دلایل نابسامانی در بازار آرد استان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی از تفاوت ۱۰ برابری نرخ آرد آزاد و یارانه ای را یکی از اصلی ترین دلایل نابسمانی در بازار آرد و نان خواند.

علیرضا شاهدی در گفتگو با نصر ضمن اشاره بر راه اندازی سامانه «نانینو» از ابتدای سال ۱۴٠۱ در جهت هدفمندسازی یارانه آرد و نان به همت و نظارت وزارت اقتصاد و دارایی افزود: تمام امورات خرید و فروش قیمت و تعداد انواع نان بصورت مستقیم از این طریق کنترل می شود.
وی گفت: به گفته متولیان امر این سیستم کاملا هوشمند می باشد و کلیات فروش قیمت نان در واحد مربوطه طبق تعریف نرخ در سامانه، تعداد فروش نان مشخص می گردد.
شاهدی همچنین در مورد وجود نواقصات و اشکالاتی در سیستم نانینو گفت: به علت عدم تکمیل اجرای روند کار این سامانه، برخی نانوایان مبادرت به انجام تخلفاتی از جمله دریافت اضافه مبلغ از کارت های مشتریان کرده اند و در مقابل با پرداخت وجه نقد فروش تعداد نان واحد خود را به حد نصاب رسانده و از این طریق آرد فروشی می کنند.
شاهدی با اشاره بر فعالیت دو هزار و ۵٠٠ واحد نانوایی در تبریز افزود : تفاوت ۱۰ برابری نرخ آرد یارانه ای و آزاد منجر به حرکت فرد خاطی بسمت فروش آرد آزاد و در نتیجه تخدی وی از قوانین می شود که البته این امر فقط به نانوایان محدود نمی شود و بنا به فاصله فاحش قیمت آرد دولتی و آزاد زمینه ساز ایجاد تخلف در بین خریداران سهمیه یارانه ای آرد از کارخانه جات هم می شود.
وی در ادامه افزود: قبل از فصل خرید گندم به ازای هر کیلو آرد ۲٠ هزار تومان یارانه از جانب دولت به دارندگان سهمیه اختصاص می یافت و البته بتازگی با افزایش ۲۵ درصدی قیمت خرید گندم دولت از کشاورزان قطعا این مبلغ نیز افزایش خواهد یافت.

About Author