رتبه نخست کشور را در سرمایه‌گذاری صنعتی داریم

به گزارش ساقی آذربایجان،صابر پرنیان  اظهار کرد: سرمایه گذاری در بخش صنایع غذایی و شکلات و شیرینی، صنایع معدنی و شیشه و صنایع فولادی از جمله مهمترین این طرح ها در آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: آمار تعداد طرح های صنعتی در دست اجرا نشان می دهد میل به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی در حوزه مشاغل و سرمایه گذاری مولد زیاد است.

پرنیان افزود: بر اساس آخرین گزارش مرکز پایش اتاق ایران در سال جاری، آذربایجان شرقی جزو سه استان برتر در بهبود فضای کسب و کار معرفی شده که این موضوع نشان می دهد رفع موانع تولید و بسترسازی برای استقبال از سرمایه گذاری نتایج مطلوبی داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت احیای واحدهای صنعتی راکد و عزم این سازمان برای تحقق این موضوع، گفت: فعالیت هر واحد صنعتی، علاوه بر رونق تولید و رشد اقتصادی موجب اشتغال پایدار در استان می شود، بنابراین با تمام توان از احیای واحدهای راکد صنعتی حمایت می کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اهمیت تداوم تولید در حوزه صنعت گفت: با توجه به محدودیت‌های بازار داخلی، تداوم تولید به ویژه در صنایع خاص نیازمند ورود به بازارهای خارجی است.

پرنیان همچنین به ضرورت حمایت از تمام کسب و کارها در آذربایجان شرقی اشاره و اظهار کرد: در برخی از شهرستان ها که توسعه صنعتی شان ضعیف بوده است، باید نگاه ویژه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح راه اندازی واحد ذوب در سراب افزود: ایجاد این بخش، زنجیره تولید را تکمیل و اشتغال این واحد را ۲ برابر می کند که در نهایت باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات می شود.

وی تاکید کرد: به منظور احیای این واحد صنعتی، بانک بسته های مختلفی را پیشنهاد کرده است تا علاوه بر تعیین و تکلیف تسهیلات معوق، تسهیلات جدیدی نیز به این واحد صنعتی تزریق شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه با استقرار دولت سیزدهم جهت‌گیری عمده استان به سمت حمایت از سرمایه گذاری بوده است، اظهار کرد: با ایجاد فضای فکری و روانی مطلوب و حمایت از سرمایه گذاران، فضای اقتصادی استان در مسیر مثبتی قرار خواهد گرفت.

پرنیان با اشاره به اهمیت امنیت سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی تاکید کرد: احساس امنیت در حوزه سرمایه گذاری و فعالیت صاحبان کسب و کار در آذربایجان شرقی تاثیر زیادی نسبت به سایر استان ها دارد زیرا که فعالیت صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی بیشتر بر پایه تولید، فضاهای صنعتی، اقتصادی و صادراتی شکل گرفته است؛ بنابراین تسهیل امور، مقررات و رفع موانع برای ایجاد سرمایه گذاری و اخذ مجوزها باید از سوی دستگاه های متولی به نحو احسن انجام شود.

وی اظهار کرد: با رفع موانع تولید و تسهیل امور فعالان اقتصادی، بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی ایجاد شده است.

آذربایجان شرقی با بیش از چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی از قطب های اصلی این بخش در کشور محسوب می شود که پیشینه فعالیت های صنعتی آن به بیش از نیم قرن قبل می رسد.

در آن زمان، منطقه صنعتی غرب تبریز، پیشگام اجرای طرح های بزرگ و مادر صنعتی همچون کارخانه تراکتورسازی و ماشین سازی بود که بعدها کارخانجات مادر دیگری مانند ریخته گری، بلبرینگ سازی، ایدام و آهنگری، موتوژن، بنیان دیزل و … از آنها متولد شدند.

بنا بر اذعان مقام های مسوول، بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاری در حوزه تولید و صنعت آذربایجان شرقی در دهه های اخیر توسط بخش خصوصی انجام شده و این استان، خصوصی سازی و نقش فعال بخش خصوصی در رونق تولید و اشتغال را به دور از تزریق اعتبارات کلان دولتی، در عمل معنا کرده است.

About Author