دولت رئیسی با وجود درآمد زیاد توان کاهش تورم را ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است آنچه در دولت روحانی به توافق برجام انجامید، وزیری با توانمندی ظریف بود. اتفاقی که در دولت رئیسی با وجود مصم بودن حسین امیرعبداللهیان برای احیای برجام، رخ نداده است.

نوزده ماه از شروع دولت ابراهیم رئیسی گذشته است. مذاکراتی که در اسفندماه سال ۱۳۹۹ در شرف به نتیجه رسیدن بود، به دلایل انتخاباتی متوقف شد و انتظار می‌رفت با یک دست شدن حاکمیت بعد از انتخابات ریاست جمهوری، پیش نویس توافق هسته‌ای که به پیش نویس عراقچی معروف بود بلافاصله به امضا برسد؛ اما هنوز هیچ توفیقی حاصل نشده و به نظر می‌رسد رسیدن به یک توافق از هر زمانی دور از دسترس‌تر است. علی واعظ مشاور و همکار سابق راب مالی نماینده ویژه امور ایران در دولت جو بایدن به تازگی یادداشتی به همراه، ولی نصر نوشته و در آن پایان مذاکرات هسته‌ای را به طور غیر رسمی اعلام کرده است.

رویداد۲۴ از عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره چرایی ناتوانی دولت رئیسی در رسیدن به توافق هسته‌ای و همزمان انتقاد دولت کنونی از رویکرد‌های سیاست خارجی دولت روحانی سوال کرده است.

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص عدم توفیق دولت ابراهیم رئیسی  پس از ۱۹ ماه برای احیای به رویداد۲۴ گفته: یکی از مشکلات و آسیب‌های جدی در رفتار اداری در جمهوری اسلامی این است که همیشه هر دولتی که روی کار می‌آید، دولت گذشته را زیر سوال می‌برد و خودش را موجه جلوه می‌دهد؛ از جمله در بحث هسته‌ای.

وی می‌گوید: به نظرم در دولت آقای روحانی تجربه خوبی در مذاکرات برجام وجود داشت. یک وزیر توانمند مثل ظریف توانست به خوبی مذاکرات را پیش ببرد و دلیلش، توانمندی، تجربه و در نظر گرفتن مصالح و منابع نظام بود.


این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم برخلاف ادعای برخی نزدیکان دولت کنونی معتقد است دولت گذشته ذره‌ای از مصالح نظام کوتاه نیامده، اما تاکتیک تیم‌های مذاکره‌کننده و نوع مذاکرات در دولت گذشته و دولت امروز با یکدیگر متفاوت است و به نتیجه رسیدن مذاکره بستگی به توان تیم مذاکره‌کننده دارد.

او معتقد است وزیر خارجه دولت رئیسی در مذاکرات جدی بوده، اما فقط مجری تصمیماتی است که از بالا گرفته می‌شود. حیدری می‌گوید: بنده، آقای امیرعبداللهیان را جدی می‌بینم و باید در مورد او انصاف داشته باشیم. ایشان در حال تلاش است، ولی متاثر از تیم تصمیم‌گیرنده است. او فقط یک مجری است. مجری باید تاکتیک مناسب و قوی داشته باشد. ولی در مجموع، در هر دو دوره، سیاست‌ها ثابت بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: در دولت آقای روحانی، تقریباً برجام به نتیجه رسیده بود، ولی متاسفانه به انتهای دولت دوازدهم رسیدیم و مدتی، کار برای انتخابات متوقف شد. الان هم مذاکرات احیای برجام کماکان ادامه دارد، ولی به شتاب دولت قبل نیست و به کندی پیش می‌رود. امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسد و آنچه به مصلحت نظام، کشور و مردم است اتفاق بیفتد.

وی می‌گوید: ناکارآمدی و ناتوانی بسیاری از مسئولان اجرایی به برجام گره خورده است. مذاکرات هسته‌ای از زمان آقای خاتمی و احمدی‌نژاد بوده و بعد هم به آقای روحانی و حالا هم به آقای رئیسی رسیده است. در تمام این دوره‌ها وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم متفاوت بوده است. خوب است این موضوع بررسی شود تا دولت‌ها نتوانند همه مشکلات را گردن تحریم‌ها و به نتبجه نرسیدن برجام بیاندازند.

حیدری می‌گوید: همیشه یک اصل ثابت به نام تحریم و مذاکرات هسته‌ای وجود داشته است، اما ببینید دولت‌ها در این دوران سخت بحران تحریم، چگونه توانسته‌اند منابع را مدیریت کنند. از نظر منابع و درآمد، دولت آقای رئیسی به مراتب وضعیت درآمدی بهتری نسبت به دولت قبل داشته است، با این تفاوت که دولت قبل توانست تورم را تا حدی مهار و معیشت را بهتر تامین کند، ولی این دولت با وجود به داشتن منابع و درآمد‌های بسیار خوب نتوانست این کار را صورت دهد و تورم هر روز بالاتر می‌رود و خبری از کنترل تورم و رشد تولید و تحقق شعار سال نیست. این‌ها مصداق بارز مدیران توانمند قبل و ناتوان این دوره است.

او با تاکید بر اینکه همه مشکلات اقتصادی این روز‌های کشور، مربوط به برجام نیست، می‌گوید با این حال اگر برجام به نتیجه نهایی برسد، تا حدودی حال اقتصاد بهتر می‌شود.

وی می‌گوید: اگر بخواهیم نقش برجام را برای اقتصاد کشور، خیلی منصفانه ارزیابی کنیم، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد موثر است که البته این درصد قابل ملاحظه است، ولی کافی نیست و نباید همه چیز را به برجام گره زد. اگر سوء‌مدیریت‌ها رفع شود، ۷۰ درصد شرایط به نفع مردم برمی‌گردد و اوضاع اقتصاد کشور، بهتر می‌شود.

About Author