خطر تعطیلی بیمارستان کودکان تبریز

به گزارش ساقی آذربایجان، با وجود اینکه کارهای انتقال بیمارستان قدیمی کودکان به محل کنونی واقع در یکی از  شهرک های اقماری تبریز پس از مدت ها، از اسفند ماه پارسال عملیاتی و پذیرش بیماران از اوایل امسال آغاز شد،  اما دوری از مرکز شهر، نبود امکانات ایاب و ذهاب، کمبود امکانات نرم افزاری، نبود راه دسترسی مناسب، کمبود نیروی انسانی و مهمتر از همه چالش های مدیریتی و بروز اختلاف بین مدیریت دانشگاه علوم پزشکی با خیر سرمایه گذار از جمله این مشکلات می باشد.

با وجود اینکه خیر مشهور تبریزی برای ساخت و تجهیز این بیمارستان بزرگ و ۵۴۰ تختخوابی متحمل هزینه های هنگفت شده و با بهترین مصالح و امکانات این مرکز درمانی و آموزشی را برای برای بهره مندی مردم آذربایجان شرقی و حتی استان های همجوار فراهم کرده است، اما روحیات خاص خیر  و نگرش های متفاوت آن در حوزه مدیریتی، مشکلاتی را برای اداره این مجموعه مهم به وجود آورده است که تداوم این شرایط می تواند منجر به عمیق تر شدن اختلافات و در نهایت تعطیلی آن شود.

رییس بیمارستان کودکان  زهرا مردانی آذر با تایید وجود مشکلات فوق، مهمترین، بزرگترین و محوری ترین مشکل این بیمارستان را مربوط به مسایل مدیریتی خواند و گفت: هم اکنون شاهد حاکمیت مدیریت دوگانه در بیمارستان هستیم که موجب به وجود آمدن هزاران مشکل ریز و درشت شده است.

عباسعلی درستی با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده در این مرکز درمانی و آموزشی، نبود راه دسترسی مناسب، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی، آنتن دهی نامناسب تلفن های همراه و اینترنت، نبود روشنایی کافی در معابر و مشکلات کادر درمان را از جمله ده ها عنوان معضل این مجموعه بیان کرد.

وی چالش های مدیریتی بیمارستان کودکان تبریز را به قدری بزرگ و لاینحل برشمرد که ادامه مسیر کنونی را غیرممکن خواند.

درستی اظهار داشت: بدون تعارف اذعان می کنم که امکان اداره این بیمارستان با روند کنونی غیرممکن است و بنده با چندین سال سابقه مدیریت در حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی، تنها به دلیل شوق قلبی تاکنون در این مجموعه دوام آورده ام.

وی با انتقاد از نحوه نگرش های مدیریتی خیر به بیمارستان، یادآور شد: هر چند ایشان هزینه های بسیار بالایی را برای ساخت مجموعه بر عهده گرفته است، اما باید در نظر داشت که اداره بیمارستان با مدیریت سایر مکان ها از جمله مساجد و مدارس تفاوت های بسیار بزرگی دارد، چون اداره بیمارستان یکی از پیچیده ترین و سخت ترین مدیریت ها در جهان به شمار می رود و تخصص های خاص خودش را می طلبد.

درستی ادامه داد: هم اکنون به اندازه ای مدیریت بیمارستان سخت و ناممکن شده است که حتی برای تعویض اتاق ها و مسایل جزئی مهندسی و فنی باید اجازه خیر حاصل شود که این روند برخلاف مدیریت بیمارستانی است، زیرا اگر مدیریت اختیارات خاص خود را نداشته باشد، معنی و مفهوم اداره بیمارستان محلی از اعراب نخواهد داشت.

وی با اشاره به رایزنی ها و مذاکرات مختلف خود با خیر سرمایه گذار برای حل و فصل مشکلات مدیریتی، از بی نتیجه بودن این مذاکرات خبر داد و گفت: تنها راهکار برون رفت از مشکلات مدیریتی بیمارستان کودکان تبریز، توجیه کارشناسی خیر توسط مدیران بالادستی است.

درستی یکی دیگر از مهمترین مشکلات بیمارستان کودکان تبریز را نبود سرویس دهی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه به این مجموعه عنوان و اضافه کرد: با وجود اینکه بارها برای حل این مشکل با شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز مذاکره شده، اما این مذاکرات تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است.

به گفته وی نبود امکانات ایاب و ذهاب باعث دلسردی و کم توجهی مردم برای مراجعه به بیمارستان شده است و ادامه این روند به طور قطع موجب کاهش مشتریان و در نهایت تعطیلی مجموعه را در پی خواهد داشت که تا دیر نشده باید مدیران استانی و شهرستانی چاره ای در این زمینه اندیشه کنند.

درستی، نبود روشنایی مناسب در معابر و جاده های منتهی به بیمارستان، سرویس دهی ضعیف اینترنت، نبود مهدکودک برای فرزندان کادر درمان، پایین بودن اضافه کاری پرستاران و کادر درمان، نبود پزشک مقیم در اورژانس، نبود بوفه مناسب برای استفاده همراهان بیماران و محل نامناسب دفع پسماندها را از دیگر مشکلات مهم بیمارستان کودکان مردانی آذر بیان کرد.

وی فضای فیزیکی بیمارستان را هم نامناسب و مغایر با اصول مهندسی مرکز درمانی بیان کرد و ادامه داد: این بیمارستان چون به عنوان مرکز آموزشی مورد بهره برداری قرار می گیرد، نیازمند امکانات ویژه برای استادان و دانشجویان است که در این زمینه نیز نبود کتابخانه، رختکن های مخصوص بانوان و آقایان و کلاس های آموزشی بیشتر به چشم می خورد.

در همین زمینه معاون نظارت و بازرسی و امور فرهنگی و اجتماعی رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز که از محل بیمارستان کودکان تبریز بازدید می کرد، ضمن تایید مشکلات عدیده این مرکز درمانی، گفت: بزرگان شهر تبریز برای رفع مشکلات عدیده مدیریتی بیمارستان کودکان مردانی آذر این شهر جدی بوده و همت کنند.

جعفر کاظم پور با ابراز تاسف از مشکلات بیشمار این مرکز درمانی، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که مردم، مراجعه کنندگان، بیماران و کادر درمان این بیمارستان با آنها دست به گریبان هستند، بدون وساطت و پادر میانی بزرگان این شهر تاریخی از جمله امام جمعه و استاندار مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

وی افزود: شواهد نشان می دهد، قرارداد ساخت و تجهیز بیمارستان کودکان تبریز به گونه ای تنظیم شده است که نمی توان ایرادی به خیر و مرد نیکوکاری که با هزینه های میلیاردی آن را ساخته است، متوجه کرد و بر همین اساس تنها با روش ریش سفیدی و مذاکره باید به دنبال حل مسائل مدیریتی آن بود.

کاظم پور، اداره مراکز درمانی و بیمارستانی را متفاوت تر از نگرش های خیران و نیکوکاران نسبت به ساخت مدارس و مساجد بیان و اضافه کرد: بدون تردید اداره مرکز بزرگی مثل بیمارستان کودکان تبریز نیازمند تخصص های ویژه ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی مشکل اصلی و مهم بیمارستان کودکان تبریز را مدیریتی خواند و با بیان اینکه سایر مشکلات با تزریق اعتبارات قابل حل است، یادآور شد: مسایل مدیریتی با پول قابل حل نیست و باید در این زمینه تدبیر کرد و معتقدم اگر بزرگان شهر تبریز سریع وارد عمل نشوند، این بیمارستان ظرف ۶ ماه آینده به کلی تعطیل خواهد شد و این برای مردم آذربایجان شرقی و استان های همجوار زیان بار است.

کاظم پور ادامه داد: بدون تردید اداره بیمارستان کودکان مردانی آذر تخصصی است و خیر نمی تواند آن را به خوبی اداره کند و تداوم این روند چالش برانگیز خواهد بود.

وی بلا استفاده شدن این بیمارستان بزرگ و نو را غیرمنطقی خواند و با تاکید بر اینکه تداوم بی توجهی ها تعطیلی آن را تسریع می کند، گفت: اگر مشکلات مدیریتی این مجموعه حل و فصل شود، سایر مشکلات با رایزنی و مذاکره با سایر نهادها و شهرداری قابل حل است.

معاون نظارت و بازرسی و امور فرهنگی و اجتماعی رییس سازمان بازرسی کل کشور نسبت به پیگیری و رسیدگی به وضعیت بیمارستان کودکان تبریز توسط بازرسان امور بهداشتی و درمانی این سازمان قول مساعد داد و اعلام کرد: هر هفته نتیجه این پیگیری ها توسط بنده رصد خواهد شد.

کاظم پور با بیان اینکه تمامی فعالیت ها و تلاش های دولت و سایر قوا بر حول محور خدمات مناسب به مردم استوار شده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که مردم ما بسیار نجیب و صبور هستند که با تمام کمبودها و نارسائی ها صبر پیشه می کنند که در برابر این بزرگواری باید احترام مردم را نگه داشت.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه بیمارستان کودکان تبریز در فضایی مناسب و ساختمان سازی مدرن  دارد، اما به دلیل مشکلات مدیریتی به هیچ عنوان برای مردم و حتی کادر درمان محیطی مطلوب به شمار نمی رود.

فرماندار شهرستان تبریز نیز پیشتر اعلام کرده بود که رفع فوری مشکلات بیمارستان کودکان مردانی آذر، دغدغه اصلی ماست و در این خصوص اقدامات اساسی به انجام می‌رسد.

علی جعفری آذر با اشاره به اینکه این بیمارستان اخیرا” به طور رسمی راه اندازی شده و تمامی امکانات و بیماران بیمارستان قدیم کودکان به این محل جدید منتقل شده است، یادآور شد: بر همین مبنا مشکلات عدیده ای برای بیماران و همراهان وجود دارد که باید با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی اقدام به رفع آنها شود.

وی اضافه کرد: هر چند از یک سال قبل مقدمات راه اندازی این مرکز درمانی شروع شده، اما مشکلاتی در زمینه ایاب و ذهاب، راه های دسترسی و امور مربوط به آب و فاضلاب آن وجود دارد که باید در نشست تخصصی و ویژه نسبت به ارایه راهکارهای رفع آنها اقدام کرد.

جعفری آذر یکی از مشکلات مهم بیمارستان کودکان تبریز را نحوه رفت و آمد به این محل بیان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه این بیمارستان در حوزه استحفاظی باسمنج قرار گرفته است، باید با هماهنگی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه و نیز راهنمایی و رانندگی و شهرداری تبریز و باسمنج جلسه ای برگزار و تصمیمات نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

وی لازمه رفع مشکلات کنونی بیمارستان کودکان مردانی آذر تبریز را همکاری و همیاری دستگاه های مختلف اجرایی اعم از دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، شرکت واحد اتوبوسرانی، آب و فاضلاب، برق و راهنمایی و رانندگی دانست و گفت: بدون تردید رفع این همه مشکل از عهده دانشگاه علوم پزشکی خارج است.

به گزارش ایرنا، بیمارستان کودکان زهرا مردانی آذر به عنوان بزرگ ترین مرکز درمانی تخصصی کودکان منطقه شمال غرب کشور در زمینی به وسعت ۹ هکتار از حدود یک ماه قبل فعالیت رسمی خود را شروع کرده است که به دلیل واقع شدن در جاده تبریز- باسمنج مشکلاتی را برای مراجعان، به ویژه از لحاظ دشواری رفت و آمد به دلیل فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از مرکز شهر، به وجود آورده است.

تمامی هزینه های ساخت و تجهیز این بیمارستان با زیربنای ۵۵ هزار مترمربع توسط خانواده مردانی آذر، خیر تبریزی تقبل شده است.

این مرکز درمانی ۵۴۰ تختخوابی که قابل افزایش به ۶۴۰ تخت می باشد، در حال حاضر با ۲۷۰ تخت اشغال شده به بیماران ارایه خدمت می کند که ۵۰ درصد مراجعان از استان های همجوار می باشد.

About Author