روس‌گرایان داخلی از شرق‌گرایی دست بردارند

روسیه بعد از چین، دومین قدرت جهانی و شریک عمده ایران محسوب می‌شود که درباره اختلافات ارضی موجود به نفع کشور‌های همسایه موضع‌گیری می‌کند. علی مطهری درباره مواضع اخیر روس‌ها نسبت به جزایر سه‌گانه ایرانی توئیتی منتشر کرد و نوشت: این رفتار روسیه طبیعی است، چون ایران را به خاطر غرب‌ستیزی افراطی‌اش محتاج خود می‌بیند.

علی مهطری، نماینده سابق مجلس در توئیتر خود نوشت: حمایت روسیه از ادعای شورای خلیج فارس درباره ‎جزایر سه‌گانه، هشدار دیگری است به روس‌گرایان داخلی ما که از شرق‌گرایی دست بردارند و به سیاست «نه شرقی نه غربی» و ایجاد توازن میان شرق و غرب برگردند.

وی افزود: این رفتار روسیه طبیعی است، چون ایران را به خاطر غرب‌ستیزی افراطی اش محتاج خود می‌بیند.

بازی پوتین با منافع ملی ایران| علی مطهری: روس‌گرایان داخلی از شرق‌گرایی دست بردارند

صدور بیانیه مشترک روسیه و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه اعتراضات مقامات ایرانی را به دنبال داشته است.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرده بود سفیر روسیه در تهران را در اعتراض به موضع اخیر این کشور در خصوص جزایر سه‌گانه در خلیج فارس احضار کرده است.

بنابر اعلام این وزارتخانه، در این دیدار اعتراض رسمی ایران به مطالب مندرج در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس به سفیر آن کشور ابلاغ شده است.

مطابق گزارش خبرگزاری ایرنا، دستیار وزیر و مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه ایران در این ملاقات با تاکید بر «تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به خاک ایران، خواستار «تصحیح موضع روسیه نسبت به این موضوع» شده است.

روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست اخیر خود در مسکو در بیانیه‌ای مشترک خواهان «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شده بودند.

در بیانیه صادره از سوی کشور‌های حاشیه خلیج فارس و روسیه آمده است: «وزیران خارجه از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز، از جمله ابتکارات امارات متحده عربی و کوشش‌های این کشور در دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در مورد موضوع جزایر سه‌گانه تنب‌بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه با دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید می‌کنند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز با مردود خواندن بیانیه صادره از سوی شش کشور حاشیه خلیج فارس و روسیه گفته بود: «این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.»

به نوشته یورونیوز؛ نشست «گفتگوی راهبردی روسیه و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس» روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) در مسکو برگزار شد. در این نشست علاوه بر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، وزرای خارجه قطر، عمان، عربستان، امارات، کویت و بحرین نیز حضور داشتند و بیانیه را امضا کردند.

روسیه بعد از چین، دومین قدرت جهانی و شریک عمده ایران محسوب می‌شود که درباره اختلافات ارضی موجود به نفع کشور‌های همسایه موضع‌گیری می‌کند.

در ماه دسامبر سال گذشته چین نیز به همراه سران کشور‌های حاشیه خلیج فارس در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود در ریاض عربستان خواستار حل مسالمت‌آمیز موضوع جزایر سه‌گانه بین ایران و امارات «از طریق مذاکرات دو جانبه طبق قواعد حقوق بین‌الملل» شده بود.

حمایت روسیه از موضع کشور‌های رقیب ایران در منطقه خلیج فارس در حالی است که با شروع جنگ اوکراین، رابطه تهران و مسکو گرم‌تر شده است.

در همین زمینه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، موضع بیانیه صادره از سوی کشور‌های حاشیه خلیج فارس و روسیه را «دروغ شارجه» عنوان کرده و آن را «ادامه بازی پوتین با منافع ملی ایران» خوانده است.

آقای فلاحت‌پیشه در توییتی نوشت: «خیانت بزرگتر روس‌ها را زمانی خواهیم دید که دیکتاتور مجبور به تنش‌زدایی با ناتو شود.»

About Author