دستور امیدآفرین/ پروژه انتقال آب ارس به تبریز تا ۳ سال آینده تکمیل می‌شود

“عابدین خرم” استاندار آذربایجان شرقی به همراه “اتابک جعفری” مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دستور آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه را صادر کرد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: پروژه انتقال آب ارس به مرند، شبستر و تبریز تا سه سال آینده تکمیل می‌شود.
عابدین خرم در آئین آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب ارس به دشت شبستر و مرند و تبریز گفت: این پروژه مشکل آبی شهرها و روستاهای مسیر را برطرف می‌کند.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم مصمم است پروژه‌های ناقصی همچون طرح آبرسانی ارس به تبریز را به پایان برساند، افزود: تنها در بخش آب ۴۵۰ روستای استان در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مشکل جدی آب داشتند که این تعداد اکنون به ۱۵۰ روستا در استان کاهش یافته است.
خرم با اشاره به اینکه از ۴۵ شهر دارای تنش آبی نیز در استان هم اکنون تنها ۱۵ شهر مشکل آب دارند، ادامه داد: تا یک سال آینده باید این آمار در زمینه شهری و روستایی به صفر برسد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۹ سد استان قبل از شروع کار دولت بلاتکلیف بود ولی با تزریق اعتبارات لازم و همت دولتمردان هم اکنون عملیات عمرانی در هشت سد و پایاب آن در استان درحال انجام است.
وی ابراز داشت: ۵۰ هزار هکتار در پایاب سدها تا دو سال آینده زیر کشت می‌رود و جهش بزرگی را در تولید محصولات کشاورزی در استان شاهد خواهیم بود.
خرم در خصوص تأمین آب صنایع استان نیز گفت: صنایع استان باید با بازچرخانی آب پساب، آب مورد نیاز خود را تأمین کنند.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اظهار داشت: تأمین نیاز آب شرب و بهداشتی کلانشهر تبریز و سایر شهرها و روستاها در طول مسیر خط لوله، تأمین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس و سایر صنایع و شهرک‌های صنعتی، تأمین حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه و نیز تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوزه دریاچه ارومیه از اهداف این طرح است.

آماده اجرای سایر پروژه های بزرگ هستیم

محمد رستمی درباره دیگر پروژه‌های آبرسانی در استان آذربایجان شرقی گفت: هم‌اکنون هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در حال اجرای پروژه‌های سد پیغام‌چای در شهر کلیبر و خط لوله دوم آبرسانی به شهر تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های انتقال آب کشور است که این پروژه به موازات خط اول آبرسانی تبریز و به عنوان پشتیبان خط لوله و پدافندغیرعامل با ظرفیت ۵ مترمکعب برثانیه احداث شده است و از سرچشمه سد شهید کاظمی بوکان و آبگیر بند انحرافی نوروزلو آغاز می‌شود و پس از گذر از شهر تبریز تا باسمنج و شبستر ادامه می‌یابد.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: این هلدینگ ظرفیت و آمادگی لازم را برای اجرای سایر پروژه‌ها در حوزه آب، برق، کشاورزی و محیط زیست را در شمال غرب کشور داراست.

این پروژه نیازمند ۴٠۶ میلیون یورو هزینه‌های اجرایی است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص مشخصات این پروژه اعلام کرد: این پروژه با هدف تامین نیاز آب شرب و بهداشت کلانشهر تبریز و سایر شهرها و روستاها با جمعیتی در حدود سه و نیم میلیون نفر در افق ۱۴۲۵، تامین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و شهرک‌های صنعتی، تامین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تعادل بخشی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه است.
“یوسف غفارزاده” افزود: پروژه انتقال آب ارس به طول ۱۱۰ کیلومتر بوده و دارای سه باب ایستگاه پمپاژ، یک باب تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه، ۱۱ باب مخزن با حجم کل ۳۴۰ هزار مترمکعب است.
وی گفت: این پروژه که پس از انجام مطالعات مختلف و اخذ مجوزهای قانونی برای عملیات اجرایی آماده شده، نیازمند ۴٠۶ میلیون یورو هزینه‌های اجرایی است.
کلنگ ساخت خط انتقال آب رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه و دشت شبستر ۹ سال قبل زمین زده شد، اما این مگاپروژه بعد از اجرای ۳۵ کیلومتر از طرح و پس از رسیدن به نقطه عطف آن، حفاری تونل، متوقف و زمین گیر شد.
احیا و تکمیل طرح انتقال آب رودخانه مرزی ارس به تبریز و دیگر شهرها و روستاهای سر راه از جمله اولویت های اعلام شده مدیریت ارشد آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم محسوب می‌شود که تاکنون تلاش‌های زیادی برای تحقق آن انجام گرفته است.

فرونشست زمین در دشت مرند و شبستر

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی از فرونشست زمین در دشت مرند و شبستر و بحران جدی آب در این منطقه خبر داد.
معصومه پاشایی در آئین آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب ارس به دشت شبستر و مرند و تبریز گفت: برای ۳۵ کیلومتر ابتدایی این پروژه ۱۰ سال زمان با قصور پیمانکار سابق طرح صرف شد ولی امیدواریم با همت تلاشگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) شاهد افتتاح و اتمام ۱۱۰ کیلومتر باقیمانده پروژه تا تبریز باشیم.
وی با اشاره به اینکه این پروژه مردم را به نظام جمهوری اسلامی دلگرم می‌کند، ادامه داد: دشت مرند و شبستر تشنه‌تر از دشت تبریز هستند. بحران آب باعث مهاجرت مردم به دیگر شهرها می‌شود.
وی از فرونشست زمین در دشت مرند و شبستر خبر داد و افزود: امسال تنش آبی در آذربایجان شرقی جدی تر است چراکه بارش‌ها به شدت کاهش یافته است.
گفتنی است این پروژه با هدف تأمین نیاز آب شرب و بهداشت کلانشهر تبریز و سایر شهرها و روستاها با جمعیتی در حدود سه و نیم میلیون نفر در افق ۱۴۲۵، تأمین نیاز آبی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و شهرک‌های صنعتی، تأمین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تعادل بخشی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه است.
پروژه انتقال آب ارس به طول ۱۱۰ کیلومتر بوده و دارای سه باب ایستگاه پمپاژ، یک باب تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه، ۱۱ باب مخزن با حجم کل ۳۴۰ هزار مترمکعب است.

 

About Author