جنگ نفتی ایران و عربستان بر سر “اسفندیار”

به گزارش ساقی آذربایجان، ایران و آمریکا در حال مقدمه چینی برای امضای توافق جدید هسته ای هستند و از طرف دیگر، با وساطت عراق، مشکلات موجود بین کشورمان و کشورهای عربی نیز در حال رفع شدن است. در همین رابطه، قرار است امارات بعد از شش سال مجددا سفیر خود را به ایران بفرستد و روابط ایران و عربستان نیز از سر گرفته شود. این شواهد گویای این است که بن بست سیاسی که در سال های اخیر مانع از ارتقای اقتصادی کشور شده بود، در حال باز شدن است.

میدان اسفندیار و نفتی که می تواند ایران را از بن بست خارج کند

با بهبود اوضاع و رفع تنش های سیاسی، احتمالا دو کشور اصلی منطقه یعنی ایران و عربستان وارد یک رقابت اقتصادی شوند. این رقابت اقتصادی بر سر میدان نفتی «اسفندیار» خواهد بود که مدت هاست به علت تحریم ها و تنش سیاسی بین ایران و کشورهای عربی بلااستفاده مانده و سودی را به خزانه ایران نفرستاده است.

بر اساس گزارش ها، نفت میدان اسفندیار قابلیت تولید ۵۳۲ میلیون بشکه نفت خام را دارد و اگر توسعه آن طبق طرح اولیه که در بهار ۱۳۸۶ تصویب شد، با ظرفیت تولید روزانه ۴هزار بشکه به بهره‌ برداری می ‌رسید، با در نظر گرفتن متوسط قیمت نفت در طول سال ‌های گذشته، تا سال ۱۳۹۳ درآمدی معادل حداقل یک میلیارد دلار نصیب کشور می کرد اما این اتفاق نیفتاد تا ایران از این درآمد عظیم محروم شود.

به گزارش تسنیم حالا یکی از مدیران ارشد شرکت نفت فلات قاره ایران گفته که ایران قصد دارد توسعه میدان نفتی اسفندیار را آغاز کند. اما این میدان نفتی چه اهمیت استراتژیکی داشته و چگونه می تواند منجر به رقابت اقتصادی با عربستان شود؟ اهمیت میدان نفتی اسفندیار این است که به یکی از میادین نفتی عربستان  متصل است.

در واقع، میدان نفتی اسفندیار از میدان‌های نفتی ایران است که دارای مخزن مشترک با عربستان سعودی است و بخش عربی آن میدان لؤلؤ نام دارد. این میدان در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک واقع شده ‌است. اسفندیار در سال ۱۳۴۵ توسط شرکت آیپک کشف شد ولی تاکنون هیچ بهره ‌برداری از نفت آن صورت نگرفته و به‌ علت تحریم و عدم تمایل شرکت‌ ها به حضور در ایران تولیدی نداشته ‌است.

رقابت نفتی ایران با کشورهای نفت خیز عربی

خبرگزاری شینهوا چین در گزارشی به موضوع بهره برداری از میدان نفتی اسفندیار پرداخته و تاکید دارد که این اتفاق می تواند ایران و عربستان را وارد یک تعامل رقابت گونه کند. شینهوا تاکید دارد که با توجه به شرایط رفع تحریم ها، قصد ایران در مورد بهره برداری از اسفندیار جدی است. در همین رابطه، علیرضا مهدی زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات ایران روز شنبه گفت، فاز اول طرح توسعه میدان اسفندیار در ایران که به میدان لولو عربستان سعودی متصل است، طی سه سال آینده اجرایی می شود.

به گزارش شینهوا و به نقل از شانا، طراحی، ساخت و نصب سکوی حفاری چهار حلقه چاه در فاز اول طرح بهره برداری از اسفندیار پیشنهاد شده است.

مهدی زاده تاکید کرده که دستگاه های بهره برداری از نفت اسفندیار پیش از انتقال به جزیره خارک ( پایانه صادرات نفت ایران) در سکویی دریایی نزدیک ابوذر فرآوری می شود.

به گزارش شینهوا، ایران تعداد زیادی میادین نفت و گاز مشترک در خلیج فارس با قطر، عربستان سعودی و کویت دارد اما به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته در توسعه آنها پیشرفت داشته باشد.

حالا با رفع احتمالی تحریم های مربوط به انرژی و انعقاد قرارداد با شرکت ها و برندهای نفتی مهم دنیا، ایران می تواند به راحتی از این میادین نفتی بهره برداری کرده و وارد رقابت اقتصادی با کشورهای نفت خیز عربی و همسایه شود.

About Author