دیدار روسای جمهور مصر و فرانسه با تمرکز بر پرونده‌های منطقه‌

روسای جمهور مصر و فرانسه طی دیدارشان در کاخ الیزه بر گسترش روابط دوجانبه و بررسی مسائل مورد اهتمام مشترک تاکید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر تصریح کرد که در جریان دیدار عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور کشورش با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، دو طرف بر موضوعات مختلف و مورد اهتمام مشترک بحث و گفتگو کردند.

راضی افزود، در این نشست به مسائل اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی پرداخته شد. همچنین دوطرف بر تحولات و چالش‌های منطقه‌ی مرتبط با مصر و فرانسه تمرکز داشتند.
رئیس جمهور فرانسه ضمن استقبال از سفر سیسی به کشورش، از روابط قوی و برجسته‌ای که فرانسه با مصر دارد ابراز رضایت کرد.

ماکرون، بر همکاری مشترک با مصر در زمینه‌های مختلف و حمایت از تلاش‌های خستگی ناپذیر رئیس جمهور مصر برای دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار و مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی افراطی در کل منطقه، تاکید کرد.

سیسی ضمن قدردانی از استقبال گرم که بیانگر ماهیت استراتژیک و متمایز روابط دوجانبه بین دو کشور است، بر اهمیت ویژه‌ای که مصر برای تقویت همکاری با فرانسه در زمینه‌های مختلف قائل است، تاکید کرد.

رئیس جمهور مصر ضمن ابراز خرسندی از انتقال تخصص و فناوری فرانسه در تمام زمینه‌های توسعه‌ای به مصر، تصریح کرد، حداکثر هماهنگی و مشورت با طرف فرانسوی در دوره آتی در مورد پرونده‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی مورد اهتمام مشترک صورت خواهد گرفت که این امر به حفظ امنیت و ثبات در خاورمیانه، حوزه مدیترانه و قاره آفریقاکمک می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مصر افزود: در این دیدار تحولات مربوط به تعدادی از مسائل منطقه‌ای مورد توجه به ویژه تحولات لیبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس جمهور فرانسه از تلاش‌های مصر به رهبری سیسی برای حفاظت از نهادهای ملی لیبی و ارتقای قدرت و مشروعیت آن‌ها قدردانی کرد.

راضی گفت، السیسی و ماکرون در این دیدار بر تلاش‌های مشترک و هماهنگ بین دو کشور برای کمک به بازسازی لیبی اجماع نظر داشتند.

وی در ادامه صحبت‌هایش اعلام کرد که در این دیدار دوطرف،  بر خروج نیروهای مزدور و خارجی در تمامی اشکال از خاک لیبی و برقراری ثبات و امنیت در آن کشور تاکید کردند.

دو طرف همچنین راه‌های همکاری و هماهنگی مشترک در خصوص میزبانی مصر در اجلاس جهانی آب و هوا در شرم الشیخ که قرار است نوامبر سال جاری برگزار شود را بررسی کردند.

About Author