دایره خودی ها، هر روز تنگ تر از دیروز

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

این روزها فضای سیاسی و اجتماعی کشور بعد از ماجرای فوت مهسا امینی درگیر جنگ رسانه ای است. یکی از نکات قابل توجه حوادث اخیر انتقال مرجعیت رسانه ای از داخل به خارج است و برخی ها هم در این چند ماه تلاش هایی را برای بازگرداندن آب رفته به جوی صورت داده اند که البته راه به جایی نبرده است. مضاف بر اینکه تحولات منطقه قفقاز می طلبد که صداوسیمای مرکز آذربایجانشرقی با قدرت تمام تحولات منطقه و فضای سیاسی استان را مدیریت نماید. در این وانفسا ، یک نهاد حساس در این برهه حساس مدیر کل ندارد. مدیر کل سابق به ارومیه رفته و این سازمان هم مثل خیل کثیری از ادارات و سازمان ها بعد از گذشت بیش از یک ماه تعیین تکلیف نشده است.
با گذشت یک سال و نیم از عمر دولت چنین مسائلی در سایر ارگان ها نیز موضوعیت دارد و بخشی از ارگان ها و نهادها با احکام سرپرستی اداره می شود که این حاکی از چند واقعیت غیر قابل انکار است. ابتدا اینکه دوستان در این چند سال دایره خودی ها را هر روز تنگ تر از دیروز کرده اند که این فقره برای نهادهای حاکمیتی مصداق دارد و ثانیا در دولت نیز باز با واقعیتی بنام کمبود نیروی انقلابی با تعریفی که خودشان دارند و مدیر دولتی مواجهیم. نه علاقه ای برای نگهداشتن مدیران سابق دارند و نه خودشان مدیری دارند که با آیتم های تعریف شده جریان اصولگرایی شان مطابقت داشته باشد و سر همین اصل کلانشهری مثل تبریز به روزی افتاده که بنده خبرنگار ساده هم بدون سابقه مدیریت اجرایی می توانم بخشدار شوم. بعضا اسامی مطرح شده برای تصدی پست های مدیریتی در استان به گونه ای است که نمی دانیم تبریز کوچک شده یا دوستان بزرگ شده اند!؟ هر چه که باشد و هر دلیلی که داشته باشد، کلانشهر تبریز و مجموعه استان به لحاظ چهره های شاخص مدیریتی روزگار خوبی را سپری نمی کند و اکنون که شرایط احراز صلاحیت های مدیریتی تا این حد تنزل پیدا کرده، بعضا وسوسه می شویم که ما هم آستین همتی بالا بزنیم و مدعی پست های بالا باشیم. اصلا چه اشکالی دارد که ما هم همین صداوسیما را مدیریت کنیم؟
نکته بعدی و زیر پوستی قضیه بی مدیر ماندن سازمان حساسی مثل صداوسیما این بود که نشان داد که پس می شود نهادها را بدون مدیر هم اداره کرد و گویا بود ونبود مدیران تاثیر چندانی در اصل موضوع ندارد و لذا پیشنهاد می شود با توجه به همین قضیه موضوع انتصاب مدیران را کان لم یکن و ادارات را به صورت هر چه پیش آید خوش آید اداره کنند که گویا جواب هم می دهد. نحوه اداره کردن شبکه استانی سهند می تواند به عنوان یک الگوی مدیریتی در سطح کشور اجرا شود که چگونه نهادی عریض و طویل و حساس بنام صداوسیما می تواند بیش از یک ماه و نیم بدون مدیر کل، بیش از ۱۰ روز بدون دو معاونت مهم که یکی بازنشسته وآن دیگری به مرکز دیگری منتقل شده، به فعالیت خود ادامه دهد و آب هم از آب تکان نخورد!

About Author