دولت مصمم به احیای تالاب قوریگل است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه احیای تالاب بین المللی قوریگل دور از دسترس نیست و همت دولت نیز بر همین اساس است، گفت: برای تحقق این موضوع مهم، مشارکت مردم و همه دستگاه های مکلف در طرح جامع احیای تالاب الزامی است.

شهنام اشتری روز یکشنبه در حاشیه تور خبری بازدید از تالاب قوریگل شهرستان بستان آباد در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: اگر برنامه هایی که در طرح جامع احیای این تالاب برنامه ریزی شده است به درستی اجرا شود شاهد تحقق این هدف و بازگشت مجدد زندگی به تالاب خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در موضوع خشک شدن این تالاب کوتاه نمی آییم، گفت: اگر مسیر انتقال آب از دامنه سهند که در سال ۱۳۷۴ به صورت کانال اجرا شده است، لوله گذاری شود مشکلات دبی(حجم آبی که از نقطه مشخص در واحد زمان عبور می‌کند گفته می‌شود) آب به تالاب برطرف می شود و در طول سال شاهد وجود آب و زندگی در آن خواهیم بود.

اشتری خاطرنشان کرد: در مسیر انتقال آب به این دریاچه که حدود ۳۳.۵ کیلومتر است، بیش از ۷۰ درصد آب تلف می شود به گونه ای که در بالادست میزان آب ورودی به کانال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که به دلیل خاکی بودن بیشتر مسیر و نفوذ آب در خاک و برداشت های غیرمجاز، در پایین دست به ۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش می یابد و این میزان آب نمی تواند تالاب را در سطح اکولوژیک نگه دارد.

اشتری خاطرنشان کرد: در مسیر انتقال آب به این دریاچه که حدود ۳۳.۵ کیلومتر است، بیش از ۷۰ درصد آب تلف می شود به گونه ای که در بالادست میزان آب ورودی به کانال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که به دلیل خاکی بودن بیشتر مسیر و نفوذ آب در خاک و برداشت های غیرمجاز، در پایین دست به ۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش می یابد و این میزان آب نمی تواند تالاب را در سطح اکولوژیک نگه دارد.

وی همچنین خواستار مدیریت چاه های غیرمجاز اطراف حوضه تالاب و جلوگیری از تغییر کاربری ها و ویلاسازی ها از سوی دستگاه های مربوطه شد و گفت: حقابه تالاب از ۱۵ آبان تا ۱۵ اردیبهشت است و اگر مدیریت شود و دستگاه های مکلف وظایف محوله را به خوبی انجام دهند احیای تالاب در چند سال آینده میسر می شود.

اشتری افزود: در سال های گذشته به تشریح و تبیین مسایل زیست محیطی توجهی نشده در حالی که محیط زیست زاییده فرهنگ است و نحوه بهره مندی از محیط زیست باید پایدار شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف و منابع آب در پیرامون تالاب همخوانی ندارد، گفت: دبی آب تالاب نسبت به سال قبل کمتر شده است و سردی بی سابقه هوا در منطقه و یخ زدن آب در زمان انتقال حقابه و همچنین کاهش بارندگی و آبدهی چشمه های موجود در ته تالاب، موجب کاهش سطح آب آن شده است.

اشتری اضافه کرد: در شرایط اکولوژیک(بومی) تالاب باید ۳.۸ میلیون متر مکعب آب داشته باشد که متاسفانه این میزان در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب است اما در مقایسه با پاییز سال گذشته، آب آن بیش از ۵۳ درصد بیشتر شده است.

تراز فعلی سطح آب تالاب قوریگل تقریبا مشابه سال قبل است

مدیرعامل منطقه ای آذربایجان شرقی نیز چندی پیش در گفت و گو با ایرنا، به تراز سطح آب تالاب قوریگل در ۱۱ اردیبهشت ماه جاری اشاره کرد و گفت: تراز فعلی این تالاب یکهزار و ۹۱۱.۹۸ متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶ سانتیمتر کمتر و در مقایسه با مهرماه ۱۴۰۱ حدود ۵۳ سانتیمتر بیشتر و در قیاس با دراز مدت ۶۳ سانتیمتر کمتر شده است.

یوسف غفارزاده بیان کرد: وسعت تالاب نیز در حال حاضر ۱.۱۴ کیلومترمربع است که ۱۳ صدم کیلومترمربع نسبت به سال قبل کمتر اما در مقیاس با مهرماه ۱۴۰۱ سه دهم کیلومتر مربع بیشتر و در مقایسه با میانگین دراز مدت ۲ دهم کیلومترمربع کمتر شده است.

وی حجم آب موجود در تالاب را ۸۰۰ هزار مترمکعب اعلام و اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱.۲۴ میلیون مترمکعب بود که نشان می دهد ۴۴۰ هزار متر مکعب کمتر شده اما نسبت به مهر ماه سال قبل که ۲۵۰ هزار مترمکعب آب داشت ۵۵۰ هزار مترمکعب پرآب تر شده و در مقایسه با متوسط دراز مدت ۸۰۰ هزار مترمکعب کم آب تر شده است.

تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد؛ این پهنه آبی در ارتفاع ۱۹۱۵ متری از سطح دریا واقع شده و دارای چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت است و ژرفای آن در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

«قوری‌ گول» در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده است و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود؛ تالاب قوری گول در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.

تالاب «قوری گول» در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود؛ همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

About Author