جیب خالی کشاورزان در پاییز کم باران کردستان

کاهش بارش ها در سال زراعی گذشته و تداوم آن در سال جاری، خکشسالی را بیش از پیش نمایان ساخته و سالی بد را برای کشاورزان رقم زده است.
در استان کردستان سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان ۲۵ و در اشتغال ۳۰ درصد ذکر شده است که نشان می دهد اقتصاد کردستان، اقتصادی کشاورزی است.
به گزارش ساقی آذربایجان بر اساس اعلام مقامات جهادکشاورزی در استان کردستان، حدود ۸۸ درصد اراضی زراعی استان به صورت دیم کشت می شود و خشکسالی سال زراعی گذشته، ضربه بزرگی به این بخش وارد کرده، چنانچه که تولید گندم در استان از یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن به ۵۲۱ هزارتن، با بیش از ۵۳ درصد کاهش رسیده است.
از طرفی گرانی کودهای شیمیایی، فرسودگی ادوات و ماشین آلات کشاورزی استان، عدم توجه کافی به کشت های مدرن، کوچک شدن زمین های کشاورزی به دلیل رشد جمعیت، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، کاهش کیفیت خاک و تغییرات اقلیمی مهم ترین چالش های بخش کشاورزی استان به شمار می رود که مشکلات بخش کشاورزی را دوچندان کرده است.
سید حسن رحیمی، فعال حوزه کشاورزی در استان کردستان، وضع کشاورزی در استان و بالاخص کشاورزی دیم را نا مطلوب ارزیابی کرد و خواستار توجه به وضعیت مالی کشاورزان در وضعیت اقتصادی کنونی و شرایط خشکسالی شد.
این فعال کشاورزی اهل شهرستان بیجار اعلام کرد: شهرستان بیجار حدود یک سوم اراضی زراعی استان را دارد و اکثر زمین های کشاورزی در این شهرستان به صورت دیم کشت می شود که با توجه به شرایط کنونی، وضعیت خوبی ندارند.
وی وضعیت کشت حفاظتی را در این شهرستان نامطلوب ارزیابی و اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت در ۱۹ تیرماه امسال قرار بود بازپرداخت وام کشاورزان برای مدت سه سال به تأخیر بیافتد، اما این قانون تاکنون اجرایی نشده و حتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده این قانون را انجام نمی‌دهند.

About Author