رسانه‌ها مصوبات سفر رئیس‌جمهور را از دستگاه‌ها پیگیر شوند

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «آذربایجان نقطه وحدت ایران است» و « پرچم آزادی ایران دست تبریزی هاست»، گفت: این بیانات حاکی از وجود عقبه فکری بزرگی در مورد تبریز است و باید از این امتیاز استفاده کرد.

زین العابدین خرم در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اصحاب فرهنگ، هنر و ادب جوهره فکری خود را در قالب آثار ماندگار به جامعه بشری ارایه می کنند، افزود: از اندیشمندان این حوزه که از فکر و اندیشه خود برای تولید نرم افزار استفاده می کنند باید حمایت کرد تا جایگاه، ارزش و پایگاه آنان در جامعه حفظ شود.

وی با اشاره به صبغه فکری، فرهنگی و هنری تبریز و آذربایجان، اظهار کرد: در این خطه از سرزمین چهره های بالنده علمی، ادبی و فرهنگی زیادی وجود دارد و این ویژگی از مهمترین وجه تمایز این استان با سایر استان هاست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «آذربایجان نقطه وحدت ایران است» و « پرچم آزادی ایران دست تبریزی هاست»، گفت: این بیانات حاکی از وجود عقبه فکری بزرگی در مورد تبریز است و باید از این امتیاز استفاده کرد.

خرم ادامه داد: در کنار افتخار به صبغه فکری، فرهنگی، هنری و ادبی آذربایجان شرقی و تبریز باید نسبت به برآورده کردن انتظارات و مطالبات کنونی و آینده مردم این منطقه نیز تلاش کرد.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است سه تا پنج کار فاخر در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری برای ارایه در سفر دوم رییس جمهور پیشنهاد شود، یادآور شد: کارهای سخت افزاری باید طوری باشد که مسایل اصلی فرهنگی پیش برود و کارهای نرم افزاری نیز موجب شود تا تولیدات فرهنگی مورد حمایت قرار گرفته و در جامعه ماندگار شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سفر قبلی رییس جمهور بر اتمام طرح های نیمه تمام استان متمرکز بود، گفت: در سفر قبلی و در حوزه های مختلف از ۱۷۵ مصوبه، ۹۵ مصوبه در حال اجرا بوده که از این تعداد ۳۰ مصوبه اجرا شده و بقیه نیز در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تکمیل می شود.

خرم با بیان اینکه بیشترین منابعی که در سال های گذشته تکرارناپذیر بود، در سفر رییس جمهور به این استان تعلق یافت، افزود: در سفر قبلی از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر، هفت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تا یک ماه گذشته محقق و به استان پرداخت شد.

وی از اصحاب رسانه خواست مصوبات سفر اول رییس جمهور را از مدیران دستگاه ها پیگیری کنند و مدیران دستگاه ها نیز موظف هستند تا کارهای انجام شده را از راه رسانه ها اطلاع رسانی کنند.

خرم ادامه داد: بنده به عنوان یکی از پیشگامان و سربازان فرهنگی این شهر در دولت سیزدهم به دنبال رفع مسایل و نیازهای فکری جامعه هنری، فرهنگی، هنری و رسانه ای استان بوده و پیگیری خواهم کرد.

ظرفیت آذربایجان شرقی در حوزه فرهنگ، هنر و ادب بالاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه ظرفیت این استان در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و دینی بالاست، گفت: اکنون بیش از ۴۰۰ واحد چاپی در این استان فعال بوده و بیش از پنج هزار نفر به صورت مستقیم در این حوزه اشتغال دارند.

محمدحسین بلاغی با اشاره به ظرفیت های استان، افزود: حدود ۴۹۷ ناشر مجوزدار در آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ۲۶۰ ناشر فعال هستند.

وی افزود: ۱۶۳ موسسه فرهنگی، حدود ۱۰۰ موسسه هنری و ۱۹ سینما که بیش از نیمی از آنها تعطیل است در آذربایجان شرقی فعال هستند البته تلاش می شود تا تیر ماه امسال این تعداد به ۳۰ سالن افزایش یابد.

بلاغی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی چهار هزار و ۶۵۸ عضو صندوق اعتباری هنر وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۹۰۰ نفر زیر پوشش بیمه هنرمندان، نویسندگان و فعالان قرآنی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان دارای ۵۳۳ رسانه است، گفت: این استان بعد از استان تهران از نظر تعداد رسانه های دارای مجوز در رتبه دوم قرار داشته ولی از لحاظ سرانه مردمی در رتبه ۱۱ قرار دارد.

بلاغی، فعالیت ۶۰۰ کانون تبلیغات و حدود ۱۴۰ موسسه قرآنی و در مجموع بیش از چهار هزار مجموعه فرهنگی، هنری، رسانه ای و دینی را از ظرفیت های این استان اعلام کرد و ادامه داد: در پنج ماه گذشته سهم مشارکت مردمی و بهره مندی مردم از بودجه این اداره کل از ۲۱ درصد به ۸۴ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در هفته آینده ۵۲ پروژه فرهنگی، هنری و دینی که به بخش خصوصی و هسته های مردمی واگذار شده است، به بهره برداری می رسد، یادآور شد: امسال بیش از ۱۰ رویداد ملی و منطقه ای در حوزه نمایش و تئاتر با حضور ۱۴ گروه نمایشی ملی از استان های مختلف، جشنواره ملی تصویرسازی قصص قرآنی در مرند، جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغه ای در مراغه، جشنواره شعر طنز کریمی مراغه ای در تبریز و جشنواره ملی روستا و عشایر در کلیبر برگزار و تولید بیش از ۱۰۰ عنوان فیلم مستند، داستانی و انیمیشن آغاز می شود.

بلاغی با درخواست برای احیای جشنواره فیلم وحدت تبریز و حمایت از اجرای جشنواره ملی فیلم اقوام، افزود: در حوزه فرهنگ و رسانه استان، بیش از رویداد به جریان سازی پرداخت شده و در حوزه هنر بیشتر به رویداد توجه شده است.

حوزه فرهنگ و هنر در دولت های قبلی رها شده بود

نماینده اصحاب شعر و ادب آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر در دولت های قبلی رها شده بود، گفت: در این دولت ها هیچ کاری غیر از تبلیغات و انجام مسایل به صورت دوره ای و روتین انجام نمی شد.

جمشید علیزاده، که به گفته خود ۴۰ سال از عمر خود را صرف شعر، فرهنگ و ادب این سرزمین کرده است، افزود: در شرایط کنونی در حوزه فرهنگ و هنر نیاز به حرکتی متوازن، استمراری و همه جانبه در قبال تهدیدهایی که به مملکت می شود، انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ موقع توازنی در حوزه فرهنگ روی نداده است، اظهار کرد: ۱۵ سال پیش با وجود تاکید بنده برای توجه به «نظامی گنجوی»، هیچ گونه اقدامی در این خصوص انجام نشد و حتی یک ساعت در تقویم رسمی به نام نظامی وجود نداشت ولی اکنون هفته نظامی برگزار می شود.

نماینده جامعه شعر و ادب آذربایجان شرقی گفت: به بزرگانی همچون «خاقانی»، «صائب»، «شهریار» و دیگر بزرگان نیز باید توجه کافی شود.

علیزاده، با بیان اینکه تبریز نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام است، ادامه داد: صائب بزرگترین شاعر شیعی ادبیات کلاسیک تبریز بوده و پرچمدار این ادبیات است و باید بزرگداشتی برای این شاعر برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایرانی را با بزرگانی مانند خاقانی، صائب، شهریار و پروین می شناسند، یادآور شد: ایرانیت و تشیع ۲ رویه یک سکه بوده و نمی شود یکی از آن ها را در نظر گرفت بدون اینکه آن طرف سکه آسیب نبیند.

استاد علیزاده گفت: هویت ملی ما را باید بر اساس این ۲ مولفه ترسیم و تبیین کرد و در این حوزه جز کارهای تبلیغاتی، کاری انجام نشده بلکه حوزه فرهنگ باید حوزه ساختارسازی باشد و حوزه بنر، تبلیغات و جشنواره نباشد.

علیزاده، با بیان اینکه اکنون نقشه راه در حوزه فرهنگ و هنر فراهم است، افزود: ساختار آن فراهم بوده و فقط نیاز به اجراکننده دارد.

حوزه سینما و تئاتر استان بجای پیشرفت، پسرفت کرده است

نماینده جامعه تئاتر و نمایش آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت پنجاه ساله خود در حوزه تئاتر، رادیو و سینمای استان، گفت: استان بجای پیشرفت در این حوزه، نسبت به گذشته پسرفت کرده است.

هاشم چاوشی، افزود: در دهه ۶۰ و ۷۰ آثاری که تولید می شد، فاخر و ارزشمند بود و این تولیدات در تلویزیون کشورهای همسایه نیز پخش می شد ولی اکنون فیلم ها و برنامه های تولیدی در شان تبریز و آذربایجان نیست و این فلیم ها، برنامه ها و تولیدات در حد ۲۰ تا ۳۰ سال قبل است.

وی اظهار کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید با برنامه های فرهنگی، موسیقی، برنامه طنز و نمایش رویارویی شود تا مردم جذب این برنامه ها شوند و گرفتار تهاجم فرهنگی دشمنان نشوند.

بر اساس این گزارش، در این نشست نمایندگان حوزه های فیلم و سینما، پایگاه های خبری، موسیقی، هنرهای تجسمی، خبرگزاری ها، دینی و قرآنی، رسانه و روزنامه، تئاتر و نمایش پیشنهادات و مطالبات خود از سفر دوم رییس جمهور را ارایه کردند.

توجه به جایگاه سینما و حمایت از این حوزه، پاسخگویی مدیران استان به رسانه ها در خصوص مطالبات کلان استانی و مصوبات دور اول سفر، رفع کمبود فضاهای فرهنگی و هنری به ویژه سالن های نمایش، توجه و حمایت از موسیقی عاشیقلار و موغام، برگزاری جشنواره های موسیقی، احداث ساختمان برای انجمن خوشنویسان، احیا و برگزاری جشنواره های خوشنویسی غدیر و میرعلی تبریزی، ایجاد مرکز رسانه برای استقرار رسانه های استان در این مرکز برای حمایت از آن ها و پاسخگو کردن مدیران استانی در برابر رسانه ها از جمله مطالبات نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر استان در این نشست بود.

احیای جایگاه روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی دستگاه ها با رسانه ها بجای سد شدن در برابر اطلاع رسانی، جلوگیری از حرکت تک قطبی رسانه ها، بهره گیری از ظرفیت رسانه ها در جنگ نرم دشمنان، افزایش سهمیه خبرنگاران از صندوق بیمه هنرمندان و نویسندگان، اختصاص ردیف بودجه اختصاصی برای فعالیت های قرآنی در قانون برنامه و بودجه، تشکیل شورای عالی قرآنی و صندوق تعاونی مسکن قرآنیان از دیگر مطالبات ارایه شده از سوی نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در این نشست بود.

در این نشست نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر، اعتماد سازی بین رسانه ها و مردم با تولید محتوای فاخر، حمایت از رسانه ها برای جذب نیروی انسانی کارآمد، تامین امنیت مالی و روانی اصحاب رسانه، راه اندازی خانه صنعت و رسانه برای حمایت از رسانه های استان و ایجاد چاپخانه در منطقه آزاد ارس برای حمایت از فعالان حوزه کتاب، چاپ و نشر، تکمیل و راه اندازی سالن تئاتر شهر در منطقه فرشته جنوبی و احیای جشنواره های تئاتر خیابانی را خواستار شدند.

About Author