نوشت: «جناب آقای ‎#قالیباف وقتی آقای ‎#قاسمیان مشاور شما، رییس مرکز اسناد، موزه و کتابخانه مجلس صراحتا اعلام کردند دویست نفر (دوسوم) از نمایندگان مجلس از جمله شخص شما هیچ اعتقادی به شفافیت نداشته و از ترس بنده و رسانه‌ها به آن تن داده‌اید و اصطلاحا شفافیت را من در پاچه مجلس کرده‌ام که صد البته به این کار افتخار می‌کنم! آیا نیازی ندیدید که مدعی‌العموم درباره این ادعا ورود پیدا کند؟».

اما در شرایطی که به نظر می‌رسد، نمایندگان طیف نواصولگرا با استفاده از ادبیات حقوقی و تند، تلاش می‌کردند رائفی‌پور را وادار به عقب‌نشینی کنند، پیگیری‌های «اعتماد» از یکی از نزدیکان دفتر رائفی‌پور نشان می‌دهد، مرد همه‌چیزدان دایره اصولگرایی! خطاب به نزدیکانش اعلام کرده، اسناد و مدارک این تخلفات و مفاسد را در اختیار دارد و در صورت نیاز حاضر است اسناد این رشوه را به مقامات قضایی ارایه کند.

باید دید پرده‌های نهایی این رویارویی میان طیف‌های مختلف اصولگرایی چه خواهد شد؟ گروه‌هایی که قرار بود با تشکیل حاکمیت یکدست به جای برخورد‌های سیاسی و جناحی بر سر قدرت، تلاش خود را معطوف تحقق توسعه و پیشرفت کشور کنند، اما به اندازه‌ای بر سر تکه‌های کیک قدرت دچار تنازع و درگیری شده‌اند که روزی نیست پرونده تازه‌ای از تخلفات هم را رو نکنند. یک روز ماجرای سیسمونی‌گیت رو می‌شود. روز دیگر ماجرای تخلفات اوقاف. یک پرونده شاسی بلندگیت‌ها را رو می‌کند و برهه دیگر رسوایی سکه‌گیت و رشوه ۱۴۰سکه توسط یک نماینده تایید صلاحیت شده. در این میان واقعیتی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، منافع مردمی است که کمر آن‌ها این روز‌ها زیر بار گرانی‌ها و نوسانات قیمتی بازار‌ها خم شده است.

About Author