روسیه آماده جنگ اتمی است

به گزارش ساقی آذربایجان، جنگ اوکراین و روسیه وارد فاز جدیدی شده است. در حالیکه اوکراین در حال پیش روی است، برخی تحلیلگران معتقدند روسیه در صورت سخت شدن اوضاع، ممکن است از حمله محدود هسته ای علیه اوکراین استفاده کند.

پایگاه نشنال اینترست در گزارشی به این موضوع پرداخته است. نویسنده گزارش معتقد است اوکراین به هیچ وجه نمی تواند برنده جنگ شود چون روسیه یک قدرت هسته ای است و به این نتیجه رسیده که در صورت وخیم شدن اوضاع، به صورت محدود از این قدرت خود استفاده کند. همچنین، روسیه یک نیروی دو میلیونی رزرو دارد که از زمان جنگ جهانی دوم و نبرد استالینگراد از آن استفاده نکرده و در صورت بحرانی شدن وضعیت جنگ می تواند آنها را به‌ جبهه ها اعزام نماید.

روسیه پیروز قطعی جنگ است

نشنال اینترست همچنین معتقد است به کارگیری محدود حملات هسته ای توسط روسیه می تواند باعث ترس غرب و دادن امتیاز بیشتر شود. نویسنده در این رابطه می نویسد:  اگرچه تشدید فعالیت های هسته‌ ای روسیه علیه یک کشور غیرهسته‌ای مانند اوکراین منجر به محکومیت گسترده بین‌المللی می‌ شود، اما برخی از کشورهای عضو ناتو را نیز به وحشت می‌اندازد و به طور بالقوه وحدت ائتلاف ترانس آتلانتیک را از بین برده و حمایت آنها از اوکراین را کاهش می‌ دهد. همچنین این اقدام احتمالاً به افزایش اعتبار روسیه کمک می کند و پوتین را قادر می سازد تا از تهدید هسته ای برای ترغیب جمهوری های شوروی سابق برای بازگشت به مدار روسیه و دوری از غرب استفاده کند تا این کشورها به سرنوشتی مشابه اوکراین دچار نشوند.

روسیه و چین آماده نبرد هسته ای هستند؟

نشنال اینترست در بخش دیگری از گزارش خود می نویسد: رهبران غربی که ادعا می کنند روسیه در آستانه شکست در اوکراین است و قدرت کنترل ارتش پوتین به دنبال حمله موفقیت آمیز و شگفت انگیز اوکراین به خارکف در حال از بین رفتن است، اشتباه می کنند. نکته اصلی که رهبران ایالات متحده باید آن را درک کرده و بپذیرند این است که اوکراین هیچ شانسی برای پیروزی در این جنگ ندارد، زیرا حتی اگر اوکراینی ها موفق به بازپس گیری تمام اراضی از دست رفته خود از روسیه شوند، پوتین می تواند از سلاح های هسته ای تاکتیکی برای شکست آنها استفاده کند یا به اوکراین اعلام جنگ رسمی کرده و نیروهای رزرو ۲ میلیونی خود را به طور کامل بسیج کند. این مساله باید به رهبران ایالات متحده انگیزه دهد تا هر کاری که لازم است بکنند تا اوکراین روند مذاکره در مورد توافق صلح با روسیه و پایان دادن به جنگ را در اسرع وقت آغاز کند.

نشنال اینترست ادامه می دهد: متأسفانه، استراتژی کنونی ایالات متحده علیه روسیه در اوکراین، به جای اینکه بین مسکو و پکن جدایی اندازد، آنها را به سمت یک اتحاد نظامی سوق می دهد. این سیاست در تضاد کامل با منافع امنیت ملی ایالات متحده و استراتژی امنیت ملی دولت بایدن در سال ۲۰۲۲ است که تمرکز خود را بر رقابت قدرت های بزرگ یعنی روسیه و چین متمرکز کرده است.

از آنجایی که خطر جنگ با روسیه و چین همچنان در حال افزایش است، ایالات متحده هنوز یک استراتژی بازدارندگی هسته‌ای برای جلوگیری از جنگ با قدرت های هسته‌ای تدوین نکرده است. همانطور که دریاسالار ریچارد، از فرماندهان نظامی ایالات متحده، بیان کرده است، ضروری است که ایالات متحده در استراتژی هسته ای خود تجدید نظر کند. مقامات سیاسی آمریکا ادعا می کنند که هر گونه استفاده از سلاح اتمی به ناچار منجر به “تخریب جهان” می شود؛ مهم نیست که برای هدف قرار دادن غیرنظامیان استفاده شود یا اهداف نظامی. آنها بر این گمان اشتباه هستند که رهبران سیاسی و نظامی روسیه هم در این فرضیه که جنگ های هسته ای پیروز ندارد، مشترک هستند، اما چنین گمان و فرضی درست نیست. آمریکا گمان دارد هرگونه استفاده بالقوه روسیه یا چین از سلاح های هسته ای ناممکن است و به اشتباه تصور می کنند که ایالات متحده می تواند بدون نگرانی از سلاح هسته ای با روسیه و چین بجنگد.

با این حال، حقیقت این است که رهبران روسیه بر این باورند که جنگ‌های هسته‌ای محدود ممکن و جایز است. در واقع، هیچ کشوری در جهان امروز بهتر از فدراسیون روسیه برای جنگیدن و پیروزی در یک جنگ هسته‌ای آماده نیست. روسیه دارای ۳۳۰۰ کلاهک هسته ای استراتژیک است در حالی که ایالات متحده دارای ۱۵۱۵ کلاهک هسته ای راهبردی عملیاتی و ۲۰۰۰ کلاهک هسته ای راهبردی برچیده شده است که تا ۶ تا ۲۴ ماه پس از صدور فرمان اجرایی برای آغاز عملیات هسته ای، نمی توان آنها را به خدمت بازگرداند. علاوه بر این، در حالی که ایالات متحده در حال افزایش توانایی خود برای تولید کلاهک های هسته ای به هشتاد کلاهک در سال است، ژنرال رابرت پی اشلی جونیور، مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی، در سال ۲۰۱۹ اظهار داشت که روسیه توانایی های تولید هسته ای خود را به بیش از این رقم افزایش داده تا بتواند سالانه چند هزار کلاهک بسازد.

در همین حال، چین در حال ساخت زرادخانه هسته‌ای خود با بیش از ۴۰۰۰ کلاهک هسته‌ای استراتژیک است. دریاسالار  ریچارد تخمین می زند که ساخت این کلاهک ها تا اوایل سال ۲۰۲۴  کامل گردند.

کا فعلا نباید با روسیه درگیر شود

نشنال اینترست پس از بیان این نکات تاکید می کند: در شرایط فعلی و برای اجتناب از جنگ جهانی سوم، ایالات متحده فقط باید نیروهای نظامی خود را از حوزه نفوذ روسیه و چین دور نگه دارد و از ارسال تسلیحات به اوکراین خودداری کند. این امر همچنین مستلزم آن است که ایالات متحده پروازهای هوایی و دریایی  خود در تنگه تایوان را متوقف کند. به جای رویارویی نظامی، ایالات متحده باید استراتژی تحریم‌های اقتصادی جامع را دنبال کند.

About Author