راه‌اندازی تلویزیون آموزش اسلام به کودکان در ترکیه

این در حالی است که حاصل همکاری این دو نهاد در پخش برنامه‌های اسلامی برای جوانان تنها ۰/۰۲ درصد بیننده داشته است.
علی ارباش، مدیر اداره مذهبی دولت ترکیه، موسوم به “دیانت”، در برنامه تلویزیونی شبکه TRT از تبلیغات مذهبی در ترکیه انتقاد کرد و گفت: «سالهاست که ما کودکانمان را با کارتن‌های خارجی تغذیه می‌کنیم. ما باید فرزندانمان را با ارزش‌های ملی خودمان تربیت کنیم.»به همین دلیل او قصد دارد این کار را از سنین پایین کودکان آغاز کند، از سنین پیش دبستانی. ارباش در این برنامه تلویزیونی که هفته گذشته با حضور مدیر شبکه TRT  پخش شد، گفت: «ما می‌دانیم که ۷۰ درصد شخصیت انسان در هفت سال اول زندگی شکل می‌گیرد. بنابراین ما باید کمک کنیم که شخصیت فرزندانمان با برنامه‌هایی منطبق با قران و سنت شکل بگیرد.»علی ارباش یکی از نزدیکترین افراد به رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه است و اداره تحت ریاست او، دیانت، مستقیما زیر نظر ریاست جمهوری قرار دارد.
در این برنامه تلویزیونی اعلام شد که کانال تلویزیونی برای کودکان پیش دبستانی با همکاری سازمان دیانت و شبکه TRT به زودی راه‌اندازی می‌شود. برنامه‌های این شبکه توسط سازمان دیانت تولید شده و از شبکه TRT پخش می‌شود.
این دو نهاد مدت‌های مدیدی است که با یکدیگر همکاری می‌کنند. از سال ۲۰۱۲ شبکه TRT تمام مدت برنامه‌های تولید سازمان دیانت برای بزرگسالان را پخش می‌کند. این برنامه‌ها شامل فیلم‌های مستند درباره زندگی پیامبران تا دستورالعمل‌هایی برای زندگی روزمره “مطابق خواست خدا” هستند اما تا کنون موفقیتی نداشته‌اند.

یک نظرسنجی که از سوی موسسه تحقیقات رسانه‌ای TIAK انجام شده نشان می‌دهد که درصد تماشاگران کانال مشترک دیانت و TRT تنها ۰/۰۲ درصد است.
برنامه اردوغان به منظور دیندار کردن جوانان نیز موفقیت چندانی نداشته است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که همواره جوانان بیشتری در ترکیه از مذهب رویگردان می‌شوند. میزان اقبال به حزب حاکم، یعنی حزب محافظه‌کارعدالت و توسعه به رهبری اردوغان (AKP) نیز به طور مرتب روبه کاهش است، به خصوص بین جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال. این یک هشدار برای اردوغان است چرا که رأی‌دهندگان جوان در انتخابات بعدی تعیین کننده هستند.
جامعه شناسان روی‌آوری جوانان ترکیه به سکولاریسم را بیش از هرچیز نتیجه تاثیر شبکه‌های اجتماعی می‌دانند. به همین دلیل اداره مذهبی دیانت می‌خواهد تبلیغات مذهبی را از سنین پایین که هنوز کودکان به اینستاگرام و فیس بوک و توییتر دسترسی ندارند، شروع کند. به همین منظور کانال تلویزیونی جدید برای کودکان پیش دبستانی برنامه‌ریزی شده است.
سال گذشته نیز دولت اردوغان کلاس قران برای کودکان چهار تا شش سال را راه‌اندازی کرد.سازمان دیانت تا سال ۲۰۱۰ تنها مسئول رسیدگی به امور مساجد بود اما از آن سال اردوغان وظایف و اختیارات این سازمان را گسترش داد. در حال حاضر دیانت مسئول تعیین خط و ربط مذهبی برای خانواده‌ها و جامعه است. به گفته یک نویسنده ترکیه، این برنامه‌ریزی در راستای اهداف اردوغان برای پایه‌ریزی یک تمدن اسلامی است.در زمان ریاست اردوغان بر دولت، ادارات مذهبی به طور کامل بازسازی شدند و بودجه آنها در این میان به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو رسیده است؛ دوبرابر بودجه وزارت خارجه و چهار برابر بودجه وزرات علوم و تکنولوژی ترکیه.
موسسه دیتیب Ditib در آلمان یکی از زیرشاخه‌های سازمان دیانت است. دیتیب بزرگترین انجمن اسلامی در آلمان است که هماهنگ کننده امور ۸۵۶ مسجد به ظاهر مستقل است و تعیین امامان این مساجد و نیز آموزش امامان در آلمان را تا کنون بر عهده داشته است.به دلیل رابطه بسیار نزدیک دیتیب با دیانت، بسیاری این انجمن را “بازوی اردوغان در آلمان” می‌دانند.

About Author