دانشجویان زبان کردی سفیران فرهنگی آینده کردستان هستند

رییس دانشگاه کردستان، رشته ادبیات کردی و انتشار نشریات کردی در دانشگاه کردستان و نوشته های متعدد به زبان کردی را از برکات فرهنگی خواندن استان کردستان از سوی مقام معظم رهبری ذکر کرد و گفت: در حال حاضر۶۰۰ دانشجوی زبان کردی از اقلیم کردستان عراق در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل هستند و این ها سفیران فرهنگی آینده ما هستند.
به گزارش ساقی آذربایجان رحمت صادقی در مراسم چهل و یکمین سالگرد جانفشانی قهرمانان ملی در هشت سال دفاع مقدس که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه جنگ و گزینه نظام میان مسلمانان آخرین راه حل مناقشات است، اما در آیات قرآن آمده است هنگاهی که به خاک و میهن شما تجاوز می شود دفاع، مشروع بوده و کسانی که کشته می شوند، شهید راه اسلام هستند.
وی افزود: در سال ۵۹ رژیم بعث عراق تجاوز به خاک ایران را با این تصور که توان دفاع در مقابل آن ها وجود ندارد، آغاز کرد و به این ترتیب ۸ سال دفاع مقدس را رقم زد و اکنون یاد ایثار و فداکاری های همه مردم کشور به ویژه ساکنان مناطق مرزی و رزمندگان جبه ها را گرامی می داریم. وی، به سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۸ گریزی زد و گفت: این سفر دستاوردهای عمرانی زیادی برای استان به دنبال داشت و ایشان در سفر خود کلیدواژه هایی را به کار بردند که طی این چند سال تحولات زیادی در کردستان به وجود آورده است.
وی وحدت را از مهم ترین کلید واژه های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در کردستان ذکر کرد و ادامه داد: کسانی که باعث تفرقه می شوند مزدور دشمن هستند و امروز ما شاهدیم که همه در برابر تفرقه های گاه و بی گاه در کشور اعتراض می کنند.
رحمتی، اعلام کرد: در همین راستا رشته فقه شافقی سال ها است در دانشگاه کردستان دایر شده و موجب وحدت بیشتر شده است. وی تصریح کرد: نکته دیگر فرهنگی خواندن استان کردستان است؛ با این کلیدواژه مناسبات فرهنگی بزرگی در سنندج اتفاق افتاده که از جمله می توان به ثبت جهانی هورامان و ثبت جهانی کلاش مریوان اشاره کرد.
وی، دایر شدن رشته ادبیات کردی و انتشار نشریات کردی در دانشگاه کردستان و نوشته های متعدد به زبان کردی را از برکات معرفی زبان کردی به عنوان سرمایه ملی و فرهنگی خواندن استان کردستان از سوی مقام معظم رهبری ذکر کرد و افزود: در حال حاضر۶۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان مشغول به تحصیل بوده که سفیران فرهنگی آینده ما هستند.

About Author